10.5.2021 Ajoneuvot Koeajo: Hyundai Tucson 1.6 T-GDI 48V Hybrid on särmikäs niin muodoiltaan kuin ominaisuuksiltaankin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyundai Tucson kääntää päitä valoillaan ja vekeillään, mutta mitä uutta korean kuoren alla? Hyvää: rohkea ja toimiva kojelautauudistus, melutaso. Huonoa: voimalinjan ja luistoneston yhteispeli, tunnoton ohjaus. Hyundai Tucson käväisi ensitutustumisessamme aivan alkuvuodesta, ja kevättalvella tällä keskiluokan katumaasturillakin oli aika tehdä kattavampi koeajo.Varsin laaja mallisto kattaa 1,6-litraisen bensakoneen 150-, 180-, 230- ja 265-hevosvoimaiset versiot sekä 1,6-litraisen dieselin 115 ja 136 hevosvoiman painokset. Osa näistä, kuten tämän koeajon moottoriversio, ovat kevythybridejä – ”varsinaisen” hybridin ja lataushybridin koeajot ovat vuorossa lähitulevaisuudessa.Kolmesta varusteversiosta koeajoauto edusti keskimmäistä, mikä olikin hyvä, sillä siihen sisältyvän suuremman kosketusnäytön avulla uudelleenmuotoillun kojelautalogiikan syövereihin päästiin syvällisemmin käsiksi. Mallin vajaan 40 000 euron hinta asettuu melko prikulleen hinnat alkaen -Tucsonin (27 990 euroa) ja huippuversion (49 390 euroa) väliin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTrendikäs, mutta toimivaOhjaamon suunnittelija on edustanut eri koulukuntaa kuin mosaiikkimaisen ulkokuoren uudistaja: kojelauta on rauhallisen suoralinjainen. Keskikonsolia hallitsee iso kiiltävä ruutu, joka muodostuu sekä kosketusnäytöstä että lämmityslaitteen hipaisunäppäimistä. Sormenjäljet peilaavat kiiltävässä pinnassa vähänkin pidemmän koeajon jälkeen.Kosketusnäyttö on lajissaan kohtuullisen hyvä: tarkka grafiikaltaan, selkeä valikoiltaan ja nopea toiminnaltaan – paitsi moottorin käynnistymisen jälkeen, jolloin näytön heräämistä pitää odottaa hieman liian pitkään. Vilkun kytkeminen avaa mittaristoon kameranäkymän kääntösuuntaan takaviistoon. Talvisessa rukkaskäytössä erityiskiitos annettakoon siitä, että istuinten ja ohjauspyörän lämmittimille on oikeat nappulat vaihteiston ajoalueiden painonappuloiden takana. Viimeksi mainitut eivät ole toiminnaltaan nopeimmat mahdolliset, sillä ajoalue kytkeytyy hieman viivytellen.Hyvää löytyy muutakin: esimerkiksi iso valaistu säilytyslokero vaihdenappuloiden edessä ilahduttaa, ja myös keskikyynärnojan alla oleva lokero on jumbokokoinen. Digimittaristo ja ratin säätimet ovat samanlaiset kuin Hyundai i20 -pikkusisaressa, siis selkeät.Luiston estoaRiittävän pehmeä jousitus suodattaa pahimmat talviröykytkin, joista tosin kantautuu korviin kolinantapaista. Muuten melutaso miellyttää ainakin kitkarenkain aina moottoritiellä asti.Kuten 48 voltin kevythybrideille on ominaista, käyttäjälle järjestelmän osallistuminen auton kulkuun ei erotu muuten kuin manuaalivaihteiseen perusmalliin verrattuna aavistuksen pontevampana kiihtyvyytenä (0,7 nopeammin nollasta sataan) ja etuna taloudellisuudessa (yhdistetty kulutus on parisen desiä alhaisempi) sekä voimakkaampana energian talteenottona, jonka hidastavaa vaikutusta voi selvimmin hyödyntää jyrkissä alamäissä.Voimalinja toimii joustavasti, mutta sinänsä ripeästi tapahtuvissa kiihdytyksissä moottori kuulostaa pikkuautomaiselta. Luistonestonkin toiminnasta löytyy perinteistä korealaistautia, eli systeemi antaa ensin sutaista aika paljon ennen kuin puuttuu peliin liiankin ärhäkästi, ja vaihteiston samaan aikaan ylläpitämä turhan pieni pykälä saa kokonaisuuden tuntumaan hieman hermostuneelta.Ja jos samalla pitää kääntää esimerkiksi kadunkulman ympäri, ohjaus ei asiaa auta jäykistyneellä tunnottomuudellaan. Suoraan ajettaessakin keskialueella on outoa rauhattomuutta, eli pientä kaitsemista ainakin talvikelillä vaaditaan.Riittävästi tilaaKuljettajalle tarjotaan melko laimeasti muotoiltua ja varsin kovapintaista istuinta. Ajoasentoa ei sinänsä voi moittia, mutta Tucsonin mukavuus- ja melutasoihin istuisi pehmeämpikin penkki. Takapolvitilaa on juuri ja juuri riittävästi pitkillekin, ja kengille löytyy kivasti tilaa etuistuinten alla. Takaistuin on jopa suhteellisen mukava, mitä ylisanaa ei voi käyttää kovinkaan monesta nykyautosta – reisitukea ei sentään ole Tucsonissakaan tarpeeksi. Halutessaan selkänojan kaltevuutta voi säätää.Tavaratilan laajennuksessa suksiluukkuineen ei ole moittimista. Tila itsessään on pitkä mutta korealaistapaan aika matala ja pohjan alta erilaisilla lokeroilla höystetty. Ylhäältä operoiva takalasinpyyhin putsaa ruudusta lähes naurettavan pienen alan, eli takanäkymiä joutuu ajoittain tihrustelemaan.Kokonaisuutena uusi Tucson on kuitenkin miellyttävä arkiauto, eli uudet muotoilun tuulet kantavat lopulta myös ominaisuuspuolelle.Teksti: Jussi Saarinen ja Petri Munukka Kuvat: Jari Saarentaus Hyundai Tucson 1.6 T-GDI 150 hv 48V Hybrid 7-DCT-aut Premium Hinta alkaen 38 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 39 696 € Moottori Bensiinimoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Teho 110 kW (150 hv), 5500 r/min Vääntö 250 Nm (1500–4000 r/min) Vääntö 250 Nm (1500–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,6 s Huippunopeus 189 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,5 (yhd.) CO2-päästöt 147 g/km Mitat pituus 4500 mm, leveys 1865 mm, korkeus 1650 mm, akseliväli 2680 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1650 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 5 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 11.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 – onko pakko lopettaa ajaminen jos ei tahdo? 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 13.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: BMW 740i E38 tuo potentiaaliset museoautot modernien herkkujen aikaan 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 11.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: kannattaako hankkia ladattava hybridiauto ilman kotilatausmahdollisuutta? 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa