13.3.2020 Ajoneuvot Koeajo: Julkeaa vääntöä – KTM 1290 Super Duke R Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä KTM 1290 Super Duke R:n resepti: enemmän voimaa ja suorituskykyä, vähemmän painoa ja päästöjä. Hyvää: moottorin vääntö, hienostuneempi käytös, parantunut mukavuus. Huonoa: vaikea noudattaa nopeusrajoituksia, lievä kankeus rata-ajossa, hymyn pyyhkiminen kasvoilta mahdotonta. KTM:n lippulaivamalli 1290 Super Duke R:n ulkomuoto näyttää tutulta, mutta kun vierelle saa viime vuoden mallin, huomaa eroja löytyvän jokaiselta osa-alueelta. Uutta on muun muassa runko, takarunko, jousitus, ulkonäkö sekä pakoputkisto. Moottorikin on saanut lisäpiristystä, vaikka päästöt ovat samalla vähentyneet.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRatapyörän suorituskykyKoeajo ajetaan pääosin Portimaon moottoriradalla, ja syystä. Kahdella litralla kutistettu tankki on mahdollistanut ohjaustangon sijoittamisen hieman alemmas, ja antaa kuljettajalle enemmän tilaa liikkua satulassa. Uusi runko on selvästi jäykempi ja takahaarukan jäykkyyttäkin on kasvatettu. Kaikki tähtää parempaan suorituskykyyn, mikä korostuu juuri rata-ajossa.Julkea 140 newtonmetrin vääntö hallitsee ajokokemusta alusta loppuun. Eturengas nousee irti alustastaan vielä viitosvaihteellakin yli 200 kilometrin tuntinopeudessa Portimaon pöytämäiselle pääsuoralle noustessa. Maksimaalista suorituskykyä hyödyntäessään kuljettajan on luotettava lähes sokeasti keulimis- ja luistonestojärjestelmien toimintaan.Hitaissa mutkissa on valittava käyttöön yhtä pykälää liian suuri vaihde, jolloin meno rauhoittuu, ”kello tykkää” ja kuljettajalla on vähemmän ohjelmaa, kun yksi vaihto jää kiihdytyksissä pois.Vaikka moottorin pyöriviä massoja on kevennetty, aiheuttavat ison moottorin hyrrävoimat, pitkä akseliväli ja loivahko keulakulma tiettyä rauhallisuutta kääntyvyyteen. Rata-ajossa kuljettajalta vaaditaan päättäväisyyttä ja jämäkkää otetta, muuten ulkoreunan kanttarit kutsuvat liian helposti puoleensa.Herkempi ja sivistyneempiBrutaalin suorituskyvyn vastapainoksi kokonaisuus on aiempaa sivistyneempi. Jousitus toimii tarkemmin, ja ajoasento tuntuu luontevammalta. Myös vaihteiston toimintaa on herkistetty, jolloin vaihdepolkimen liike on sekä kevyempi että lyhyempi.Kuuden kilon painonkevennyksestä huolimatta jarrut joutuvat erityisesti rata-ajossa koville. Kahden sormen käyttö etujarrukahvalla vaatii voimia, varmemmin jarrutus sujuu siirtämällä kolme sormea jarrukahvalle.Mittaristo ja hallintalaitteet on uusittu. Isokokoisen TFT-mittariston kontrasti on yksi markkinoiden parhaista ja fonttikoko on suuri, joten luettavuus on hyvä. KTM:n ohjaustangon katkaisimilla hallittava valikkojärjestelmä on ennenkin ollut selkeä, mutta uusien katkaisimien myötä myös tyylikkyys on noussut uudelle tasolle.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Sebas Romero KTM 1290 Super Duke R Moottori Bensiinimoottori 1 301 cm³, nestejäähdytteinen V2-moottori, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 132 kW (180 hv), 9500 r/min Vääntö 140 Nm (8000 r/min) Vääntö 140 Nm (8000 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 835 mm, paino tankattuna n. 210 kg, akseliväli 1 497 mm, tankin tilavuus 16 litraa. Rengaskoko: edessä 120/70 ZR17, takana 200/55 ZR17. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?