24.4.2019 Ajoneuvot Koeajo: Karhuherra Paddingtonin paha päivä – Jaguar F-Pace SVR Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jaguar F-Pace SVR on karismaattinen yhdistelmä voimaa ja käytettävyyttä. Hyvää: suorituskyky, käytettävyys, charmi. Huonoa: järjen ääni, hinta. “No one man should have all that power” – Kanye West, Power (2010)Mitä ihmeen järkeä voi olla 550 hevosvoiman katumaasturissa? No ei mitään. Jopa Jaguarilta myönnetään, että F-Pace SVR on tarkoitettu nautittavaksi, ei järkeiltäväksi. Karismaattinen Jaguar F-Pace esiteltiin 2015 ja nyt mallisto on laajentunut Special Vehicle Operationsin kosketuksella.Resepti on pääpiirteittäin tuttu vaikkapa Mercedes-AMG GLC 63 S:n kohdalta: yhdistetään absurdi määrä voimaa ja katumaasturi. F-Type SVR:stä ja Project 8:sta tuttu 5,0-litrainen mekaanisesti ahdettu V8 soi säristen, ahtimen vihellyksen tuottaessa pisteen i:n päälle. 0–100 km/h taittuu 4,3 sekunnissa ja bensiiniä palaa WLTP-syklillä mitattuna 12,1 litraa per 100 kilometriä. Elopainoa autolla on kuljettajan verran yli 2 000 kilogrammaa.F-Pacen palkittuakin ulkonäköä on piristetty terävillä yksityiskohdilla, joista useimmilla on aerodynaaminen funktio. Niinpä konepeltiin tai lokasuojaan ei ole tehty ilma-aukkoja pelkästään ulkonäön vuoksi. Vakiovannekoko on 21 tuumaa, lisävarustelistan tarjotessa koeajettuja taottuja 22-tuumaisia. Nelivetojärjestelmä suosii voimakkaasti taka-akselia ja SVO on viilannut myös auton elektroniikkaa leikkisämmäksi.Tuskin on yllättävää, että enemmän kuin riittävän suorituskyvyn pariksi F-Pace SVR on varustettu myös uusilla jarruilla ja kookkailla renkailla (265/40 edessä, 295/35 takana), jotta voima pysyy hallinnassa. Samalla tietysti alusta on muutettu kivikovaksi ja vain rata-ajoon kelpaavaksi? Saatatte yllättyä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHitot kierrosajoistaJaguar SVO:n dynamiikkapäällikkö Ross Restall kertoo alustan kokeneen yllättävän maltillisia muutoksia. Edessä jousia on jäykistetty 30 prosenttia, takana vain 10 prosenttia. Jäykemmät vakaajat vähentävät kallistelua, mutta sitäkin vain 5 prosenttia. Iskunvaimentimia on muokattu ja myös puslia on suunniteltu uudelleen. Maltillisten muutosten takaa löytyy totuus. – Tämän luokan autot on tehty jokapäiväiseen käyttöön, joten ei ole mitään järkeä tehdä kelvottoman jäykkää alustaa vain, että voi tavoitella kierrosaikoja siellä tai täällä, Restall kommentoi viitaten Mercedeksen ja Alfa Romeon edesottamuksiin sporttimaastureiden segmentissä.Niinpä F-Pace SVR ei pudota paikkoja hampaista rikkonaisellakaan tieosuudella. Kivikkoinen kinttupolku taukopaikalle muistuttaa, että auto on edelleen nelivetoinen katumaasturi. Alustan perusvire on kyllä napakka, mutta mukautuva iskunvaimennus pitää tilanteen hallinnassa. Mutkaan käännettäessä paino pääsee siirtymään sopivasti, joten meno on varmaa ja miellyttävän vakaata.Etelä-Ranskan vuoristoteillä ajoseuraksi löytyy moottoripyöräilijöiden letka, kookkaan katumaasturin ajorytmin sopiessa hyvin yksiin motoristien kanssa. Jyrkkiin mutkiin hidastetaan voimakkaasti ja sitten tehoaallolla surffataan kohti seuraavaa mutkaa. Toistuvat jarrutukset eivät hämmennä SVR:n jarruja, polkimen pisimpien liikkeiden tuodessa vienon ääniviestin renkailta. Vaihteisto ja vääntävä moottori pelaavat hyvin yhteen, suurin osa kiihdytyksistä sujuu voimanlähteen sitkeyteen nojaamalla.Jossain pintakaasun ja kickdownin välimaastossa on kuitenkin kynnys, jonka ylittäminen palkitaan ukkosen äänillä ja nousevalla vislauksella. Tehoa on tarjolla suorastaan ylettömästi, lähes koska tahansa. Tällainen suorituskyky korruptoi, tai vähintäänkin se muuttaa käsitystä ohituksiin tarvittavasta tilasta. Aktiivinen pakoputkisto ei yllä F-Type SVR:n desibelilukemiin, mutta murinaa ja pauketta on edelleen tarjolla koko naapurustolle.Harrison Fordin virnistysJaguar F-Pace SVR ei ole samanlainen Jekyllin ja Hyden yhdistelmä kuin vaikkapa Mercedeksen AMG-katumaasturit. Tilaa on toki edelleen normaalin F-Pacen verran, joten suorituskyky ei nipistä käytettävyydestä. Tavaratila on 650 litraa. Uudet etuistuimet tarjoavat hyvät säätövarat, joten sivuttaistukea on saatavilla sitä kaipaaville.Mutta siinä missä AMG suhtautuu ajettavuuteen eräällä tavalla hampaat irvessä, on Jaguarilla ennemminkin Harrison Fordin karismaattinen virnistys.Terävästi särisevästä katumaasturista on kertakaikkisen vaikea olla pitämättä. Voimaaa...!Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Jaguar F-Pace SVR Hinta alkaen 174 790 € Moottori Bensiinimoottori 5 000 cm³, 8 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 410 kW (550 hv), 6000–6500 r/min Vääntö 680 Nm (2500–5500 r/min) Vääntö 680 Nm (2500–5500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,3 s Huippunopeus 283 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 12,1 (yhd.) CO2-päästöt 281 g/km Mitat pituus 4737 mm, leveys 2071 mm, korkeus 1670 mm, akseliväli 2874 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta tai 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 20.9.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: BESV CT 2.1 LS – peruspyörä perusajoon 20.9.2024 Koeajo Maistiainen: Peugeot 5008 Hybrid 136 e-DCS on 7-paikkainen tilamaasturi kaupunkiauton viboilla 19.9.2024 Koeajo Koeajo: Cadillac Escalade ESV V8 – se suurin ja mahtavin 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 16.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV9 RWD – kun on valmis luopumaan muutamasta varusteesta 15.9.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz –perhekokoinen pikkucrossover 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 14.9.2024 Koeajo Maistiainen: Hyundai Santa Fe – helppo, vaikkei ehkä helposti lähestyttävä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.9.2024 Koeajo Koeajo: Cadillac Escalade ESV V8 – se suurin ja mahtavin 18.9.2024 Matkailu Järämän linnoitus ja Sturmbock-asema - Lapin merkittävä rooli toisessa maailmansodassa 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 19.9.2024 Uutinen Älykäs nopeusavustin kitkee ylinopeuksia – mutta mitä asiantuntija kritisoi? 19.9.2024 Volvo EX30 Käyttötesti: Volvo EX30 kesää muistellen ja syksyä odottaen 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla