10.12.2017 Ajoneuvot Koeajo: Jaguar XE 20t Aut R-Sport – piilotettujen kykyjen sedan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Brittimerkin juniori on osoitus, että keskinkertaisista aineksista voi tehdä kiinnostavan auton. Hyvää: imago, ajettavuus. Huonoa: ergonomian perusasiat. Joskus on vaikeaa erottaa valmistajan imago itse autosta tuotteena. Kun kaukosäätimen painallukseen vastaa sähkönsininen (“Caesium Blue”) Jaguar XE R-Sport-varustelulla on asetelma ladattu kissabrändin eduksi. XE:n tutut muodot ovat säilyttäneet herkullisuutensa ja säilytyslaatikkoa muistuttavien crossovereiden aikakaudella on virkistävää nähdä puhdasverinen sedan urheilullisella asenteella.Muodot tosin ovat saattaneet ajaa muiden asioiden edelle. Takaoven aukko yllättää pienuudellaan ja etuoven aukko mataluudellaan. Ajoasento jää parhaimmillaankin välttäväksi ja ohjauspyörän etäisyyssäätö hiukan lyhyeksi. Korkea keskitunneli korostaa tyköistuvaa oloa. Sinisenä säihkyvä kangasverhoilu sopii upeasti ulkokuoreen. Jaguarin ‘kolmihyllyinen’ ovimuotoilu on näyttävä, mutta aiheuttaa hiukan pähkäilemistä kahvojen ja nappien sijainnista. Valitut muovit ja sisustan laatuvaikutelma jättävät toivomisen varaa tässä hintaluokassa.Vanhahtava viihdejärjestelmä on sekin hiljaisen hillitty, mutta sen käyttöliittymä ontuu monin paikoin. Erikoisesti järjestelmä kärsii osittain myös suomennoksesta, jonka huono laatu ja sanojen lennokas lyhentely aiheuttavat lisähämmennystä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTerävällä kärjelläJaguar XE:n suuri valtti on kuitenkin usein hukassa oleva ajettavuus, jonka suhteen auto ei petä. Ohjauspyörän kautta välittyvä tuntuma on aavistuksen puutunut erityisesti kitkarenkailla, mutta hyvin painotettu ohjaus täydentää R-Sportin urheilullisvireisen alustan toimintaa mainiosti. Matala XE on ihastuttavan vakaa ajettava mutkissa ja risteyksissä. Jousitusmukavuuskin on kohtuullisella tasolla imagoon ja sporttisuuteen nähden.Ingenium-moottoriperheeseen kuuluva 4-sylinterinen 20t-bensiiniturbo on sopiva voimanlähde Jaguarin luonteelle. Normaaliajossa moottori ei vaivaa äänillään ja XE rullaakin yllättävän hiljaisesti. Yläkierroksilla kuuluva pörinä kuulostaa hiukan rasittuneelta, mutta se ei tunnelmaa haittaa. Suorituskyky on hyvällä tolalla, sillä 0–100 km/h taittuu pienimmällä bensiinimoottorillakin 7,1 sekunnissa kiitos 200 hevosvoiman. Voimalinjan suurin kauneusvirhe on ZF:n tuttu 8-vaihteinen automaatti, jonka ohjelmointi lienee jäänyt puolitiehen. Pienempää pykälää haettaessa vaihdot ovat paikoin nyksähtäviä, isompien ratasten löytyessä välillä turhan pehmeästi. Lumikelillä terävästi reagoiva perä saattaa harkitsemaan vaihteiston talvitilaa, jolloin kaasupolkimen toimintamatka pitenee naurettavaksi ja vaihteisto huudattaa moottoria.Jarrujen terävä purenta aiheuttaa paikoin äkkijyrkkää käyttäytymistä, johon onneksi tottuu muutaman risteyksen jälkeen. Ilahduttavasti voimalinja pysyttelee kuitenkin sille ilmoitettujen kulutuslukemien lähistöllä.Ylöskohoava vaihdenuppi on hieno, mutta järkyttävän paljon tilaa vievä ratkaisu.Hiukan enemmän kuin osiensa summaJaguar XE on puolivälissä erinomaisuuteen, mutta ergonomian ja varusteiden viimeistely kertovat vielä toista tarinaa. 2,0-litrainen bensiinimoottori sopii hyvin mallin sporttiseen imagoon.Jos kattava facelift korjaa suurimman osan perusasioista, on XE suuruuden äärellä. Näinä päivinä usein hukassa oleva ajettavuus kun löytyy mallista jo vakiona, ja saksalaiset kilpakumppanit eivät voi kissamerkin vinkeälle imagolle yhtään mitään. Ainakin tarjolla on mielenkiintoinen vaihtoehto.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Jaguar XE 20t Aut R-Sport Business Hinta alkaen 50 615 € Moottori Bensiinimoottori 1 999 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, takaveto Teho 147 kW (200 hv), 5500 r/min Vääntö 320 Nm (1200–4500 r/min) Vääntö 320 Nm (1200–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,1 s Huippunopeus 238 km/h Kulutus l/ 100 km 8,2 (kaup.) / 5,2 (maant.) / NEDC-kulutus 6,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 144 g/km Mitat pituus 4672 mm, leveys 1967 mm, korkeus 1425 mm, akseliväli 2835 mm Tavaratila: 455 l Omamassa: 1650 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous