12.9.2018 Ajoneuvot Koeajo: Kansanauto huippupisteillä – Škoda Karoq 1.5 TSI Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Etuvetoinen Škoda Karoq bensiinimoottorilla ja automaatilla on vakuuttava kokonaisuus. Hyvää: Ajo-ominaisuudet, tilat, Varioflex -takaistuin. Huonoa: Epäselvä mittaristo päivänvalossa, nelivetoa ei saatavilla bensiinimoottorilla. Škoda Karoq on auto, jolle on helppo ennustaa hyviä myyntilukuja. Se näyttää ja ennen kaikkea tuntuu hyvältä. Karoqin edeltäjä, Yeti, näyttää sen rinnalla vanhanaikaiselta. Uusi sukupolvi on myös äänettömämpi ja mukavampi. Yetin hyvät ajo-ominaisuudet ja tilaratkaisut ovat tallella. Ajoasento on parantunut ja ohjauspyörän saa nyt parempaa asentoon. Sen säätövara tosin on äärilaidassa pitkällä kuljettajalla. Ohjaamon ilme on tuttua Škodaa, tarkoituksenmukaista ja selkeää. Ainoa moite kohdistuu mittaristoon, joka on vaikealukuinen päivänvalossa. Sama ilmiö toistuu monissa Škodan malleissa. Ongelma on sinänsä pieni, sillä analogisten mittareiden välissä oleva iso nopeusnäyttö kertoo nopeuden selkeästi. Ergonomia on kunnossa. Istuin antaa hyvän tuen ja myös takapenkillä on mukavat oltavat. Pääntilaa on runsaasti. Ohjaamo on ilmava ja näkyvyys erinomainen. Tavaratila on riittävä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lisävarusteet nostavat hintaa Koeajettu Karoq on ladattu muhkealla lisävarustepaketilla. Mausteiden ansiosta hinta nousee reiluun 44 000 euroon, joka on jo paljon etuvetoisesta citymaasturista. Style varustetason hinta alkaa 34 857 eurosta. Varustelu ei jätä juurikaan toivomisen varaa. Lämmitettävä ohjauspyörä, liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä ja sähkötoiminen vetokoukku ovat tuttuja kalliimman luokan citymaastureista. Vaalea nahkaverhoilu tuo Karoqiin jopa annoksen ylellisyyttä. Herkkuja ovat myös suuri kattoikkuna sekä mukautuva vakionopeussäädin. Pysäköintiavustin helpottaa arkea kaupunkiolosuhteissa. Turvavarustelu on myös varsin täydellinen. Varioflex -takaistuin mahdollistaa monipuolisen penkkien siirtelyn. Sama rakenne sai aikoinaan Yetissä kiitosta. Takapenkit osittain tai kokonaan poistamalla Karoqista saa tavarankuljetusauton. Elämää helottavat myös esimerkilliset tavaratilan kassikoukut. Ostoskassit pysyvät niiden avulla hyvin aloillaan. Škoda Karoq -malliston hinnat alkaen malli maksaa 27 704 €. Halvin nelivetoinen Karoq 2.0 TDI–dieselmoottorilla lähtee 37 384 euron hinnalla. Nelivetoa ei bensiinimoottorilla saa, joka on selkeä puute. Hyvä voimalinja Uuden polven 1,5-litran bensiinimoottori on selkeästi parempi kuin edeltävä 1.4 TSI. Puhtia on riittävästi ja ahdetun 4-sylinterisen TSI:n jatkeena toimiva DSG -kaksoiskytkinvaihteisto toimii maantiellä hienosti. Kaupunkiolosuhteissa 7-vaihteinen automaatti nykäisee hieman ajoittain liikkeelle lähdettäessä. Polttoaineenkulutus pysyy kurissa, jos malttaa kaasupolkimen kanssa. Turbokone vääntää hienosti jo alakierroksilta. Alle kuuden litran keskikulutus ei vaadi pihistelyä. Škoda Karoq on moderni perheauto, jossa on sopivasti myös särmää. Tasainen suorittaja hurmaa taatusti ison joukon autonostajia. Škoda Octavian omistajista monet kääntävät katseensa citymaasturiluokan hurmuriin auton vaihdon tullessa ajankohtaiseksi. Karoq ei ole luokkansa edullisin, mutta ei myöskään kallein. Suomen kansan kestosuosikki, Nissan Qasqai on hinnaltaan houkuttelevampi, mutta Karoq pesee sen ominaisuuksillaan selkeästi. Teksti ja kuvat: Jari Saarentaus Škoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Autom. Hinta alkaen 34 854 € Koeajetun auton hinta varusteineen 44 300 € Moottori Bensiinimoottori 1498 cm³, 4 sylinteriä, turboahdin, 7-v. kaksoikytkinvaihteisto, etuveto Teho 110 kW (150 hv), 5000–6000 r/min Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,6 s Huippunopeus 186 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 127 g/km Mitat pituus 4382 mm, leveys 1841 mm, korkeus 1603 mm, akseliväli 2638 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 8.11.2025 Ajoneuvot Renault Twingo E-Tech todistaa, että 90-lukukin voi olla jo automuotoilussa retroa – sitä ovat myös taloustietoisuutta henkivät suorituskykylukemat 8.11.2025 Koeajo Koeajo: Nissan Qashqai e-Power – ilman turhaa dramatiikkaa 7.11.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Canyon Citylite:On – sähköpyörä, joka lupaa hoitaa kaiken 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta – luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä 7.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz ja Nissan sulkevat yhteisen tehtaansa Meksikossa – viimeinen GLB-Mercedes on määrä valmistaa siellä ensi vuoden toukokuussa 6.11.2025 SEMA Show 2025 SEMA Show 2025: Nissanin tarjonnassa on muun muassa Patroleita tuhanteen hevosvoimaan asti 5.11.2025 Koeajo Koeajo: uusi Nissan Leaf antaa mallinimelleen uuden elämän, vaikkei se edes ole järin mullistava auto 2.11.2025 Ajoneuvot Vuoden Auto Euroopassa -finalistit julkistettiin – vain Kia EV4 on ei-eurooppalainen, mutta sitäkin valmistetaan Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 8.11.2025 Koeajo Koeajo: Nissan Qashqai e-Power – ilman turhaa dramatiikkaa 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 8.11.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Daihatsu Charade De Tomaso 8.11.2025 Yleinen Kawasaki Ninja ZX-10R – siivekkeiden verran paremmaksi 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 1.11.2025 Ajoneuvot Kaksiroottorinen wankel, turboahdin, sähkömoottori, akku ja 510 hevosvoimaa - niistä on Mazda Vision X-Coupé tehty 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 9.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tiedätkö mitä virkaa näillä "viiksillä" tai "tuntosarvilla" on takavuosien jenkkiautoissa? 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan