31.5.2018 Ajoneuvot Koeajo: kätevä myös kaasuversiona – Volkswagen Golf Variant 1.4 TGI Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen Golf Variant on tullut jo useaan otteeseen tutuksi, mutta perusvarma farkku ei petä kaasumallinakaan. Hyvää: juuri kuin muutkin Golfit, toimintamatka, vaivattomuus. Huonoa: tylsäksi jäävä taloudellisuus, nipistetty tavaratila, ei mahdollisuutta virtuaalimittaristoon. Volkswagen Golfista lienee sanottu jälleen kaikki mahdollinen nykyisen mallisukupolven osalta, mutta automaailman nykyikonilla on vielä yksi ässä hihassaan. Pääpiirteittäin saman ajokokemuksen saa nimittäin kattavalla voimalähdevalikoimalla, sillä perinteisten bensiinin ja dieselin lisäksi tarjolla ovat lataushybridi, sähköinen e-Golf ja nyt testattava CNG-kaasuauto.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKirjainpelillä kaasumalliKun klassisen GTI:n kirjaimet järjestää uudelleen, päästään TGI-kaasumalliin. Muiden maa- tai biokaasulla toimivien autojen tapaan 1,4-litrainen polttomoottori tukeutuu kaasun lisäksi bensiiniin. Volkswagenin tulkinta CNG-autosta perustuu automatiikkaan, joten auto vaihtaa kaasukäyttöön aina olosuhteiden salliessa. Toisaalta pelkän bensiinikäytön pakottaminen ei onnistu, toisin kuin esimerkiksi Opel Astran kaasuversiossa.Pystyperän lisäksi Variant-farkkuna saatava Golf TGI on toteutettu hyvin. Ylimääräinen tila kaasusäiliölle on löydetty korin pohjan alta, joten 15 kilogramman CNG-kaasusäiliö ei syö 50 litran bensiinitankin tilavuutta. Kaasulla auton toimintamatkaksi ilmoitetaan 400 kilometriä ja bensiinillä 900 kilometriä, joten tankit täynnä Golfilla pääsee ainakin valmistajan mukaan jopa 1 300 kilometriä. Mittaristoa on järjestelty hienoisesti uudelleen, joten kummallakin polttoaineella on oma mittari. Myös ajotietokone näyttää kulutuslukemat molemmille polttoaineille ja esimerkiksi jopa CNG-kaasun laadun prosentteina.Käytännön seka-ajossa toimintamatka kaasulla asettui noin 350 kilometrin tuntumaan. Kaasun loppuessa vaihto bensiinikäytölle tapahtuu tasanopeudella ajettaessa saumattomasti, mutta kiihdytyksessä vedon hetkellisen katkeamisen huomaa nykäyksenä. Lähimmän CNG-aseman voi etsiä auton navigaattorilla, mutta tarkemmat asemakohtaiset tiedot esimerkiksi ennakkorekisteröitymisestä jäävät puuttumaan. Älypuhelin on hyvä apu siis myös asemajahdissa. Kaasun täyttöliitin on piilotettu saman luukun taakse bensiinin tankkausaukon kanssa ja tankkaamiseen kuluu muutama minuutti.Tuttu tapausKaasuversion vaivihkaisia muutoksia lukuunottamatta TGI on tuttu farkku-Golf, sillä 181 litralla pienentynyt tavaratila on säilynyt silti käyttökelpoisena (424 litraa normaalisti, 1 439 litraa takaistuimet kaadettuna). Vetokoukustakaan ei tarvitse tinkiä. Harmaata harmaan kanssa riimittelevää matkustamoa ei voi luonnehtia millään tavalla jännittäväksi, mutta se on toteutettu mallikkaasti ja perusvarmasti. Kojelaudan keskipisteenä on kahdeksantuumainen Discover Media -navigaatiojärjestelmä.Kuljettajalle Golf TGI ei tuota minkäänlaista yllätyskerrointa. Alusta toimii mallikkaasti ja tiemelu on hallinnassa. Vain 110-hevosvoimaisen moottorin voimavarat mietityttävät, mutta rivakasti reagoiva DSG-kaksoiskytkinvaihteisto löytää voimanlähteelle sopivan kierroslukualueen. Moottorin luonteessa ei ole eroa käytetyn polttoaineen mukaan. Valintojen maailmaKuten aina, on lopulta asuinpaikasta ja päivittäisistä ajomatkoista kiinni, mikä käyttövoima sopii omaan käyttöön parhaiten. Volkswagen puolestaan osoittaa, että joustavana perusautona Golf taipuu monipuolisiin rooleihin käyttövoimasta riippumatta. Kasvava CNG-kaasuasemien verkosto ja normaalikokoisen bensiinitankin tuoma toimintamatka tekevät kuitenkin Golf TGI:stä vaivattoman vaihtoehdon kaasuautoa miettivälle.Verrattuna Golf-malliston toiseen taloustyylittelijään, 1.5 TSI EVO BlueMotioniin, on tunnelma kaasuautossa jopa hiukan vanhanaikainen. TGI:hin ei ole saatavissa Golfin makeaa virtuaalimittaristoa ja TSI EVO:n ilmoitukset sylinterien ja moottorin lepuutuksista tuovat säästötalkoisiin ripauksen pelimäistä riemua. Hiukan samaa jännitystä saa myös sähköisessä e-Golfissa. Tällä tavoin vertailtuna Golf TGI on ehkä turhankin vaivaton ja huomaamaton arkikulkine.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Volkswagen Golf Variant 1.4 TGI BlueMotion DSG Comfortline Hinta alkaen 30 582 € Koeajetun auton hinta varusteineen 35 915 € Moottori Bensiini- ja bio-/maakaasumoottori 1 395 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 81 kW (110 hv), 4800 r/min Vääntö 200 Nm (1500–3500 r/min) Vääntö 200 Nm (1500–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,9 s Huippunopeus 196 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,30 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 122 g/km Mitat pituus 4567 mm, leveys 1799 mm, korkeus 1515 mm, akseliväli 2620 mm Tavaratila: 424 l Omamassa: 1391 kg Muu tieto Yhdistetty kaasukulutus 3,50 kg/100 km (95 g/km) Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?