4.1.2017 Ajoneuvot Koeajo: Hyundai Santa Fe on kaikkein kallein korealainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suuri seitsenpaikkainen katumaasturi Hyundai Santa Fe tarjoaa tilaa ja varusteiden tuomaa vaivattomuutta. Hyvää: varustelu, vaivattomuus, tilat neljälle. Huonoa: Paino näkyy kulussa ja kulutuksessa. Liikenteessä uudistunut Hyundai Santa Fe sekoittuu helposti pikkuveli Tucsoniksi. Hyundain suurimman katumaasturin kasvojenkohotus keskittyi hienosäätöön: ulkoiset muutokset rajoittuivat puskureihin, maskiin ja valoihin.Lähes 4,7-metrinen Santa Fe on reilusti Tucsonia kookkaampi auto. Pituuseroa on 215 millimetriä, joista akseliväliin tosin sijoittuu vain 30 milliä. Kookas ja lähes kaksi tonnia painava maasturi on Suomessa aina seitsenpaikkainen.Otsikko tosin ei ole aivan totta: koeajoyksilöäkin kalliimman Hyundain saa, jos neuvottelee kaupat vetykäyttöisestä ix35 Fuel Cellistä. Polttokennoautoa voi kuitenkin pitää teknisenä kuriositeettina – ainakin toistaiseksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVahvuutena varusteluHuippuvarustellun koeajoyksilön kuljettajaa hemmotellaan Hyundaille tuttuun tyyliin jäähdytetyllä nahkaistuimella ja lämpiävällä ohjauspyörällä. Kasvojenkohotus on tuonut etumatkustajien iloksi 8-tuumaisen kosketusnäytön.Suuren auton kulmien hahmottamista helpottaa parhaan Premium-varustetason lintuperspektiivin piirtävä pysäköintikamera. Huippuvarustelu sisältää nahkaverhoilun lisäksi myös hätäjarrutusjärjestelmän, avaran panoraamakaton ja aktiiviset kaasupurkausvalot.Sisustan yleisilme on peruslaadukas ja selkeä. Jännittävän designin sijaan Hyundai luottaa runsaan varustuksen vetovoimaan.Santa Fe tarjoaa mainiot tilat neljälle aikuiselle. Tarvittaessa auto nielee seitsemän, mutta täydellä kuormalla keskirivillä matkaajien on suotava säätää istuintaan eteenpäin ja tarjota muutama tärkeä lisäsentti ahtaalle kolmannelle riville. Normaalikäytössä kolmannen rivin istuimet taittuvat yksitellen alas.Voimalinja helppo valitaSuomessa Santa Fe on tarjolla vain yhdellä voimalinjalla. Uudistuksessa 2,2-litrainen turbodiesel on päivittynyt Euro 6 -päästötasolle ja saanut hieman lisäpuhtia. 200 hevosvoimaa ja 440 newtonmetriä ovat komeita lukemia, mutta korkea omamassa rauhoittaa kulkupuolen lähinnä vaivattomaksi.Moottorin parina on perinteinen kuusivaihteinen automaatti ja neliveto. Magnan kehittämä neliveto on osa-aikaista tyyppiä, eli pitävällä pinnalla Santa Fe etenee etuvetoisesti, ja takapyörät kytketään mukaan tarpeen vaatiessa. Kuljettaja voi myös kytkeä auton nelivetoiseksi nappia painamalla.Ajoltaan Santa Fe on ehta Hyundai. Auto on vaivaton käsitellä, mutta ohjauksessa on lievää etäisyyttä. Suuren massan huomaa kiihdytysten ohella kaarteissa, ja terävimmät töyssyt auto ottaa hivenen raskaasti.Uudistunut Santa Fe on toimiva vaihtoehto suurta, vaivatonta ja hyvin varustettua katumaasturia etsivälle. Jos pienemmätkin tilat riittävät, voi pienempi Tucson tarjota houkuttelevan vaihtoehdon. Sen arvokkainkin vaihtoehto on yli puolitoista tuhatta euroa edullisinta Santa Fetä halvempi. Ja jos mikään ei riitä, löytyy Keski-Euroopan markkinoilta vielä toiset 205 millimetriä pidempi Grand Santa Fe.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Hyundai Santa Fe 4WD 2.2 CRDi 6AT Premium 7P Hinta alkaen 56 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 67 990 € Moottori Dieselmoottori 2 199 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 147 kW (200 hv), 3800 r/min Vääntö 440 Nm (1750–2750 r/min) Vääntö 440 Nm (1750–2750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,6 s Huippunopeus 203 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 174 g/km Mitat pituus 4700 mm, leveys 1880 mm, korkeus 1690 mm, akseliväli 2700 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 2.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda CX-80 tarjoaa tilaa ja ”kytkinpommeja” 2.2.2025 Moottoripyörät Koeajo: Can-Am Origin – seikkailua sata kilsaa kerrallaan 1.2.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – voiko auto tehdä iloiseksi? 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Moottoripyörät Maistiainen: Triumph Tiger Sport 800 – piristysruiske sporttitiikeriin 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla