28.10.2019

Koeajo: Jakelukin sähköistyy – Ford Transit Custom PHEV

Ford Transit Custom PHEV

Ford ehti ensimmäisenä esittelemään hybridipakettiauton, Ford Transit Custom PHEV:n. Hyvää: päästötön ajo, ajettavuus, ajoasento, meluttomuus. Huonoa: toimintasäde sähköllä, suorituskyky maantiellä, lisähinta.

Hybridejä on tarjolla jo lähes jokaisella henkilöautovalmistajalla. Pakettiautoihin hybriditekniikan lisähintaa on pidetty tähän asti liian kovana, mutta tiukentuvat asenteet ja määräykset houkuttavat yrityksiä investoimaan puhtaampaan kalustoon. Ford Transit avaa pelin saman tien lataushybridinä – uskaliasta vai menestyksen alku?

Uuden tekniikan saa vain lyhyeen ja matalaan L1H1-malliin, kuitenkin sekä Transit Custom -pakettiautoon että sen Tourneo Custom -pikkubussiversioon.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Bensaturbo apuvoimanlähteenä

Yllättäen hybridijärjestelmää ei ole lainattu Mondeosta, vaikka bensiinihybridistä onkin kyse. Transitin perusrakenteeseen ei ole haluttu -kajota, ohjaamon ja kuormatilan -mitat sekä kantavuus ovat entisellään. Litium-ioniakusto (13,6 kWh) on sijoitettu tavaratilan pohjan alle. Liikuttamisesta vastaa etuakseliin kytketty 126-hevosvoimainen sähkömoottori.

Akustoa lataamaan on valjastettu tuttu litrainen kolmisylinterinen Ecoboost-bensiiniturbo. Toisin kuin dieselversiossa, kone on asennettu pitkittäin, koska sillä ei ole mekaanista yhteyttä etupyöriin – moottori toimii omin päin optimikierrosluvullaan ajotapahtumasta riippumatta. Voimanlähteen ääni on onneksi niin hyvin vaimennettu, että omintakeista toimintaa hädin tuskin huomaa.

Ulospäin hybridin erottaa perusmallista vain latauspistokkeen luukusta etupuskurin vasemmassa kulmassa. Ohjaamossakin erot ovat vähäisiä: mittaristossa kierroslukumittari on korvattu tehonkäytön ja latauksen indikaatiolla, moottorin lämpömittari puolestaan akun varaustilan näytöllä.

Kulutus kysymysmerkkinä

Ajaminen on yhtä helppoa kuin millä tahansa automaattivaihteisella pakettiautolla, järjestelmän toiminnasta ei tarvitse huolehtia. Halutessaan auton voi pakottaa liikkumaan pelkästään sähköllä tai bensiinillä. Ajettavuudessa ei eroa dieselversioon juuri huomaa, mutta melutaso on vaimeampi ja suorituskyky isoilla nopeuksilla vaisumpi.

Akusto riittää kevyessä ajossa 40 kilometrin matkaan, mikä on moniin ajotehtäviin aivan riittävä määrä. Akku latautuu täyteen noin neljässä tunnissa tavallisesta pistorasiasta.

Toimintamatka ei ole ongelma, sillä matkaa voi aina jatkaa bensiinimoottorilla. Harmillisesti pikkupata on kuitenkin kovilla kookkaassa autossa, ja kulutus karkaa helposti kymmeneen litraan sadalla. Yhteensä toimintamatkaa kertyy noin 500 kilometriä.

Hybridi-Transitin myynti alkaa Suomessa keväällä. Ostoryntäystä hillinnee se, että uutuuden hinnan on povattu nousevan lähelle 50 000 euron tasoa.

Teksti ja kuvat: Petri Munukka

Ford Transit Custom PHEV Limited

Moottori

Ladattava hybridi bensiinimoottori, 999 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, -automaattivaihteisto, etuveto.

Teho

93 kW (126 hv), 300–12000 r/min

Vääntö

360 Nm (0–2400 r/min)

Vääntö

360 Nm (0–2400 r/min)

Akku

Akuston energiasisältö 13,6 kWh.

Huippunopeus

120 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 3,1 (yhd.)

CO2-päästöt

70 g/km

Mitat

pituus 4973 mm, leveys 1986 mm, korkeus 2000 mm, akseliväli 2933 mm

Takuu

5 vuotta / 150 000 km, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km

Kommentoi artikkelia