24.4.2019 Ajoneuvot Koeajo: Karhuherra Paddingtonin paha päivä – Jaguar F-Pace SVR Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jaguar F-Pace SVR on karismaattinen yhdistelmä voimaa ja käytettävyyttä. Hyvää: suorituskyky, käytettävyys, charmi. Huonoa: järjen ääni, hinta. “No one man should have all that power” – Kanye West, Power (2010)Mitä ihmeen järkeä voi olla 550 hevosvoiman katumaasturissa? No ei mitään. Jopa Jaguarilta myönnetään, että F-Pace SVR on tarkoitettu nautittavaksi, ei järkeiltäväksi. Karismaattinen Jaguar F-Pace esiteltiin 2015 ja nyt mallisto on laajentunut Special Vehicle Operationsin kosketuksella.Resepti on pääpiirteittäin tuttu vaikkapa Mercedes-AMG GLC 63 S:n kohdalta: yhdistetään absurdi määrä voimaa ja katumaasturi. F-Type SVR:stä ja Project 8:sta tuttu 5,0-litrainen mekaanisesti ahdettu V8 soi säristen, ahtimen vihellyksen tuottaessa pisteen i:n päälle. 0–100 km/h taittuu 4,3 sekunnissa ja bensiiniä palaa WLTP-syklillä mitattuna 12,1 litraa per 100 kilometriä. Elopainoa autolla on kuljettajan verran yli 2 000 kilogrammaa.F-Pacen palkittuakin ulkonäköä on piristetty terävillä yksityiskohdilla, joista useimmilla on aerodynaaminen funktio. Niinpä konepeltiin tai lokasuojaan ei ole tehty ilma-aukkoja pelkästään ulkonäön vuoksi. Vakiovannekoko on 21 tuumaa, lisävarustelistan tarjotessa koeajettuja taottuja 22-tuumaisia. Nelivetojärjestelmä suosii voimakkaasti taka-akselia ja SVO on viilannut myös auton elektroniikkaa leikkisämmäksi.Tuskin on yllättävää, että enemmän kuin riittävän suorituskyvyn pariksi F-Pace SVR on varustettu myös uusilla jarruilla ja kookkailla renkailla (265/40 edessä, 295/35 takana), jotta voima pysyy hallinnassa. Samalla tietysti alusta on muutettu kivikovaksi ja vain rata-ajoon kelpaavaksi? Saatatte yllättyä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHitot kierrosajoistaJaguar SVO:n dynamiikkapäällikkö Ross Restall kertoo alustan kokeneen yllättävän maltillisia muutoksia. Edessä jousia on jäykistetty 30 prosenttia, takana vain 10 prosenttia. Jäykemmät vakaajat vähentävät kallistelua, mutta sitäkin vain 5 prosenttia. Iskunvaimentimia on muokattu ja myös puslia on suunniteltu uudelleen. Maltillisten muutosten takaa löytyy totuus. – Tämän luokan autot on tehty jokapäiväiseen käyttöön, joten ei ole mitään järkeä tehdä kelvottoman jäykkää alustaa vain, että voi tavoitella kierrosaikoja siellä tai täällä, Restall kommentoi viitaten Mercedeksen ja Alfa Romeon edesottamuksiin sporttimaastureiden segmentissä.Niinpä F-Pace SVR ei pudota paikkoja hampaista rikkonaisellakaan tieosuudella. Kivikkoinen kinttupolku taukopaikalle muistuttaa, että auto on edelleen nelivetoinen katumaasturi. Alustan perusvire on kyllä napakka, mutta mukautuva iskunvaimennus pitää tilanteen hallinnassa. Mutkaan käännettäessä paino pääsee siirtymään sopivasti, joten meno on varmaa ja miellyttävän vakaata.Etelä-Ranskan vuoristoteillä ajoseuraksi löytyy moottoripyöräilijöiden letka, kookkaan katumaasturin ajorytmin sopiessa hyvin yksiin motoristien kanssa. Jyrkkiin mutkiin hidastetaan voimakkaasti ja sitten tehoaallolla surffataan kohti seuraavaa mutkaa. Toistuvat jarrutukset eivät hämmennä SVR:n jarruja, polkimen pisimpien liikkeiden tuodessa vienon ääniviestin renkailta. Vaihteisto ja vääntävä moottori pelaavat hyvin yhteen, suurin osa kiihdytyksistä sujuu voimanlähteen sitkeyteen nojaamalla.Jossain pintakaasun ja kickdownin välimaastossa on kuitenkin kynnys, jonka ylittäminen palkitaan ukkosen äänillä ja nousevalla vislauksella. Tehoa on tarjolla suorastaan ylettömästi, lähes koska tahansa. Tällainen suorituskyky korruptoi, tai vähintäänkin se muuttaa käsitystä ohituksiin tarvittavasta tilasta. Aktiivinen pakoputkisto ei yllä F-Type SVR:n desibelilukemiin, mutta murinaa ja pauketta on edelleen tarjolla koko naapurustolle.Harrison Fordin virnistysJaguar F-Pace SVR ei ole samanlainen Jekyllin ja Hyden yhdistelmä kuin vaikkapa Mercedeksen AMG-katumaasturit. Tilaa on toki edelleen normaalin F-Pacen verran, joten suorituskyky ei nipistä käytettävyydestä. Tavaratila on 650 litraa. Uudet etuistuimet tarjoavat hyvät säätövarat, joten sivuttaistukea on saatavilla sitä kaipaaville.Mutta siinä missä AMG suhtautuu ajettavuuteen eräällä tavalla hampaat irvessä, on Jaguarilla ennemminkin Harrison Fordin karismaattinen virnistys.Terävästi särisevästä katumaasturista on kertakaikkisen vaikea olla pitämättä. Voimaaa...!Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Jaguar F-Pace SVR Hinta alkaen 174 790 € Moottori Bensiinimoottori 5 000 cm³, 8 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 410 kW (550 hv), 6000–6500 r/min Vääntö 680 Nm (2500–5500 r/min) Vääntö 680 Nm (2500–5500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,3 s Huippunopeus 283 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 12,1 (yhd.) CO2-päästöt 281 g/km Mitat pituus 4737 mm, leveys 2071 mm, korkeus 1670 mm, akseliväli 2874 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta tai 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?