10.5.2021 Ajoneuvot Koeajo: Hyundai Tucson 1.6 T-GDI 48V Hybrid on särmikäs niin muodoiltaan kuin ominaisuuksiltaankin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyundai Tucson kääntää päitä valoillaan ja vekeillään, mutta mitä uutta korean kuoren alla? Hyvää: rohkea ja toimiva kojelautauudistus, melutaso. Huonoa: voimalinjan ja luistoneston yhteispeli, tunnoton ohjaus. Hyundai Tucson käväisi ensitutustumisessamme aivan alkuvuodesta, ja kevättalvella tällä keskiluokan katumaasturillakin oli aika tehdä kattavampi koeajo. Varsin laaja mallisto kattaa 1,6-litraisen bensakoneen 150-, 180-, 230- ja 265-hevosvoimaiset versiot sekä 1,6-litraisen dieselin 115 ja 136 hevosvoiman painokset. Osa näistä, kuten tämän koeajon moottoriversio, ovat kevythybridejä – ”varsinaisen” hybridin ja lataushybridin koeajot ovat vuorossa lähitulevaisuudessa. Kolmesta varusteversiosta koeajoauto edusti keskimmäistä, mikä olikin hyvä, sillä siihen sisältyvän suuremman kosketusnäytön avulla uudelleenmuotoillun kojelautalogiikan syövereihin päästiin syvällisemmin käsiksi. Mallin vajaan 40 000 euron hinta asettuu melko prikulleen hinnat alkaen -Tucsonin (27 990 euroa) ja huippuversion (49 390 euroa) väliin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Trendikäs, mutta toimiva Ohjaamon suunnittelija on edustanut eri koulukuntaa kuin mosaiikkimaisen ulkokuoren uudistaja: kojelauta on rauhallisen suoralinjainen. Keskikonsolia hallitsee iso kiiltävä ruutu, joka muodostuu sekä kosketusnäytöstä että lämmityslaitteen hipaisunäppäimistä. Sormenjäljet peilaavat kiiltävässä pinnassa vähänkin pidemmän koeajon jälkeen. Kosketusnäyttö on lajissaan kohtuullisen hyvä: tarkka grafiikaltaan, selkeä valikoiltaan ja nopea toiminnaltaan – paitsi moottorin käynnistymisen jälkeen, jolloin näytön heräämistä pitää odottaa hieman liian pitkään. Vilkun kytkeminen avaa mittaristoon kameranäkymän kääntösuuntaan takaviistoon. Talvisessa rukkaskäytössä erityiskiitos annettakoon siitä, että istuinten ja ohjauspyörän lämmittimille on oikeat nappulat vaihteiston ajoalueiden painonappuloiden takana. Viimeksi mainitut eivät ole toiminnaltaan nopeimmat mahdolliset, sillä ajoalue kytkeytyy hieman viivytellen. Hyvää löytyy muutakin: esimerkiksi iso valaistu säilytyslokero vaihdenappuloiden edessä ilahduttaa, ja myös keskikyynärnojan alla oleva lokero on jumbokokoinen. Digimittaristo ja ratin säätimet ovat samanlaiset kuin Hyundai i20 -pikkusisaressa, siis selkeät. Luiston estoa Riittävän pehmeä jousitus suodattaa pahimmat talviröykytkin, joista tosin kantautuu korviin kolinantapaista. Muuten melutaso miellyttää ainakin kitkarenkain aina moottoritiellä asti. Kuten 48 voltin kevythybrideille on ominaista, käyttäjälle järjestelmän osallistuminen auton kulkuun ei erotu muuten kuin manuaalivaihteiseen perusmalliin verrattuna aavistuksen pontevampana kiihtyvyytenä (0,7 nopeammin nollasta sataan) ja etuna taloudellisuudessa (yhdistetty kulutus on parisen desiä alhaisempi) sekä voimakkaampana energian talteenottona, jonka hidastavaa vaikutusta voi selvimmin hyödyntää jyrkissä alamäissä. Voimalinja toimii joustavasti, mutta sinänsä ripeästi tapahtuvissa kiihdytyksissä moottori kuulostaa pikkuautomaiselta. Luistonestonkin toiminnasta löytyy perinteistä korealaistautia, eli systeemi antaa ensin sutaista aika paljon ennen kuin puuttuu peliin liiankin ärhäkästi, ja vaihteiston samaan aikaan ylläpitämä turhan pieni pykälä saa kokonaisuuden tuntumaan hieman hermostuneelta. Ja jos samalla pitää kääntää esimerkiksi kadunkulman ympäri, ohjaus ei asiaa auta jäykistyneellä tunnottomuudellaan. Suoraan ajettaessakin keskialueella on outoa rauhattomuutta, eli pientä kaitsemista ainakin talvikelillä vaaditaan. Riittävästi tilaa Kuljettajalle tarjotaan melko laimeasti muotoiltua ja varsin kovapintaista istuinta. Ajoasentoa ei sinänsä voi moittia, mutta Tucsonin mukavuus- ja melutasoihin istuisi pehmeämpikin penkki. Takapolvitilaa on juuri ja juuri riittävästi pitkillekin, ja kengille löytyy kivasti tilaa etuistuinten alla. Takaistuin on jopa suhteellisen mukava, mitä ylisanaa ei voi käyttää kovinkaan monesta nykyautosta – reisitukea ei sentään ole Tucsonissakaan tarpeeksi. Halutessaan selkänojan kaltevuutta voi säätää. Tavaratilan laajennuksessa suksiluukkuineen ei ole moittimista. Tila itsessään on pitkä mutta korealaistapaan aika matala ja pohjan alta erilaisilla lokeroilla höystetty. Ylhäältä operoiva takalasinpyyhin putsaa ruudusta lähes naurettavan pienen alan, eli takanäkymiä joutuu ajoittain tihrustelemaan. Kokonaisuutena uusi Tucson on kuitenkin miellyttävä arkiauto, eli uudet muotoilun tuulet kantavat lopulta myös ominaisuuspuolelle. Teksti: Jussi Saarinen ja Petri Munukka Kuvat: Jari Saarentaus Hyundai Tucson 1.6 T-GDI 150 hv 48V Hybrid 7-DCT-aut Premium Hinta alkaen 38 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 39 696 € Moottori Bensiinimoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Teho 110 kW (150 hv), 5500 r/min Vääntö 250 Nm (1500–4000 r/min) Vääntö 250 Nm (1500–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,6 s Huippunopeus 189 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,5 (yhd.) CO2-päästöt 147 g/km Mitat pituus 4500 mm, leveys 1865 mm, korkeus 1650 mm, akseliväli 2680 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1650 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 5 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?