20.7.2021 Ajoneuvot Koeajo: Hyundai Tucson -lataushybridi on perheensä kallein ja tehokkain Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyundai Tucson tarjoaa ladattavan katumaasturin ilman selviä heikkouksia. Hyvää: arkikäytettävyys. Huonoa: mukavuus (varauksin). Hyundai Tucson Plug-in Hybrid eli ladattava vaihtoehto asettuu aiemmin koeajamamme kevythybridin ja ”itselataavan” hybridin rinnalle. Samalla kyseessä on malliston tehokkain ja myös kallein vaihtoehto.Jo numeroarvoista voi päätellä voimaa löytyvän, mutta Tucson myös reagoi luonnollisen tuntuisesti kuljettajan toiveisiin. Kyseessä ei silti ole niinkään ajajan auto, vaan enemmänkin matkustusväline.Tältä kantilta jousitus voisi tosin olla hieman pehmeämpikin sähköisesti säätyvästä iskunvaimennuksesta huolimatta. Tunne on varsin tyypillinen katumaastureille.Auto kallistelee kaarteissa hieman, vaikka jämäkkä jousitus yrittää paikata korkeaa painopistettä ja suureksi äityvää kokonaismassaa. Saman hintaluokan farmarit pystyvät parempaan kompromissiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySähköllä yli 50 kilometriäOhjaamossa on tapahtunut digitalisaatiota, mutta ilmastoinnille on yhä omat painikkeet. Navigoinnin sisältävä 10,25-tuumaisella näytöllä varustettu tietoviihdejärjestelmä on looginen, toiselle samankokoiselle näytölle toistettava mittaristo suorastaan erinomainen. Lataushybridi ei aivan yllä bensiinimoottorilla varustetun mallin vetoisuuksiin, mutta jäljellä on silti vielä 558 litraa tavaratilaa. Takaluukku aukeaa kattavasti varustellussa Premium-versiossa automaattisesti. Auto luovutettiin käyttöömme tyhjällä akulla, ja sen kautta paljastuikin yllättävä vahvuus. Tucsonin kulutus oli lataamatta vain 6,7 l/100 km. Hybridivoimalinjan osalta lupaillaan jopa yli 50 kilometrin WLTP-toimintamatkaa, eikä käytäntö jää tästä kovin paljon. Lisäksi toimintamatka-arvio pitää hyvin paikkansa.Teksti ja kuvat: Henri Posa Hyundai Tucson 1.6 T-GDI Plug-in Hybrid 4WD Premium Hinta alkaen 49 390 € Koeajetun auton hinta varusteineen 49 390 € Moottori Ladattava hybridi, bensiini 1 598 cm3, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto. Sähkömoottori 67 kW (91 hv). Akku Akuston: energiasisältö teoreettinen 13,8 kWh. Lataus: Type 2 7,2 kW (1 x 32 A). Toimintamatka 56 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 195 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,6 s Huippunopeus 190 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,4 (yhd.) CO2-päästöt 31 g/km Mitat pituus 4500 mm, leveys 1865 mm, korkeus 1650 mm, akseliväli 2680 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1650 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 5 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 20.3.2025 Koeajo Koeajo ja ajatuksia autoista: Škoda Octavia RS – järjellä ja tunteella 20.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Capri on taas yksi hyvin samanlainen sähköauto erilaisesta nimestään huolimatta 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 22.3.2025 Kotimaanmatkailu Moottori 100 vuotta: Koronakuplassa Ranualla 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä - Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa - uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle