13.3.2020 Ajoneuvot Koeajo: Julkeaa vääntöä – KTM 1290 Super Duke R Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä KTM 1290 Super Duke R:n resepti: enemmän voimaa ja suorituskykyä, vähemmän painoa ja päästöjä. Hyvää: moottorin vääntö, hienostuneempi käytös, parantunut mukavuus. Huonoa: vaikea noudattaa nopeusrajoituksia, lievä kankeus rata-ajossa, hymyn pyyhkiminen kasvoilta mahdotonta. KTM:n lippulaivamalli 1290 Super Duke R:n ulkomuoto näyttää tutulta, mutta kun vierelle saa viime vuoden mallin, huomaa eroja löytyvän jokaiselta osa-alueelta. Uutta on muun muassa runko, takarunko, jousitus, ulkonäkö sekä pakoputkisto. Moottorikin on saanut lisäpiristystä, vaikka päästöt ovat samalla vähentyneet.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRatapyörän suorituskykyKoeajo ajetaan pääosin Portimaon moottoriradalla, ja syystä. Kahdella litralla kutistettu tankki on mahdollistanut ohjaustangon sijoittamisen hieman alemmas, ja antaa kuljettajalle enemmän tilaa liikkua satulassa. Uusi runko on selvästi jäykempi ja takahaarukan jäykkyyttäkin on kasvatettu. Kaikki tähtää parempaan suorituskykyyn, mikä korostuu juuri rata-ajossa.Julkea 140 newtonmetrin vääntö hallitsee ajokokemusta alusta loppuun. Eturengas nousee irti alustastaan vielä viitosvaihteellakin yli 200 kilometrin tuntinopeudessa Portimaon pöytämäiselle pääsuoralle noustessa. Maksimaalista suorituskykyä hyödyntäessään kuljettajan on luotettava lähes sokeasti keulimis- ja luistonestojärjestelmien toimintaan.Hitaissa mutkissa on valittava käyttöön yhtä pykälää liian suuri vaihde, jolloin meno rauhoittuu, ”kello tykkää” ja kuljettajalla on vähemmän ohjelmaa, kun yksi vaihto jää kiihdytyksissä pois.Vaikka moottorin pyöriviä massoja on kevennetty, aiheuttavat ison moottorin hyrrävoimat, pitkä akseliväli ja loivahko keulakulma tiettyä rauhallisuutta kääntyvyyteen. Rata-ajossa kuljettajalta vaaditaan päättäväisyyttä ja jämäkkää otetta, muuten ulkoreunan kanttarit kutsuvat liian helposti puoleensa.Herkempi ja sivistyneempiBrutaalin suorituskyvyn vastapainoksi kokonaisuus on aiempaa sivistyneempi. Jousitus toimii tarkemmin, ja ajoasento tuntuu luontevammalta. Myös vaihteiston toimintaa on herkistetty, jolloin vaihdepolkimen liike on sekä kevyempi että lyhyempi.Kuuden kilon painonkevennyksestä huolimatta jarrut joutuvat erityisesti rata-ajossa koville. Kahden sormen käyttö etujarrukahvalla vaatii voimia, varmemmin jarrutus sujuu siirtämällä kolme sormea jarrukahvalle.Mittaristo ja hallintalaitteet on uusittu. Isokokoisen TFT-mittariston kontrasti on yksi markkinoiden parhaista ja fonttikoko on suuri, joten luettavuus on hyvä. KTM:n ohjaustangon katkaisimilla hallittava valikkojärjestelmä on ennenkin ollut selkeä, mutta uusien katkaisimien myötä myös tyylikkyys on noussut uudelle tasolle.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Sebas Romero KTM 1290 Super Duke R Moottori Bensiinimoottori 1 301 cm³, nestejäähdytteinen V2-moottori, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 132 kW (180 hv), 9500 r/min Vääntö 140 Nm (8000 r/min) Vääntö 140 Nm (8000 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 835 mm, paino tankattuna n. 210 kg, akseliväli 1 497 mm, tankin tilavuus 16 litraa. Rengaskoko: edessä 120/70 ZR17, takana 200/55 ZR17. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 28.4.2025 Lentokoneet Superjumbo Airbus A380:n ensilennosta tuli kuluneeksi tasan 20 vuotta - uusi A380-operaattori aloittamassa yli kolme vuotta tuotannon päättymisen jälkeen 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous