Koeajo: Ford Ranger – tuhtia vääntöä ja viiden tähden turvallisuutta
Ford Ranger on entistä muhkeamman näköinen lava-auto. Hyvää: muhkea ulkonäkö, suorituskyky ja kantavuus. Huonoa: pintakova jousitus, Ohjauspyörän syvyyssäätö puuttuu.
Ford Rangerin mukavin ominaisuus piilee konepellin alla. Viisisylinterinen 200 hevosvoiman Duratorg-diesel vääntää tuhdisti. Vaivattomuutta lisää hienosti toimiva kuusivaihteinen automaattivaihteisto. Ohjaamo on myös kiitettävän hiljainen.
Rangerin voimalinja on sama kuin 2015 mallissa. Tekniikkapuolella uutta on sähköinen ohjaustehostin sekä moottorin start&stop -automatiikka. Mittaristo ja kojelauta on myös uusittu.
Lisävarusteena on saatavilla aktiivinen vakionopeussäädin, joka tunnistaa edelläajavan ajoneuvon ja pitää turvavälin vakiona. Valinnaisvarustepakettiin kuuluvat myös kaistanpitoavustin, kaistavahti, kuljettajan viereystilan valvonta, kaukovaloautomatiikka ja liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä.
Ford Ranger on ensimmäinen lava-auto, joka on saanut viisi tähteä Euro NCAP -kolaritestissä.
Korkean lava-auton ohjaamosta on hyvä näkyvyys kaikkiin suuntiin. Parkkeeraamista helpottaa lisävarusteena saatava peruutuskamera.
Keskikonsolin näyttö on kasvanut kahdeksantuumaiseksi. Etuistuimet tarjoavat riittävän tuen, mutta ohjauspyörän syvyyssäädön puute rajoittaa hyvän ajoasennon löytymistä.
Rangerin takaovet on saranoitu takareunasta, joten ne aukeavat totutusta poiketen. Käytettävyyden kannalta ratkaisu on edelleen toimiva. Takatilaan on helppo nostaa esimerkiksi ruokaostokset.
Ajossa Ranger on tasaisen varma. Ohjaus on tarkka ja suuntavakavuus hyvä. Maantiellä jousituksen pintakovuus häiritsee muuten mukavaa kokonaisuutta.