20.7.2021 Ajoneuvot Koeajo: Hyundai Tucson -lataushybridi on perheensä kallein ja tehokkain Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyundai Tucson tarjoaa ladattavan katumaasturin ilman selviä heikkouksia. Hyvää: arkikäytettävyys. Huonoa: mukavuus (varauksin). Hyundai Tucson Plug-in Hybrid eli ladattava vaihtoehto asettuu aiemmin koeajamamme kevythybridin ja ”itselataavan” hybridin rinnalle. Samalla kyseessä on malliston tehokkain ja myös kallein vaihtoehto.Jo numeroarvoista voi päätellä voimaa löytyvän, mutta Tucson myös reagoi luonnollisen tuntuisesti kuljettajan toiveisiin. Kyseessä ei silti ole niinkään ajajan auto, vaan enemmänkin matkustusväline.Tältä kantilta jousitus voisi tosin olla hieman pehmeämpikin sähköisesti säätyvästä iskunvaimennuksesta huolimatta. Tunne on varsin tyypillinen katumaastureille.Auto kallistelee kaarteissa hieman, vaikka jämäkkä jousitus yrittää paikata korkeaa painopistettä ja suureksi äityvää kokonaismassaa. Saman hintaluokan farmarit pystyvät parempaan kompromissiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySähköllä yli 50 kilometriäOhjaamossa on tapahtunut digitalisaatiota, mutta ilmastoinnille on yhä omat painikkeet. Navigoinnin sisältävä 10,25-tuumaisella näytöllä varustettu tietoviihdejärjestelmä on looginen, toiselle samankokoiselle näytölle toistettava mittaristo suorastaan erinomainen. Lataushybridi ei aivan yllä bensiinimoottorilla varustetun mallin vetoisuuksiin, mutta jäljellä on silti vielä 558 litraa tavaratilaa. Takaluukku aukeaa kattavasti varustellussa Premium-versiossa automaattisesti. Auto luovutettiin käyttöömme tyhjällä akulla, ja sen kautta paljastuikin yllättävä vahvuus. Tucsonin kulutus oli lataamatta vain 6,7 l/100 km. Hybridivoimalinjan osalta lupaillaan jopa yli 50 kilometrin WLTP-toimintamatkaa, eikä käytäntö jää tästä kovin paljon. Lisäksi toimintamatka-arvio pitää hyvin paikkansa.Teksti ja kuvat: Henri Posa Hyundai Tucson 1.6 T-GDI Plug-in Hybrid 4WD Premium Hinta alkaen 49 390 € Koeajetun auton hinta varusteineen 49 390 € Moottori Ladattava hybridi, bensiini 1 598 cm3, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto. Sähkömoottori 67 kW (91 hv). Akku Akuston: energiasisältö teoreettinen 13,8 kWh. Lataus: Type 2 7,2 kW (1 x 32 A). Toimintamatka 56 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 195 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,6 s Huippunopeus 190 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,4 (yhd.) CO2-päästöt 31 g/km Mitat pituus 4500 mm, leveys 1865 mm, korkeus 1650 mm, akseliväli 2680 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1650 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 5 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa