13.12.2018 Ajoneuvot Koeajo: Jaguar I-Pace -sähköauto on brittimerkin mielenkiintoisin, ja nyt myös onnistunein Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jaguar I-Pace on parantunut huomattavasti sitten kevään ensikoeajon. Nyt tuote on kypsä. Hyvää: sisätilat, suorituskyky, hiljaisuus, ajettavuus pitävällä pinnalla. Huonoa: suuri sähkönkulutus, ohjaustunto liukkaalla, hidas kosketusnäyttö. Kiehtova, keskeneräinen ja silti Teslaa parempi. Se oli kesäkuussa julkaistun Jaguar I-Pace -koeajon otsikko. Ehkä saimme Portugalissa ajoon ohjelmistoltaan vanhentuneen yksilön, tai sitten Jaguar on kehittänyt autoa ensiesittelyn jälkeen. Nyt kokemamme I-Pace tuntuu siltä, mistä keväällä haaveilimme – toisaalta Teslakin on petrannut.Vahvuudet ovat ennallaan: näyttävä ulkonäkö, paljon tehoa ja suuri ajoakku. Erottuvat muodot kätkevät avarat sisätilat viidelle ja käyttökelpoisen tavaratilan. Takalattia on tasainen, ja etuistuinten ympäriltä löytää käyttökelpoista tilaa pientavaroille. Latauspistokkeita pienelektroniikalle on lähes joka nurkassa, ja auton latauskaapelit mahtuvat etutavaratilaan.Ei mikään lelu: sähköautojen kypsymisessä meni aikansa, mutta nyt markkinoilta löytää monia vakavasti otettavia tuotteita.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySporttinen ja vaivatonI-Pacen kohtalainen korkeus tai yli 2,1 tonnin omamassa ei arkiajossa tunnu, mutta kolmimetrinen akseliväli tekee autosta kankean.Kesäkelillä ohjaus saa arkiajossa kiitosta. Vaste ja ohjausvoimien vaihtelu tuntuvat luonnollisilta, mutta liukkaallakin raskas tuntuma paljastuu aikamme tapaan keinotekoiseksi: vasta kääntöä seuraava liukastelu kertoo kitkakertoimen todellisen tilan.Jaguarin perusalusta luottaa rautajousiin. Koeajoauto on varusteltu sekä ilmajousituksella että säätyvillä iskunvaimentimilla. Sama yhdistelmä aiheutti ensikoeajoissa moitteita liiallisista korin liikkeistä ja pintakovuudesta. Nyt alusta tuntuu yhä urheilulliselta, mutta ainakin 20-tuumaisille vanteille kiedotuilla kitkarenkailla ajeltaessa hienosäätö on onnistunut. Terävät saumat tulevat yhä läpi, mutta erityisesti maantievauhdissa töyssyt tasoittuvat ja pinnankarheudet katoavat.PikkujuttujaVakionopeudensäädin toimii nyt odotetusti.Ensikoeajossa kritisomamme ongelma vakionopeudensäätimen katkaisussa on korjattu. Ajoa helpottavien järjestelmien hienostuneisuus ei aivan yllä alan parhaiden tasolle, erityisesti puoliautonomisen ajon mahdollistava ohjausavustin voisi luovuttaa aikaisemmin tiemerkintöjen rappeutuessa.Enemmän arjessa ärsyttää kosketusnäyttöjen ajoittainen hidastelu. Toivottavasti seuraavat ohjelmistopäivitykset sujuvoittavat tätä. Auton myös toivoisi viestivän latauksesta selkeämmin: latausportin valo sammuu lukituksen jälkeen, joten helpoiten tilan näkee karusta, mutta hyvin toimivasta kännykkäapplikaatiosta. Ja miksi vaihtovirtalataus katkeaa, kun ovien lukitus avataan? Ensikoeajossa moittimamme ohjauspyörän tunnoton rullasäädin on yhä pieni ja pippurinen ärsyke.Auto hyvä, entä sähkö?Kuten moitteiden pienuudesta näkee, on I-Pace kokonaisuutena makea auto. Ja vaikka laadukkaasti viimeistellyt sisätilat edustavat enemmän polttomoottorimaailmankatsomusta, on ratin takana hieno fiilis.Autona Jaguar vetää Teslaa pidemmän korren, mutta perusteellisemman koeajon myötä on annettava tunnustusta amerikkalaisten osaamiselle sähköpuolella. Maantiepainotteisella koeajolla I-Pacen keskikulutus oli 26 kWh/100 km, mikä tarkoittaa noin 325 kilometrin toimintamatkaa. Moottoritiellä kulutus nousi reiluun 30 kilowattituntiin satasella, jolla matkaa taittaa vajaat kolmesataa kilometriä. Lukemat ovat aika korkeita, eikä suurellakaan akulla pääse niin pitkälle kuin olisi toivonut.Kulutuksen tähden myös pikalatureilla viipyy toivottua kauemmin – tunnin lataus yleisellä 50 kilowatin teholla kasvattaa moottoritiematkaa reilut 150 kilometriä.Pikalaturien ulkopuolella auto on oman yksivaihelaturin varassa: jos käytössä on 32 ampeerin virta, täyttyy akku 12 tunnissa, mutta 16 ampeeria tuplaa ajan. Esimerkiksi Tesla Model X:n ja Audi E-tronin tarjoama kolmivaihelaturi täyttäisi Jaguarin kahdeksassa tunnissa. Kulutus- tai latauspuoli ei siis ole Jaguarin vahvuusaluetta. Valtaosan päivittäiset ajot latautuvat silti ongelmitta yön aikana, joten moitteen vakavuus riippuu omista vaatimuksista.Keskikonsolin näytöt ovat tyylikkäitä, mutta tahmaava toiminta nakertaa wow-fiilistä.Keväällä I-Pace tuntui Jaguarin mielenkiintoisimmalta mallilta aikoihin. Nyt tuotantovalmiina voimme todeta sen olevan myös yksi onnistuneimmista.Teksti ja kuvat: Lauri AhtiainenLisätietoja: www.jaguar.fi/i-pace Jaguar I-Pace Hinta alkaen 84 379 € Koeajetun auton hinta varusteineen 108 181 € Moottori Sähköauto, kaksi sähkömoottoria, automaattivaihteisto, neliveto. Teho 294 kW (400 hv), 696 r/min Akku 90 kWh litium-ioniakku. Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,8 s Huippunopeus 200 km/h Mitat pituus 4682 mm, leveys 1895 mm, korkeus 1565 mm, akseliväli 2990 mm Muu tieto WLTP-kulutus (yhd.) 24,8 kWh/100 km. Perävaunumassa 750 kg. Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 2.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda CX-80 tarjoaa tilaa ja ”kytkinpommeja” 2.2.2025 Moottoripyörät Koeajo: Can-Am Origin – seikkailua sata kilsaa kerrallaan 1.2.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – voiko auto tehdä iloiseksi? 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Moottoripyörät Maistiainen: Triumph Tiger Sport 800 – piristysruiske sporttitiikeriin 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla