7.8.2022 Ajoneuvot Koeajo: Hyundai Tucson N Line – maltilliset sporttimausteet Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Särmikkäästi muotoiltu Hyundai Tucson on saanut annoksen lisää näyttävyyttä urheilullisuutta henkivästä N Line -varustelusta. Nykyajan hengessä muutokset jäävät lähinnä kosmeettisiksi. Hyvää: Varustelu, yleinen vaivattomuus. Huonoa: Ohjauksen tunnottomuus, istuimien laimea sivuttaistuki. Vielä reilun vuodenkin ikäisenä neljännen sukupolven Hyundai Tucson näyttää ensivilkaisulla varsin futuristiselta. Maskiin integroidut päiväajovalot luovat keulalle helposti tunnistettavan ilmeen, joskin sukunäköä muuhun mallistoon ei sen suhteen ainakaan vielä ole tullut tarjolle. Rohkea tyyli jatkuu läpi moniin suuntiin sinkoilevien kylkipokkausten. Nykytyyliin trendikkäällä koko perän levyisellä valolistalla varustettu takaosa tarjoilee helpoiten lähestyttävää ilmettä.Tarkkasilmäisimmät huomaavat jo ensimmäistä kuvista pienet eroavaisuudet aikaisempiin Tucson-koeajon kuviin. Tällä kertaa kuvissa komeilee N Line -varustelu, joka tarjoilee auton erilaisella maskilla, korin värisillä helmalistoilla, muodokkaammalla takaspoilerilla sekä omalla vannedesignilla. Maskin lisäksi myös etulokasuojista löytyvät myös N Line -tekstit.Pieniä eroavaisuuksia on myös sisätiloissa. Ohjauspyörästä ja istuimesta löytyvät N Line -tekstit, mutta valitettavasti ne eivät paranna istuimien sivuttaistukea, vaikka verhoiluun käytetty mokkanahka onkin hieman pitävämpää sorttia. Myös kaarevaan kojelautaan upotettu mittaristo tarjoilee uuden urheilullisemman graafisen ilmeen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNäennäistä sporttisuuttaUusi N Line -varustelu on tarjolla lähes kaikkiin Tucson-malleihin, joten ajamiseen tämä varustelu ei juurikaan tuo sisältöä. Premium-mallista tuttu sähköisesti säätyvä iskunvaimennus on saanut varustelistan mukaan erilaisen virityksen, mutta ilman suoraa vertailua eroja on haastava todeta. Tälle alueelle N Line -malliin olisi voitukin tuoda hieman enemmän erottuvuutta esimerkiksi säätämällä tunnotonta ohjausta rohkeammin parempaan suuntaan. Hyundai N-osaston kyvyt tuntien se ei pitäisi olla mahdottomuus.Koeajoon meillä osui edullisin mahdollinen N Line -versio, eli 1,6-litrainen kevythybriditekniikalla varustettuna bensiinimalli etuvetona ja kaksoiskytkinautomaatilla varustettuna. Sama 150-hevosvoimainen malli löytyy hinnastosta myös manuaalivaihteisena, mutta sen pariksi lippulaivavarustelua ei ole tarjolla. Ahdettu nelisylinterinen hoitaa tehtävänsä asiallista ja liikuttaa autoa arkitarpeisiin riittävään tahtiin, mutta kovin urheilullisista ajoelämyksistä sen yhteydessä ei kannata puhua. Lisäksi äänimaailma on sen verran rasittunut, että moottori ei mielellään kierrätä kovin korkealle. Nykyisin jo varsin yleinen 48-voltin kevythybriditekniikka tekee etenkin start-stop-järjestelmän toiminnasta pehmeämpää, mutta juuri muuta käytännön vaikutusta järjestelmällä ei ole. Toki se kerää talteen energia hidastuksissa ja pystyy avustamaan autoa kiihdytyksissä parhaimmillaan 12 kilowatin teholla, mutta vaikutukset käytännössä ovat huomaamattomia.Parasta Tucson N Line -mallissa on sen kaiken kattava varustelu. Autosta löytyy samat herkut kuin kattavasta Premium-varustelusta, ja ulkonäkömausteista saa maksaa mallista riippuen 600–1 000 euroa lisää. Molemmat parhaat varustelut pitävät sisällään muun muassa ohjaamon kaksi 10,25-tuumaista näyttöä, kolmialueisen automaatti-ilmastoinnin sekä mukautuvan vakionopeudensäätimen. Lisävarustelistalle kyllä jää edelleen molempien varustelujen pariksi poimittavaksi mallista riippuen 1 332–1 600 euron hintaa nippu aktiivisia turvavarusteita sekä esimerkiksi sähkösäätöiset ja tuuletetut etuistuimet niin ikään 1 332–1 600 euron hintaan. Hyundai Tucson N Line kantaa arvostettuun asemaan noussutta N-merkintää, mutta kokonaisuus jättää tässä tapauksessa hieman kylmäksi. Toki kyseessä on vain varusteversio, mutta urheilullisuutta voisi korostaa esimerkiksi kunnollisen sivuttaistuen tarjoavilla istuimille ja selkeämmin havaittavilla eroilla ajettavuudessa.Teksti ja kuvat Moottori Hyundai Tucson 1,6 T-GDI 7DCT N Line Hinta alkaen 39 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 44 022 € Moottori Bensiinimoottori 1 598 cm3, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto Teho 110 kW (150 hv), 5500 r/min Vääntö 250 Nm (1400-4000 r/min) Vääntö 250 Nm (1400-4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,6 s Huippunopeus 189 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,5 (yhd.) CO2-päästöt 147 g/km Mitat pituus 4500 mm, leveys 1865 mm, korkeus 1650 mm, akseliväli 2680 mm Tavaratila: 557-1756 l Omamassa: 1621 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1650 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 7.2.2025 Koeajo Maistiainen: BYD Atto 2 – kilpailu kiristyy kompakteissa sähköcrossovereissa 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 2.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda CX-80 tarjoaa tilaa ja ”kytkinpommeja” 2.2.2025 Moottoripyörät Koeajo: Can-Am Origin – seikkailua sata kilsaa kerrallaan 1.2.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – voiko auto tehdä iloiseksi? 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 6.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin huono tuuri jatkuu: nestevuoto pakotti korjaamolle 6.2.2025 Yleinen Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 7.2.2025 Autonäyttely Retromobile 2025: tässä kohtuuhintaiset poiminnat - klassikoita jopa alle 10 000 eurolla! 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 6.2.2025 Yleinen Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta