28.10.2019 Ajoneuvot Koeajo: Jakelukin sähköistyy – Ford Transit Custom PHEV Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford ehti ensimmäisenä esittelemään hybridipakettiauton, Ford Transit Custom PHEV:n. Hyvää: päästötön ajo, ajettavuus, ajoasento, meluttomuus. Huonoa: toimintasäde sähköllä, suorituskyky maantiellä, lisähinta. Hybridejä on tarjolla jo lähes jokaisella henkilöautovalmistajalla. Pakettiautoihin hybriditekniikan lisähintaa on pidetty tähän asti liian kovana, mutta tiukentuvat asenteet ja määräykset houkuttavat yrityksiä investoimaan puhtaampaan kalustoon. Ford Transit avaa pelin saman tien lataushybridinä – uskaliasta vai menestyksen alku? Uuden tekniikan saa vain lyhyeen ja matalaan L1H1-malliin, kuitenkin sekä Transit Custom -pakettiautoon että sen Tourneo Custom -pikkubussiversioon. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Bensaturbo apuvoimanlähteenä Yllättäen hybridijärjestelmää ei ole lainattu Mondeosta, vaikka bensiinihybridistä onkin kyse. Transitin perusrakenteeseen ei ole haluttu -kajota, ohjaamon ja kuormatilan -mitat sekä kantavuus ovat entisellään. Litium-ioniakusto (13,6 kWh) on sijoitettu tavaratilan pohjan alle. Liikuttamisesta vastaa etuakseliin kytketty 126-hevosvoimainen sähkömoottori. Akustoa lataamaan on valjastettu tuttu litrainen kolmisylinterinen Ecoboost-bensiiniturbo. Toisin kuin dieselversiossa, kone on asennettu pitkittäin, koska sillä ei ole mekaanista yhteyttä etupyöriin – moottori toimii omin päin optimikierrosluvullaan ajotapahtumasta riippumatta. Voimanlähteen ääni on onneksi niin hyvin vaimennettu, että omintakeista toimintaa hädin tuskin huomaa. Ulospäin hybridin erottaa perusmallista vain latauspistokkeen luukusta etupuskurin vasemmassa kulmassa. Ohjaamossakin erot ovat vähäisiä: mittaristossa kierroslukumittari on korvattu tehonkäytön ja latauksen indikaatiolla, moottorin lämpömittari puolestaan akun varaustilan näytöllä. Kulutus kysymysmerkkinä Ajaminen on yhtä helppoa kuin millä tahansa automaattivaihteisella pakettiautolla, järjestelmän toiminnasta ei tarvitse huolehtia. Halutessaan auton voi pakottaa liikkumaan pelkästään sähköllä tai bensiinillä. Ajettavuudessa ei eroa dieselversioon juuri huomaa, mutta melutaso on vaimeampi ja suorituskyky isoilla nopeuksilla vaisumpi. Akusto riittää kevyessä ajossa 40 kilometrin matkaan, mikä on moniin ajotehtäviin aivan riittävä määrä. Akku latautuu täyteen noin neljässä tunnissa tavallisesta pistorasiasta. Toimintamatka ei ole ongelma, sillä matkaa voi aina jatkaa bensiinimoottorilla. Harmillisesti pikkupata on kuitenkin kovilla kookkaassa autossa, ja kulutus karkaa helposti kymmeneen litraan sadalla. Yhteensä toimintamatkaa kertyy noin 500 kilometriä. Hybridi-Transitin myynti alkaa Suomessa keväällä. Ostoryntäystä hillinnee se, että uutuuden hinnan on povattu nousevan lähelle 50 000 euron tasoa. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Ford Transit Custom PHEV Limited Moottori Ladattava hybridi bensiinimoottori, 999 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, -automaattivaihteisto, etuveto. Teho 93 kW (126 hv), 300–12000 r/min Vääntö 360 Nm (0–2400 r/min) Vääntö 360 Nm (0–2400 r/min) Akku Akuston energiasisältö 13,6 kWh. Huippunopeus 120 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 3,1 (yhd.) CO2-päästöt 70 g/km Mitat pituus 4973 mm, leveys 1986 mm, korkeus 2000 mm, akseliväli 2933 mm Takuu 5 vuotta / 150 000 km, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 6.5.2024 Yleinen Koeajo: Tesla Model X – yhä erilainen entinen nuori 6.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: VW Karmann Ghia - kun saksalainen luotettavuus ja italialainen tyyli kohtaavat 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe