12.9.2018 Ajoneuvot Koeajo: Kansanauto huippupisteillä – Škoda Karoq 1.5 TSI Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Etuvetoinen Škoda Karoq bensiinimoottorilla ja automaatilla on vakuuttava kokonaisuus. Hyvää: Ajo-ominaisuudet, tilat, Varioflex -takaistuin. Huonoa: Epäselvä mittaristo päivänvalossa, nelivetoa ei saatavilla bensiinimoottorilla. Škoda Karoq on auto, jolle on helppo ennustaa hyviä myyntilukuja. Se näyttää ja ennen kaikkea tuntuu hyvältä. Karoqin edeltäjä, Yeti, näyttää sen rinnalla vanhanaikaiselta. Uusi sukupolvi on myös äänettömämpi ja mukavampi. Yetin hyvät ajo-ominaisuudet ja tilaratkaisut ovat tallella. Ajoasento on parantunut ja ohjauspyörän saa nyt parempaa asentoon. Sen säätövara tosin on äärilaidassa pitkällä kuljettajalla.Ohjaamon ilme on tuttua Škodaa, tarkoituksenmukaista ja selkeää. Ainoa moite kohdistuu mittaristoon, joka on vaikealukuinen päivänvalossa. Sama ilmiö toistuu monissa Škodan malleissa.Ongelma on sinänsä pieni, sillä analogisten mittareiden välissä oleva iso nopeusnäyttö kertoo nopeuden selkeästi.Ergonomia on kunnossa. Istuin antaa hyvän tuen ja myös takapenkillä on mukavat oltavat. Pääntilaa on runsaasti. Ohjaamo on ilmava ja näkyvyys erinomainen. Tavaratila on riittävä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisävarusteet nostavat hintaaKoeajettu Karoq on ladattu muhkealla lisävarustepaketilla. Mausteiden ansiosta hinta nousee reiluun 44 000 euroon, joka on jo paljon etuvetoisesta citymaasturista. Style varustetason hinta alkaa 34 857 eurosta.Varustelu ei jätä juurikaan toivomisen varaa. Lämmitettävä ohjauspyörä, liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä ja sähkötoiminen vetokoukku ovat tuttuja kalliimman luokan citymaastureista. Vaalea nahkaverhoilu tuo Karoqiin jopa annoksen ylellisyyttä. Herkkuja ovat myös suuri kattoikkuna sekä mukautuva vakionopeussäädin. Pysäköintiavustin helpottaa arkea kaupunkiolosuhteissa. Turvavarustelu on myös varsin täydellinen.Varioflex -takaistuin mahdollistaa monipuolisen penkkien siirtelyn. Sama rakenne sai aikoinaan Yetissä kiitosta. Takapenkit osittain tai kokonaan poistamalla Karoqista saa tavarankuljetusauton. Elämää helottavat myös esimerkilliset tavaratilan kassikoukut. Ostoskassit pysyvät niiden avulla hyvin aloillaan.Škoda Karoq -malliston hinnat alkaen malli maksaa 27 704 €. Halvin nelivetoinen Karoq 2.0 TDI–dieselmoottorilla lähtee 37 384 euron hinnalla. Nelivetoa ei bensiinimoottorilla saa, joka on selkeä puute.Hyvä voimalinjaUuden polven 1,5-litran bensiinimoottori on selkeästi parempi kuin edeltävä 1.4 TSI. Puhtia on riittävästi ja ahdetun 4-sylinterisen TSI:n jatkeena toimiva DSG -kaksoiskytkinvaihteisto toimii maantiellä hienosti. Kaupunkiolosuhteissa 7-vaihteinen automaatti nykäisee hieman ajoittain liikkeelle lähdettäessä. Polttoaineenkulutus pysyy kurissa, jos malttaa kaasupolkimen kanssa. Turbokone vääntää hienosti jo alakierroksilta. Alle kuuden litran keskikulutus ei vaadi pihistelyä. Škoda Karoq on moderni perheauto, jossa on sopivasti myös särmää. Tasainen suorittaja hurmaa taatusti ison joukon autonostajia. Škoda Octavian omistajista monet kääntävät katseensa citymaasturiluokan hurmuriin auton vaihdon tullessa ajankohtaiseksi. Karoq ei ole luokkansa edullisin, mutta ei myöskään kallein. Suomen kansan kestosuosikki, Nissan Qasqai on hinnaltaan houkuttelevampi, mutta Karoq pesee sen ominaisuuksillaan selkeästi.Teksti ja kuvat: Jari Saarentaus Škoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Autom. Hinta alkaen 34 854 € Koeajetun auton hinta varusteineen 44 300 € Moottori Bensiinimoottori 1498 cm³, 4 sylinteriä, turboahdin, 7-v. kaksoikytkinvaihteisto, etuveto Teho 110 kW (150 hv), 5000–6000 r/min Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,6 s Huippunopeus 186 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 127 g/km Mitat pituus 4382 mm, leveys 1841 mm, korkeus 1603 mm, akseliväli 2638 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous