31.5.2018 Ajoneuvot Koeajo: kätevä myös kaasuversiona – Volkswagen Golf Variant 1.4 TGI Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen Golf Variant on tullut jo useaan otteeseen tutuksi, mutta perusvarma farkku ei petä kaasumallinakaan. Hyvää: juuri kuin muutkin Golfit, toimintamatka, vaivattomuus. Huonoa: tylsäksi jäävä taloudellisuus, nipistetty tavaratila, ei mahdollisuutta virtuaalimittaristoon. Volkswagen Golfista lienee sanottu jälleen kaikki mahdollinen nykyisen mallisukupolven osalta, mutta automaailman nykyikonilla on vielä yksi ässä hihassaan. Pääpiirteittäin saman ajokokemuksen saa nimittäin kattavalla voimalähdevalikoimalla, sillä perinteisten bensiinin ja dieselin lisäksi tarjolla ovat lataushybridi, sähköinen e-Golf ja nyt testattava CNG-kaasuauto.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKirjainpelillä kaasumalliKun klassisen GTI:n kirjaimet järjestää uudelleen, päästään TGI-kaasumalliin. Muiden maa- tai biokaasulla toimivien autojen tapaan 1,4-litrainen polttomoottori tukeutuu kaasun lisäksi bensiiniin. Volkswagenin tulkinta CNG-autosta perustuu automatiikkaan, joten auto vaihtaa kaasukäyttöön aina olosuhteiden salliessa. Toisaalta pelkän bensiinikäytön pakottaminen ei onnistu, toisin kuin esimerkiksi Opel Astran kaasuversiossa.Pystyperän lisäksi Variant-farkkuna saatava Golf TGI on toteutettu hyvin. Ylimääräinen tila kaasusäiliölle on löydetty korin pohjan alta, joten 15 kilogramman CNG-kaasusäiliö ei syö 50 litran bensiinitankin tilavuutta. Kaasulla auton toimintamatkaksi ilmoitetaan 400 kilometriä ja bensiinillä 900 kilometriä, joten tankit täynnä Golfilla pääsee ainakin valmistajan mukaan jopa 1 300 kilometriä. Mittaristoa on järjestelty hienoisesti uudelleen, joten kummallakin polttoaineella on oma mittari. Myös ajotietokone näyttää kulutuslukemat molemmille polttoaineille ja esimerkiksi jopa CNG-kaasun laadun prosentteina.Käytännön seka-ajossa toimintamatka kaasulla asettui noin 350 kilometrin tuntumaan. Kaasun loppuessa vaihto bensiinikäytölle tapahtuu tasanopeudella ajettaessa saumattomasti, mutta kiihdytyksessä vedon hetkellisen katkeamisen huomaa nykäyksenä. Lähimmän CNG-aseman voi etsiä auton navigaattorilla, mutta tarkemmat asemakohtaiset tiedot esimerkiksi ennakkorekisteröitymisestä jäävät puuttumaan. Älypuhelin on hyvä apu siis myös asemajahdissa. Kaasun täyttöliitin on piilotettu saman luukun taakse bensiinin tankkausaukon kanssa ja tankkaamiseen kuluu muutama minuutti.Tuttu tapausKaasuversion vaivihkaisia muutoksia lukuunottamatta TGI on tuttu farkku-Golf, sillä 181 litralla pienentynyt tavaratila on säilynyt silti käyttökelpoisena (424 litraa normaalisti, 1 439 litraa takaistuimet kaadettuna). Vetokoukustakaan ei tarvitse tinkiä. Harmaata harmaan kanssa riimittelevää matkustamoa ei voi luonnehtia millään tavalla jännittäväksi, mutta se on toteutettu mallikkaasti ja perusvarmasti. Kojelaudan keskipisteenä on kahdeksantuumainen Discover Media -navigaatiojärjestelmä.Kuljettajalle Golf TGI ei tuota minkäänlaista yllätyskerrointa. Alusta toimii mallikkaasti ja tiemelu on hallinnassa. Vain 110-hevosvoimaisen moottorin voimavarat mietityttävät, mutta rivakasti reagoiva DSG-kaksoiskytkinvaihteisto löytää voimanlähteelle sopivan kierroslukualueen. Moottorin luonteessa ei ole eroa käytetyn polttoaineen mukaan. Valintojen maailmaKuten aina, on lopulta asuinpaikasta ja päivittäisistä ajomatkoista kiinni, mikä käyttövoima sopii omaan käyttöön parhaiten. Volkswagen puolestaan osoittaa, että joustavana perusautona Golf taipuu monipuolisiin rooleihin käyttövoimasta riippumatta. Kasvava CNG-kaasuasemien verkosto ja normaalikokoisen bensiinitankin tuoma toimintamatka tekevät kuitenkin Golf TGI:stä vaivattoman vaihtoehdon kaasuautoa miettivälle.Verrattuna Golf-malliston toiseen taloustyylittelijään, 1.5 TSI EVO BlueMotioniin, on tunnelma kaasuautossa jopa hiukan vanhanaikainen. TGI:hin ei ole saatavissa Golfin makeaa virtuaalimittaristoa ja TSI EVO:n ilmoitukset sylinterien ja moottorin lepuutuksista tuovat säästötalkoisiin ripauksen pelimäistä riemua. Hiukan samaa jännitystä saa myös sähköisessä e-Golfissa. Tällä tavoin vertailtuna Golf TGI on ehkä turhankin vaivaton ja huomaamaton arkikulkine.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Volkswagen Golf Variant 1.4 TGI BlueMotion DSG Comfortline Hinta alkaen 30 582 € Koeajetun auton hinta varusteineen 35 915 € Moottori Bensiini- ja bio-/maakaasumoottori 1 395 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 81 kW (110 hv), 4800 r/min Vääntö 200 Nm (1500–3500 r/min) Vääntö 200 Nm (1500–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,9 s Huippunopeus 196 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,30 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 122 g/km Mitat pituus 4567 mm, leveys 1799 mm, korkeus 1515 mm, akseliväli 2620 mm Tavaratila: 424 l Omamassa: 1391 kg Muu tieto Yhdistetty kaasukulutus 3,50 kg/100 km (95 g/km) Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 22.10.2024 Ajoneuvot Vielä ennen markkinalanseerausta: Hyundai Inster Cross söpöilee vakiovarusteisen kattotelineensä kanssa 21.10.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Tucson – laajalla skaalalla 21.10.2024 Ajoneuvot Benvenuta, Ferrari F80 – Maranellosta tulee lippulaiva kerran vuosikymmenessä ja aina se osaa yllättää 20.10.2024 Koeajo Maistiainen: BMW M5 ei ole paperilla edeltäjäänsä suorituskykyisempi – syynä päästörajat 19.10.2024 Koeajo Maistiainen: Renault 5 – kun chic kohtasi elektronit 19.10.2024 Ajoneuvot Audi Q6 Sportback E-Tron on hienoisella erolla Audin etevin sähköcrossover tähän asti 18.10.2024 Ajoneuvot Tältä näyttää Citroën C4:n uusi ilme – molemmat korimallit elinkaaripäivityksessä 18.10.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U DM-i – mukavuudesta tinkimättä 17.10.2024 Koeajo Maistiainen: Opel Grandland Electric – odotettu Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.10.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: ällönmakeaa mahan täydeltä - kullanvärinen Cadillac Escalade -limusiini 21.10.2024 Ajoneuvot Benvenuta, Ferrari F80 - Maranellosta tulee lippulaiva kerran vuosikymmenessä ja aina se osaa yllättää 20.10.2024 Koeajo Maistiainen: BMW M5 ei ole paperilla edeltäjäänsä suorituskykyisempi – syynä päästörajat 19.10.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten nelivetoisten autojen jarrut tarkastetaan katsastuksessa? 21.10.2024 Moottoriurheilu Rallipösön uusin tuleminen: Peugeot 208 Racing 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 15.10.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: etkö jaksa innostua ikälopusta diesel-Mersusta? – Se on helppo ymmärtää 16.10.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Renault Duster on jatkossakin tapa viedä Dacia Dusteria sinne, jossa halpamerkkejä karsastetaan 18.10.2024 Uutinen Autoon myytiin virheellinen vannesarja – kuluttaja halusi purkaa kaupan, myyjä ehdotti virheen korjaamista levikepalalla 19.10.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten nelivetoisten autojen jarrut tarkastetaan katsastuksessa? 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.10.2024 Lentokoneet Eurooppalaiset lentoyhtiöt joukkopaossa Kiinan-reiteiltä - antaako Eurooppa periksi Venäjää rahoittaville kiinalaisyhtiöille?