20.4.2018 Ajoneuvot Koeajo: järkevä kansanauto – Volkswagen Golf Sportsvan 1.5 TSI DSG Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen Golf Sportsvan 1.5 TSI DSG:ssa ei ole urheilullisuutta, mutta järkeä sitäkin enemmän. Hyvää: ajettavuus, mukavuus, tilat. Huonoa: arkinen ulkomuoto. Volkswagen Golf on ollut vuosikymmeniä eräänlainen perusperheauton mittari. Vertailutestien kestosuosikkia on vaikea parantaa. Volkswagen Golf Sportsvan on järkisyiden valossa perusGolfia parempi. Ainoastaan mallinimi on harhaanjohtava. Mielestäni Volkswagen Golf Variant on urheilullisempi. Golf Plus olisi edelleen kuvaavampi mallinimi, mutta ei anneta sen seikan häiritä.Volkswagen Golf Sportsvan on vahva kokonaisuus. Ajettavuus ja mukavuus miellyttää. Highline-mallin kattava varustelu saa Golfin tuntumaan lähes ylelliseltä. Ratti lämpenee sähköllä, vakionopeussäädin pitää etäisyyden edellä ajavaan autoon ja ohjaamo on hyvin äänieristetty. Sen ratissa ja kyydissä on helppo viihtyä.Tila-auto termi on Sportsvanin kohdalla hieman liioittelua, mutta ohjaamo on avara ja näkyvyys hyvä. Autoon on helppo mennä ja tulla. Korkeampi ohjaamo tekee hyvää myös istuma-asennolle. Takapenkillä on myös mukavat oltavat. Reisitukea riittää ja jalkatilaa on hyvin. Viisi senttimetriä vakio-Golfia pidempi akseliväli tuo väljyyttä. Sportsvanin matkustamossa on useita lokeroita, joten tavaroille on helppo löytää säilytyspaikka. Keskikonsoli on todella tilava. Tavaratila riittää perheen matkatavaroille. Kolmiosainen takaistuin säätyy pituussuunnassa ja penkit alhaalla tavaratilan koko kasvaa 1 520 litraan. Pienimmillään tavaratila vetää 590 litraa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMainio matka-autoSportsvan on Volkwageneiden tavoin kotonaan maantiellä. Ohjaustuntuma on tarkka ja mutkateillä se taipuu nöyrästi kaarteisiin. Pysty ajoasento on myös näkyvyyden kannalta hyvä. Kuolleita kulmia ei ole. Peruutuskamera helpottaa pysäköintiä.Puhdikas bensaturbo1,5-litrainen TSI-moottori vie autoa DSG-automaatin avustuksella vaivattomasti. Se on myös taloudellinen. Moottori vääntää tukevasti jo alakierroksilta kuten ahdetut dieselit. Yläkierroksilla voima loppuu kesken, joten moottorin huudattaminen on turhaa. Suorituskyky riittää myös ohituksiin. Seitsenvaihteinen DSG-vaihteisto suorittaa tehtävänsä kunnialla. Jousitus on astetta mukavamampi kuin saksalaisilla keskimäärin. Hyvä niin.Golf Sporstvan on tasavahva esitys, josta on vaikea löytää moitittavaa. Lisävarusteilla ladattu koeajoyksilö maksaa muikeat 38 000 euroa. Hinta kevenee, jos varustetasossa tingitään. Se ei kuitenkaan heikennä Sportsvanin ydinvahvuuksia.Teksti ja kuvat: Jari SaarentausLisätietoja: www.volkswagen.fi/golf-sportsvan Volkswagen Golf Sportsvan 1.5 TSI DSG Hinta alkaen 31 637 € Koeajetun auton hinta varusteineen 38 032 € Moottori Dieselmoottori 1 498 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto. Teho 110 kW (150 hv), 5000–6000 r/min Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,8 s Huippunopeus 212 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 118 g/km Mitat pituus 447 mm, leveys 1807 mm, korkeus 1613 mm, akseliväli 2670 mm Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 28.4.2025 Lentokoneet Superjumbo Airbus A380:n ensilennosta tuli kuluneeksi tasan 20 vuotta - uusi A380-operaattori aloittamassa yli kolme vuotta tuotannon päättymisen jälkeen 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous