20.7.2021

Koeajo: Hyundai Tucson -lataushybridi on perheensä kallein ja tehokkain

Hyundai Tucson PHEV

Hyundai Tucson tarjoaa ladattavan katumaasturin ilman selviä heikkouksia. Hyvää: arkikäytettävyys. Huonoa: mukavuus (varauksin).

Hyundai Tucson Plug-in Hybrid eli ladattava vaihtoehto asettuu aiemmin koeajamamme kevythybridin ja ”itselataavan” hybridin rinnalle. Samalla kyseessä on malliston tehokkain ja myös kallein vaihtoehto.

Hyundai Tucson PHEV

Jo numeroarvoista voi päätellä voimaa löytyvän, mutta Tucson myös reagoi luonnollisen tuntuisesti kuljettajan toiveisiin. Kyseessä ei silti ole niinkään ajajan auto, vaan enemmänkin matkustusväline.

Hyundai Tucson PHEV

Tältä kantilta jousitus voisi tosin olla hieman pehmeämpikin sähköisesti säätyvästä iskunvaimennuksesta huolimatta. Tunne on varsin tyypillinen katumaastureille.

Auto kallistelee kaarteissa hieman, vaikka jämäkkä jousitus yrittää paikata korkeaa painopistettä ja suureksi äityvää kokonaismassaa. Saman hintaluokan farmarit pystyvät parempaan kompromissiin.

Hyundai Tucson PHEV

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sähköllä yli 50 kilometriä

Ohjaamossa on tapahtunut digitalisaatiota, mutta ilmastoinnille on yhä omat painikkeet. Navigoinnin sisältävä 10,25-tuumaisella näytöllä varustettu tietoviihdejärjestelmä on looginen, toiselle samankokoiselle näytölle toistettava mittaristo suorastaan erinomainen.

Lataushybridi ei aivan yllä bensiinimoottorilla varustetun mallin vetoisuuksiin, mutta jäljellä on silti vielä 558 litraa tavaratilaa. Takaluukku aukeaa kattavasti varustellussa Premium-versiossa automaattisesti.

Auto luovutettiin käyttöömme tyhjällä akulla, ja sen kautta paljastuikin yllättävä vahvuus. Tucsonin kulutus oli lataamatta vain 6,7 l/100 km. Hybridivoimalinjan osalta lupaillaan jopa yli 50 kilometrin WLTP-toimintamatkaa, eikä käytäntö jää tästä kovin paljon. Lisäksi toimintamatka-arvio pitää hyvin paikkansa.

Teksti ja kuvat: Henri Posa

Hyundai Tucson 1.6 T-GDI Plug-in Hybrid 4WD Premium

Hinta alkaen

49 390 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

49 390 €

Moottori

Ladattava hybridi, bensiini 1 598 cm3, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto. Sähkömoottori 67 kW (91 hv).

Akku

Akuston: energiasisältö teoreettinen 13,8 kWh. Lataus: Type 2 7,2 kW (1 x 32 A).

Toimintamatka

56 km

Hybridijärjestelmän yhteisteho

195 kW

Kiihtyvyys 0–100 km/h

8,6 s

Huippunopeus

190 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 1,4 (yhd.)

CO2-päästöt

31 g/km

Mitat

pituus 4500 mm, leveys 1865 mm, korkeus 1650 mm, akseliväli 2680 mm

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

1650 / 750 kg

Euro NCAP

Ei testattu

Takuu

5 vuotta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat