7.8.2022 Ajoneuvot Koeajo: Hyundai Tucson N Line – maltilliset sporttimausteet Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Särmikkäästi muotoiltu Hyundai Tucson on saanut annoksen lisää näyttävyyttä urheilullisuutta henkivästä N Line -varustelusta. Nykyajan hengessä muutokset jäävät lähinnä kosmeettisiksi. Hyvää: Varustelu, yleinen vaivattomuus. Huonoa: Ohjauksen tunnottomuus, istuimien laimea sivuttaistuki. Vielä reilun vuodenkin ikäisenä neljännen sukupolven Hyundai Tucson näyttää ensivilkaisulla varsin futuristiselta. Maskiin integroidut päiväajovalot luovat keulalle helposti tunnistettavan ilmeen, joskin sukunäköä muuhun mallistoon ei sen suhteen ainakaan vielä ole tullut tarjolle. Rohkea tyyli jatkuu läpi moniin suuntiin sinkoilevien kylkipokkausten. Nykytyyliin trendikkäällä koko perän levyisellä valolistalla varustettu takaosa tarjoilee helpoiten lähestyttävää ilmettä.Tarkkasilmäisimmät huomaavat jo ensimmäistä kuvista pienet eroavaisuudet aikaisempiin Tucson-koeajon kuviin. Tällä kertaa kuvissa komeilee N Line -varustelu, joka tarjoilee auton erilaisella maskilla, korin värisillä helmalistoilla, muodokkaammalla takaspoilerilla sekä omalla vannedesignilla. Maskin lisäksi myös etulokasuojista löytyvät myös N Line -tekstit.Pieniä eroavaisuuksia on myös sisätiloissa. Ohjauspyörästä ja istuimesta löytyvät N Line -tekstit, mutta valitettavasti ne eivät paranna istuimien sivuttaistukea, vaikka verhoiluun käytetty mokkanahka onkin hieman pitävämpää sorttia. Myös kaarevaan kojelautaan upotettu mittaristo tarjoilee uuden urheilullisemman graafisen ilmeen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNäennäistä sporttisuuttaUusi N Line -varustelu on tarjolla lähes kaikkiin Tucson-malleihin, joten ajamiseen tämä varustelu ei juurikaan tuo sisältöä. Premium-mallista tuttu sähköisesti säätyvä iskunvaimennus on saanut varustelistan mukaan erilaisen virityksen, mutta ilman suoraa vertailua eroja on haastava todeta. Tälle alueelle N Line -malliin olisi voitukin tuoda hieman enemmän erottuvuutta esimerkiksi säätämällä tunnotonta ohjausta rohkeammin parempaan suuntaan. Hyundai N-osaston kyvyt tuntien se ei pitäisi olla mahdottomuus.Koeajoon meillä osui edullisin mahdollinen N Line -versio, eli 1,6-litrainen kevythybriditekniikalla varustettuna bensiinimalli etuvetona ja kaksoiskytkinautomaatilla varustettuna. Sama 150-hevosvoimainen malli löytyy hinnastosta myös manuaalivaihteisena, mutta sen pariksi lippulaivavarustelua ei ole tarjolla. Ahdettu nelisylinterinen hoitaa tehtävänsä asiallista ja liikuttaa autoa arkitarpeisiin riittävään tahtiin, mutta kovin urheilullisista ajoelämyksistä sen yhteydessä ei kannata puhua. Lisäksi äänimaailma on sen verran rasittunut, että moottori ei mielellään kierrätä kovin korkealle. Nykyisin jo varsin yleinen 48-voltin kevythybriditekniikka tekee etenkin start-stop-järjestelmän toiminnasta pehmeämpää, mutta juuri muuta käytännön vaikutusta järjestelmällä ei ole. Toki se kerää talteen energia hidastuksissa ja pystyy avustamaan autoa kiihdytyksissä parhaimmillaan 12 kilowatin teholla, mutta vaikutukset käytännössä ovat huomaamattomia.Parasta Tucson N Line -mallissa on sen kaiken kattava varustelu. Autosta löytyy samat herkut kuin kattavasta Premium-varustelusta, ja ulkonäkömausteista saa maksaa mallista riippuen 600–1 000 euroa lisää. Molemmat parhaat varustelut pitävät sisällään muun muassa ohjaamon kaksi 10,25-tuumaista näyttöä, kolmialueisen automaatti-ilmastoinnin sekä mukautuvan vakionopeudensäätimen. Lisävarustelistalle kyllä jää edelleen molempien varustelujen pariksi poimittavaksi mallista riippuen 1 332–1 600 euron hintaa nippu aktiivisia turvavarusteita sekä esimerkiksi sähkösäätöiset ja tuuletetut etuistuimet niin ikään 1 332–1 600 euron hintaan. Hyundai Tucson N Line kantaa arvostettuun asemaan noussutta N-merkintää, mutta kokonaisuus jättää tässä tapauksessa hieman kylmäksi. Toki kyseessä on vain varusteversio, mutta urheilullisuutta voisi korostaa esimerkiksi kunnollisen sivuttaistuen tarjoavilla istuimille ja selkeämmin havaittavilla eroilla ajettavuudessa.Teksti ja kuvat Moottori Hyundai Tucson 1,6 T-GDI 7DCT N Line Hinta alkaen 39 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 44 022 € Moottori Bensiinimoottori 1 598 cm3, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto Teho 110 kW (150 hv), 5500 r/min Vääntö 250 Nm (1400-4000 r/min) Vääntö 250 Nm (1400-4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,6 s Huippunopeus 189 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,5 (yhd.) CO2-päästöt 147 g/km Mitat pituus 4500 mm, leveys 1865 mm, korkeus 1650 mm, akseliväli 2680 mm Tavaratila: 557-1756 l Omamassa: 1621 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1650 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti