28.10.2019 Ajoneuvot Koeajo: Jakelukin sähköistyy – Ford Transit Custom PHEV Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford ehti ensimmäisenä esittelemään hybridipakettiauton, Ford Transit Custom PHEV:n. Hyvää: päästötön ajo, ajettavuus, ajoasento, meluttomuus. Huonoa: toimintasäde sähköllä, suorituskyky maantiellä, lisähinta. Hybridejä on tarjolla jo lähes jokaisella henkilöautovalmistajalla. Pakettiautoihin hybriditekniikan lisähintaa on pidetty tähän asti liian kovana, mutta tiukentuvat asenteet ja määräykset houkuttavat yrityksiä investoimaan puhtaampaan kalustoon. Ford Transit avaa pelin saman tien lataushybridinä – uskaliasta vai menestyksen alku? Uuden tekniikan saa vain lyhyeen ja matalaan L1H1-malliin, kuitenkin sekä Transit Custom -pakettiautoon että sen Tourneo Custom -pikkubussiversioon.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyBensaturbo apuvoimanlähteenäYllättäen hybridijärjestelmää ei ole lainattu Mondeosta, vaikka bensiinihybridistä onkin kyse. Transitin perusrakenteeseen ei ole haluttu -kajota, ohjaamon ja kuormatilan -mitat sekä kantavuus ovat entisellään. Litium-ioniakusto (13,6 kWh) on sijoitettu tavaratilan pohjan alle. Liikuttamisesta vastaa etuakseliin kytketty 126-hevosvoimainen sähkömoottori.Akustoa lataamaan on valjastettu tuttu litrainen kolmisylinterinen Ecoboost-bensiiniturbo. Toisin kuin dieselversiossa, kone on asennettu pitkittäin, koska sillä ei ole mekaanista yhteyttä etupyöriin – moottori toimii omin päin optimikierrosluvullaan ajotapahtumasta riippumatta. Voimanlähteen ääni on onneksi niin hyvin vaimennettu, että omintakeista toimintaa hädin tuskin huomaa. Ulospäin hybridin erottaa perusmallista vain latauspistokkeen luukusta etupuskurin vasemmassa kulmassa. Ohjaamossakin erot ovat vähäisiä: mittaristossa kierroslukumittari on korvattu tehonkäytön ja latauksen indikaatiolla, moottorin lämpömittari puolestaan akun varaustilan näytöllä.Kulutus kysymysmerkkinäAjaminen on yhtä helppoa kuin millä tahansa automaattivaihteisella pakettiautolla, järjestelmän toiminnasta ei tarvitse huolehtia. Halutessaan auton voi pakottaa liikkumaan pelkästään sähköllä tai bensiinillä. Ajettavuudessa ei eroa dieselversioon juuri huomaa, mutta melutaso on vaimeampi ja suorituskyky isoilla nopeuksilla vaisumpi.Akusto riittää kevyessä ajossa 40 kilometrin matkaan, mikä on moniin ajotehtäviin aivan riittävä määrä. Akku latautuu täyteen noin neljässä tunnissa tavallisesta pistorasiasta. Toimintamatka ei ole ongelma, sillä matkaa voi aina jatkaa bensiinimoottorilla. Harmillisesti pikkupata on kuitenkin kovilla kookkaassa autossa, ja kulutus karkaa helposti kymmeneen litraan sadalla. Yhteensä toimintamatkaa kertyy noin 500 kilometriä.Hybridi-Transitin myynti alkaa Suomessa keväällä. Ostoryntäystä hillinnee se, että uutuuden hinnan on povattu nousevan lähelle 50 000 euron tasoa.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Ford Transit Custom PHEV Limited Moottori Ladattava hybridi bensiinimoottori, 999 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, -automaattivaihteisto, etuveto. Teho 93 kW (126 hv), 300–12000 r/min Vääntö 360 Nm (0–2400 r/min) Vääntö 360 Nm (0–2400 r/min) Akku Akuston energiasisältö 13,6 kWh. Huippunopeus 120 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 3,1 (yhd.) CO2-päästöt 70 g/km Mitat pituus 4973 mm, leveys 1986 mm, korkeus 2000 mm, akseliväli 2933 mm Takuu 5 vuotta / 150 000 km, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 9.10.2024 Koeajo Koeajo: Seres 5 – uutuusmerkki luksusjahdissa 7.10.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz – Rellun keihäänkärki numero 2 7.10.2024 Ajoneuvot McLaren W1 jatkaa F1:n ja P1:n ajatusta 2020-luvulla – avainlukuina 1 275 hevosvoimaa ja 1 000 kilon downforce 6.10.2024 Ajoneuvot Hyundai on valmistanut 100 miljoonaa autoa 57 vuodessa – niistä puolet tehtiin vain 11 vuodessa 6.10.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Aceman – ovela välimalli 5.10.2024 Ajoneuvot Ihan kohta täällä: Toyota Proace Maxilla voi olla uudeksi automalliksi vähän ikää, mutta ostat sen joka tapauksessa 5.10.2024 Koeajo Koeajo: BMW X3 – Münchenin myyntimaasturin muodonmuutos 3.10.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot E-5008 Allure Launch Edition – leijonaperheen suurin 3.10.2024 Ajoneuvot Fiatilla on meneillään puolentoista kuukauden tauko täyssähköauto 500e:n valmistuksessa – syynä pohjamudissa laahaavat myyntimäärät Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 9.10.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tässä on upouusi Nissan Patrol, josta Mitsubishi olisi kovasti halunnut tehdä upouuden Pajeron 9.10.2024 Uutinen Voiko taksikyyti maksaa vain 8,5 euroa? 9.10.2024 Koeajo Koeajo: Seres 5 – uutuusmerkki luksusjahdissa 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 3.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon