2.1.2019 Ajoneuvot Koeajo: isosti muttei isotellen – Hyundai Santa Fe Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uudistettu Hyundai Santa Fe on valmis paketti, mutta myös lievää viivyttelyä esiintyy. Hyvää: mukavuus, tilat, varustelu. Huonoa: vakionopeudensäätimen toiminta, start-stopin jahkailu. Suomessa Hyundain katumaasturimalliston keulana tuntuu olevan tuttu Tucson, mutta Santa Fe tarjoaa samat eväät astetta suuremmassa kokoluokassa. Uuden mallipolven ulkonäkö taasen on lainattu pienemmästä Konasta.Vakuuttavinta Santa Fe:ssä on sen koko. 4 770 millimetrin pituus kätkee sisäänsä tilavat oltavat niin edessä kuin keskelläkin, ja tavaratilan tasaisen pohjan alta löytyvät istuinpaikat kuusi ja seitsemän. Tavaratilaa on 547 litraa ilman lisäistuimia, ja tilaa jää istuinten kanssakin vielä 130 litraa.Keskimmäinen penkkirivi on hyvä matkustuspaikka silloinkin, kun kuljettaja siirtää istuimensa taka-asentoon. Pituus- ja selkänojan kallistussäädöt sisältyvät keskirivin ominaisuuksiin, ja hyvällä liukumekanismilla taataan kulku tavaratilan lisäpaikoille. Lisäpaikkoja voi tosin suositella lähinnä jälkikasvulle. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVerkkaisen varmastiSanta Fe kulkee tasaisen pehmeästi ja suhteellisen hiljaisesti, joten matkustusmukavuudessa ei ole moitteen sijaa. Ohjaus on kevyt, tunnoton ja sopivan verkkainen, kuten tämän kokoluokan ajoneuvolta voi odottaakin.Erityisen ketteräksi Santa Fe:tä ei voi kehua, mutta auto saa kookkaat mittansa tuntumaan eräitä kilpakumppaneitaan hallittavammilta. 360 asteen kamerajärjestelmä on pysäköijän ystävä, vaikka takakamera kerääkin helposti kuraa marras–joulukuun loskassa.Kuljettajan työasemaa määrittää kookas digitaalimittaristo, jonka kykyjä ei tosin juuri hyödynnetä. Eri ajotilojen mittaristonäkymät muistuttavat toisiaan, ja osa ulkolämpötilan kaltaisista tiedoista on hajasijoitettu näyttävien grafiikoiden sekaan. Reunoilta löytyvät perinteiset viisarimittarit kierrosluvulle, polttoaineen määrälle ja jäähdytysnesteen lämpötilalle. Yleisimmin tarvittavat tiedot saa selkeään ja kirkkaaseen tuulilasinäyttöön.2,2-litrainen dieselmoottori 200 hevosvoiman tehoineen ja 440 newtonmetrin vääntömomentteineen sopii kookkaaseen autoon, ja kahdeksanvaihteinen automaatti toimii moottorin parina melko hyvin. Voimalinjan suurin kauneusvirhe on ylenpalttinen jahkailu liikkeellelähdöissä, jos moottorin sammutusautomatiikka on aktivoitunut esimerkiksi liikennevaloissa.Verkkaisuutta esiintyy mukautuvan vakionopeudensäätimenkin toiminnassa. Järjestelmä reagoi edellä ajavien autojen poistumiseen hitaasti, ja selkeissä ylämäissä nopeus saattaa pudota yli 10 km/h tavoitteeseen nähden. Pahoittelut siis takana tuleville, vakionopeus on Santa Fe:lle suhteellinen käsite.Tyyris, mutta melko pihiKojelaudassa tietoviihdejärjestelmän tehtäviä hoitaa Hyundaille ja Kialle tuttu järjestelmä, joka on melko yksinkertainen. Premium-varustetasolla järjestelmä osaa myös navigoinnin. Varustetason myötä äänentoistokin päivittyy amerikkalaisen Krellin valmistamiksi sangen bassovoittoisiksi poppivehkeiksi.Edullisimmillaan ison katumaasturin rattiin pääsee noin 50 000 euron hinnalla, mutta nelivetoversiot asettuvat selvästi yli 60 000 euron. Onneksi ilmoitettu WLTP-kulutus on alitettavissa talviolosuhteissakin.Teksti ja kuvat: Aake KinnunenLisätietoja: www.hyundai.fi/santa-fe Hyundai Santa Fe 7h 2.2 CRDI 4WD Hinta alkaen 65 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 69 704 € Moottori Dieselmoottori 2 199 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 147 kW (200 hv), 3800 r/min Vääntö 440 Nm (1750–2750 r/min) Vääntö 440 Nm (1750–2750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,4 s Huippunopeus 205 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 191 g/km Mitat pituus 4770 mm, leveys 1890 mm, korkeus 1705 mm, akseliväli 2765 mm Muu tieto Perävaunumassa (jarrullinen/jarruton) 2 000/750 kg. Euro NCAP 5 tähteä Takuu 7 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa