5.4.2020 Ajoneuvot Koeajo: Järkevän valinta – Suzuki Vitara Hybrid Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suzuki Vitara Hybridin kevythybriditekniikka pudottaa nelivetoisen citymaasturin kulutusta litralla. Hyvää: neliveto, pieni kulutus, suorituskyky, näkyvyys, vaivattomuus, turvavarustelu. Huonoa: tunnoton ohjaus, vanhahtavuus, muovipinnat. Suzuki Vitara luottaa ostajien keskittyvän järkiperusteisiin auton valinnassaan. Kelpo tilat on taiottu kompakteihin ulkomittoihin. Simppelit ratkaisut ja kevyt rakenne eivät kaipaa isoa moottoria. Neliveto tuo itsevarmuutta talveen. Hyvän varustelun täydentää luokan kattavin arsenaali elektronisia turvajärjestelmiä. Törmäystesteistä tuomisena viisi tähteä. Ja nyt on vielä lisätty hybriditekniikkaa pudottamaan kulutusta.Miksi sitten hinnaltaankin edullinen Vitara ei keiku myyntitilastomme kärjessä? Painottavatko ostajat kuitenkin enemmän näyttävää ulkonäköä, kalliita verhoilumateriaaleja ja nautittavaa ajettavuutta – niitä ei Suzukiin saa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisäpotkua kiihdytyksiinVitaran hybridijärjestelmä lukeutuu kevythybrideihin. Se ei kulje pelkällä sähköllä lainkaan, mutta pieneen akustoon otetaan hidastuksista liike-energiaa talteen liikkeellelähtöjä ja kiihdytyksiä avittamaan. Järjestelmän toiminta ei vaadi käyttäjältä mitään toimenpiteitä, ja halutessaan sen toimintaa voi seurata ajotietokoneen näytöltä. Bensiinimoottori on tuttu 1,4-litrainen nelisylinterinen; nyt sen puristussuhdetta ja vääntömomenttia on viilattu ylöspäin huipputehon kustannuksella. Käynnistingeneraattori toimii 48 voltin jännitteellä, ja antaa kiihdytyksiin 13 hevosvoiman lisätehon täydentämään polttomoottoria alakierroksilla. Yhteispeli toimii, kevyt pikkumaasturi kiihtyy eleettömän ripeästi moottoria ihmeemmin huudattamatta.Säästöä tankkauksiinHarmillisesti hybriditekniikkaa ei saa automaattiversioon ainakaan vielä. Suzukia kepittää kyllä mielikseen sujuvan vaihteensiirron ja onnistuneiden välityksien ansiosta. Vapaalla rullatessa sähkömoottori pitää polttomoottorin pyörimässä, vedon saa kehnommallakin kytkintyöskentelyllä palautettua pehmeästi. Myös liikennevaloissa sammuminen ja käynnistyminen tapahtuvat nopeasti ja huomaamattomasti. Ainoana kauneusvirheenä laturi tarraa kiinni turhan selkeästi moottorijarrutuksessa, mutta saapahan talteen enemmän energiaa. Lopputulos onkin mainio, keskikulutus putoaa seitsemästä litrasta kuuteen, muiden valmistajien kevythybridit eivät ole pystyneet yhtä isoon parannukseen.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Suzuki Vitara 1.4 Boosterjet 4WD GL+ 6MT Hybrid Hinta alkaen 23 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 26 990 € Moottori Bensiinimoottori 1 373 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, neliveto. Teho 95 kW (129 hv), 5500 r/min Vääntö 235 Nm (2000–3000 r/min) Vääntö 235 Nm (2000–3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,5 s Huippunopeus 190 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,2 (yhd.) CO2-päästöt 141 g/km Mitat pituus 4175 mm, leveys 1775 mm, korkeus 1610 mm, akseliväli 2500 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?