14.3.2021 Ajoneuvot Koeajo: Isuzu D-Max tarjoaa turvaa työkonetta tarvitsevalle Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Uuden Isuzu D-Max -avolavan avainsanat ovat turvallisuus, vahvistettu runko ja pienemmät päästöt. Hyvää: tilat, helppokäyttöisyys, turvallisuus, työkonemaisuus. Huonoa: istuinergonomia varauksin, piippaukset, pienet fontit, työkonemaisuus. Isuzu tunnetaan Euroopassa pitkälti raskaan kaluston tuotteistaan, vaikka ne eivät olekaan Suomessa kovin yleisiä. Suurempien työjuhtien jalanjäljissä jatkaa myös henkilöautokortilla ajettava Isuzu D-Max -avolava, joka laitettiin kolmannen sukupolven myötä kokonaan uusiksi. Vaikka D-Maxin tuorein painos muistuttaa ulkonäöltään edeltäjäänsä, on uudistuksia tehty rutkasti. Runkoa on vahvistettu ja suurlujuusterästen osuutta lisätty, ja kardaaniakseli on tehty alumiinista. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Turvallinen työkone Oleellista on myös parannukset turvallisuuspuolella. Täysin uusi sukupolvi tarkoittaa uutta kierrosta Euro NCAP -törmäystesteissä, jotka ovat tiukentuneet viime vuosien aikana. Kahdeksan turvatyynyn ja useiden aktiivisten turvavarusteiden, kuten törmäyksenestoavustimen, kaista-avustimen, risteävän liikenteen varoitusjärjestelmän ja kääntymisvaroittimen ansiosta uusi D-Max saikin turvallisuudesta täydet viisi tähteä. Samaan tulokseen pick-upeissa ovat päässeet ainoastaan Ford Ranger (2012) sekä Mercedes-Benz X-sarja (2017), ja näistäkin viimeksi mainitun valmistus on jo päättynyt. Isuzun tulos on siis luokassaan kiitettävä. Ei lisätehoa, mutta vähemmän päästöjä D-Maxin moottorina toimii yhä 1,9-litrainen turbodiesel. Sitä ei ole päivitetty aiempaa suurempiin teholukemiin, mutta uusien säätöjen myötä kulutuksen luvataan olevan jopa puoli litraa sadalla pienempi kuin edeltäjässä. Tärkeintä uudessa tekniikassa on kuitenkin uusien Euro 6d -päästömääräysten täyttäminen; edeltäjämallin myynti täytyi nimittäin jättää kesken uusien määräysten tultua voimaan. Moottori liikuttaa avolavaa tarpeeksi rivakasti. Käyntiäänet ovat hyvin työkonemaiset, mutta eivät kantaudu matka-ajossa häiritsevästi sisälle. Manuaalivaihteisto on maantie- ja kaupunkiajoon hieman kolho – keppi toimii soppakauhan jähmeydellä eikä vaihtoja saa tehtyä järin nopeasti, joten automaattivaihteistoa kannattanee harkita. Voimansiirrossa parasta on helppo käytettävyys. Nopean nelivedon saa erillisestä kytkimestä pikaisesti päälle vaikkapa liukkaissa risteyksissä, ja hidas nelivetokin on paikallaan ollessa vain yhden pyöräytyksen päässä samassa kytkimessä. Polkimien tuntuma on erinomainen – etenkin kytkinpolkimen luonnollisuus tasoittaa jähmeän vaihteiston rokottamaa ajotuntumaa. Maastoon emme tällä kertaa päässeet, mutta tien päällä D-Max tuntuu selkeistä työjuhtajuuristaan huolimatta yllättävän mukavalta. Yhtä henkilöautomaiseksi sitä ei voi kehua kuin Toyota Hiluxia, mutta Isuzu liikkuu moottoritielläkin varsin eleettömästi avolavalle tyypillisen nypytyksen saattelemana. Jakkaroissa parantamisen varaa Tietoviihdejärjestelmä näyttää hieman tönköltä, mutta enemmän häiritsee tunnoton kosketusnäyttö – etenkin LS-varustelun seitsentuumaisen näytön asetusvalikossa oikeaan kohtaan osuminen voi vaatia lisätoistoja. Mittariston digitaalisessa keskinäytössä pistää silmään pienehkö fonttikoko. Tarvittavat tiedot löytyvät kuitenkin helposti valikoiden syövereistä. Kyynärnojan alla on suorastaan ruhtinaallinen säilytystila pikkutavaroille, ja pienempiä lokeroita sekä mukitelineitä on runsaasti ympäri ohjaamoa. Ohjaamon digipuoli on siis kohtuullisessa kunnossa, mutta samaa ei voi sanoa istuinergonomiasta. Tilaa ja pitkittäissäätövaraa on kookkaallekin kuskille, mutta istuimen muotoilu ei vakuuta, vaikka miten kikkailisi ristiseläntuen säädön kanssa. LS-varustellun koeajoyksilön hinta kohoaa 45 570 euroon, mutta 34 390 eurolla saa perusvarustellun Space Cab -koriversion, mikä on varsin kohtuullinen pyynti tällaisesta työjuhdasta. Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Isuzu D-Max Space Cab 163 TDi 4WD 6MT LS Hinta alkaen 40 490 € Koeajetun auton hinta varusteineen 45 570 € Moottori Dieselmoottori 1 898 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, neliveto. Teho 120 kW (163 hv), 3600 r/min Vääntö 360 Nm (2000–2500 r/min) Vääntö 360 Nm (2000–2500 r/min) Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 8,4 (yhd.) CO2-päästöt 220 g/km Mitat pituus 5265 mm, leveys 1870 mm, korkeus 1790 mm, akseliväli 3125 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 3500 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.11.2025 Ajoneuvot Bentleyn tuleva sähköauto saanee Bentaygan tuntumaan keijukaiselta, mutta uusi Continental GT Supersports on kevein Bentley 85 vuoteen 15.11.2025 Koeajo Koeajo: Kia EV4 on Eurooppaan suunnattu hatchback tutuilla kyvyillä 14.11.2025 Ajoneuvot Audin ensiesiintyminen autourheilun kuninkuusluokassa lähestyy – R26 Concept näyttää Audin tulevan F1-identiteetin 13.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz näyttää meille ensikuvat uudesta, joulukuussa paljastettavasta GLB-katumaasturistaan 12.11.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 Van – noin 170 pizzalaatikon sähköpaku 10.11.2025 Ajoneuvot Tältä näyttää Toyotan Cyber Sumo – eli siis uusi Toyota Hilux, joka tulee ensi kertaa tarjolle myös täyssähköisenä 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 8.11.2025 Ajoneuvot Renault Twingo E-Tech todistaa, että 90-lukukin voi olla jo automuotoilussa retroa – sitä ovat myös taloustietoisuutta henkivät suorituskykylukemat 8.11.2025 Koeajo Koeajo: Nissan Qashqai e-Power – ilman turhaa dramatiikkaa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.11.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 27-litrainen V12-Beast 14.11.2025 Moottori 100 vuotta Moottori 100 vuotta: keväällä 1949 oman auton sai valita näiden 24 sallitun mallin joukosta - jos vain sattui saamaan autolle ostoluvan 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 13.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz näyttää meille ensikuvat uudesta, joulukuussa paljastettavasta GLB-katumaasturistaan 14.11.2025 Yleinen Koeajo: BYD Dolphin Surf – Suomen halvin sähköauto, mutta millä hinnalla? 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 10.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Peugeot 505 Break 4x4 Dangel ei ole elämäntapafarmari, vaan enemmänkin oikea maastoauto 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 13.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Vantaalta löytyi tiettävästi Suomen ensimmäinen "Rättisitikka" 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 20.10.2025 Kuluttajat Mitätön vika johti tuhansien eurojen moottorikorjaukseen – kuluttaja ja korjaamo väänsivät Škodaan tulleista korjauskustannuksista