28.10.2019 Ajoneuvot Koeajo: Jakelukin sähköistyy – Ford Transit Custom PHEV Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford ehti ensimmäisenä esittelemään hybridipakettiauton, Ford Transit Custom PHEV:n. Hyvää: päästötön ajo, ajettavuus, ajoasento, meluttomuus. Huonoa: toimintasäde sähköllä, suorituskyky maantiellä, lisähinta. Hybridejä on tarjolla jo lähes jokaisella henkilöautovalmistajalla. Pakettiautoihin hybriditekniikan lisähintaa on pidetty tähän asti liian kovana, mutta tiukentuvat asenteet ja määräykset houkuttavat yrityksiä investoimaan puhtaampaan kalustoon. Ford Transit avaa pelin saman tien lataushybridinä – uskaliasta vai menestyksen alku? Uuden tekniikan saa vain lyhyeen ja matalaan L1H1-malliin, kuitenkin sekä Transit Custom -pakettiautoon että sen Tourneo Custom -pikkubussiversioon.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyBensaturbo apuvoimanlähteenäYllättäen hybridijärjestelmää ei ole lainattu Mondeosta, vaikka bensiinihybridistä onkin kyse. Transitin perusrakenteeseen ei ole haluttu -kajota, ohjaamon ja kuormatilan -mitat sekä kantavuus ovat entisellään. Litium-ioniakusto (13,6 kWh) on sijoitettu tavaratilan pohjan alle. Liikuttamisesta vastaa etuakseliin kytketty 126-hevosvoimainen sähkömoottori.Akustoa lataamaan on valjastettu tuttu litrainen kolmisylinterinen Ecoboost-bensiiniturbo. Toisin kuin dieselversiossa, kone on asennettu pitkittäin, koska sillä ei ole mekaanista yhteyttä etupyöriin – moottori toimii omin päin optimikierrosluvullaan ajotapahtumasta riippumatta. Voimanlähteen ääni on onneksi niin hyvin vaimennettu, että omintakeista toimintaa hädin tuskin huomaa. Ulospäin hybridin erottaa perusmallista vain latauspistokkeen luukusta etupuskurin vasemmassa kulmassa. Ohjaamossakin erot ovat vähäisiä: mittaristossa kierroslukumittari on korvattu tehonkäytön ja latauksen indikaatiolla, moottorin lämpömittari puolestaan akun varaustilan näytöllä.Kulutus kysymysmerkkinäAjaminen on yhtä helppoa kuin millä tahansa automaattivaihteisella pakettiautolla, järjestelmän toiminnasta ei tarvitse huolehtia. Halutessaan auton voi pakottaa liikkumaan pelkästään sähköllä tai bensiinillä. Ajettavuudessa ei eroa dieselversioon juuri huomaa, mutta melutaso on vaimeampi ja suorituskyky isoilla nopeuksilla vaisumpi.Akusto riittää kevyessä ajossa 40 kilometrin matkaan, mikä on moniin ajotehtäviin aivan riittävä määrä. Akku latautuu täyteen noin neljässä tunnissa tavallisesta pistorasiasta. Toimintamatka ei ole ongelma, sillä matkaa voi aina jatkaa bensiinimoottorilla. Harmillisesti pikkupata on kuitenkin kovilla kookkaassa autossa, ja kulutus karkaa helposti kymmeneen litraan sadalla. Yhteensä toimintamatkaa kertyy noin 500 kilometriä.Hybridi-Transitin myynti alkaa Suomessa keväällä. Ostoryntäystä hillinnee se, että uutuuden hinnan on povattu nousevan lähelle 50 000 euron tasoa.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Ford Transit Custom PHEV Limited Moottori Ladattava hybridi bensiinimoottori, 999 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, -automaattivaihteisto, etuveto. Teho 93 kW (126 hv), 300–12000 r/min Vääntö 360 Nm (0–2400 r/min) Vääntö 360 Nm (0–2400 r/min) Akku Akuston energiasisältö 13,6 kWh. Huippunopeus 120 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 3,1 (yhd.) CO2-päästöt 70 g/km Mitat pituus 4973 mm, leveys 1986 mm, korkeus 2000 mm, akseliväli 2933 mm Takuu 5 vuotta / 150 000 km, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 19.12.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV3 – perhesähköautojen uusi aalto alkaa tästä 18.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q6 e-tron Quattro – wau-efektiä etsimässä 16.12.2024 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior – junnu kurkottelee Alfaksi 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto 15.12.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Tavascan VZ – veistoksellista tehontunnetta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 21.12.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi lataushybridejä ei voi ladata pikalatauspisteillä? 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Historia Aikakone koneiden aikaan – Alfa Romeo Museo Storico 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 17.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: farkku-Mersu ja laajennetun tavaratilan arvoitus 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”