18.3.2021 Ajoneuvot Koeajo: Hyundai Kona Electric siirtyi etäilemään, ja lataakin nopeammin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyundai Kona Electric sai pieniä päivityksiä ulkonäköönsä, mutta ennen kaikkea Bluelink-etäkäyttötoiminnot ja kolmivaihelatauksen. Hyvää: helppous, energiatehokkuus, etäkäyttötoiminnot, kolmivaihelataus. Huonoa: ei hienostunein voimalinja, muovisuus. Korealaiset ovat jo muutaman vuoden ajan tehneet erinomaisen helppokäyttöisiä sähköautoja, jotka ovat vakuuttaneet myös alhaisella energiankulutuksellaan. Tähän joukkoon kuuluu Hyundai Kona Electric, joka päivittyi vielä aiempaakin paremmaksi. Ulkoisesti uudistus näkyy parhaiten keulassa, joka on aiempaa saumattomampi. Lisäksi pyöränkaaret ovat nyt korinväriset eivätkä harmaata muovia kuten aiemmin, auto on 40 mm aiempaa pidempi ja valot on muotoiltu uudelleen niin edessä kuin takanakin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Digiä arkea helpottamaan Mittaristo on muutettu täysdigitaaliseksi ja kasvatettu 10,25-tuumaiseksi. Mittariston ilme ei aivan yllä parhaiden eurooppalaismerkkien tasolle, mutta kokonaisuus on silti varsin hyvä joihinkin aasialaiskilpailijoihin verrattuna. Mikä tärkeintä, oleelliset tiedot kuten toimintamatka ja kulutus ovat aina näkyvissä. Uusi käyttöliittymäkään ei ole itsessään kummoinen, mutta lisävarusteisen 10,25-tuumaisen tietoviihdejärjestelmän näytön myötä autoon saatava Bluelink-palvelukokonaisuus riemastuttaa sähköauton käyttäjää. Puhelinsovelluksella voi tehdä viime aikoina yleistyneitä etäkäyttötoimintoja kuten ovien lukitsemisen, lämmityksen ajastamisen ja auton sijainnin selvittämisen – ja sähköautossa myös latauksen ajastamisen vaikkapa edullisimpaan ajankohtaan. Etenkin kotilataajille etäkäyttötoiminnot ovat odotettuja. Itse autossa Bluelink mahdollistaa esimerkiksi reaaliaikaisten liikennetietojen saamisen ja joidenkin huoltoasemien polttoainehintojen tarkastelun. Latausaika alle puolet entisestä Myös parempi Type 2 -lataus on erittäin tervetullut uudistus. Aikaisemmin Kona Electric latasi vaihtosähköä aina yhdellä vaiheella, mutta nyt kolmivaihelataus on vakiovaruste molemmissa akkuversioissa. Käytännössä tämä tarkoittaa 16 A -sulakkeen kautta ladattaessa tyhjästä täyteen -latausajan nopeutumista yli 20 tunnista seitsemän tunnin kieppeille. Ajettavuudeltaan ja tekniikaltaan Kona ei ole muuttunut. Markkinoiden tuoreimpiin sähköautoihin verrattuna voimalinja tai luistonesto eivät ole aivan yhtä hienostuneita, mutta ero polttomoottoriautoihin on edelleen selvä. Istuma-asento on yhä korkeampi kuin polttomoottorimallissa, ja koeajoyksilömme istuin oli turhan tyköistuva isokokoisemmalle kuljettajalle. Harmaita hiuksia aiheutti myös aggressiivinen kaista-avustin, joka oli pakko ottaa joka lähdön jälkeen pois päältä muutaman valikkomutkan kautta. Nämä ovat kuitenkin pieniä moitteita muuten erinomaisessa autossa. Kulutus oli talvikelilläkin hyvällä tolalla: enimmäkseen moottoritieajoa sisältäneen ajon keskikulutus asettui lukemaan 18 kWh/100 km, mikä tarkoittaisi tällä suuremmalla 64 kWh:n akulla reilun 350 kilometrin toimintamatkaa. Toimintamatkaennustus on poikkeuksetta oikeilla jäljillä, joten matkanteko on huoletonta. Mainittakoon vielä, että seitsemän vuoden takuustaan tunnettu Hyundai on muuttanut 1.8.2020 alkaen takuunsa viiden vuoden mittaiseksi, mutta kilometrirajaa ei edelleenkään aseteta. Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Henri Posa Hyundai Kona Electric 64 kWh 204 hv Style Hinta alkaen 47 390 € Koeajetun auton hinta varusteineen 48 493 € Moottori Sähköauto etuveto. Teho 150 kW (204 hv) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 67,5 / 64,0 kWh. Lataus: Type 2 10,5 kW (3 x 16 A), CCS 77 kW. Toimintamatka 484 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,9 s Huippunopeus 167 km/h Mitat pituus 4205 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1570 mm, akseliväli 2600 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 300 / 300 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan