24.4.2019 Ajoneuvot Koeajo: Karhuherra Paddingtonin paha päivä – Jaguar F-Pace SVR Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jaguar F-Pace SVR on karismaattinen yhdistelmä voimaa ja käytettävyyttä. Hyvää: suorituskyky, käytettävyys, charmi. Huonoa: järjen ääni, hinta. “No one man should have all that power” – Kanye West, Power (2010)Mitä ihmeen järkeä voi olla 550 hevosvoiman katumaasturissa? No ei mitään. Jopa Jaguarilta myönnetään, että F-Pace SVR on tarkoitettu nautittavaksi, ei järkeiltäväksi. Karismaattinen Jaguar F-Pace esiteltiin 2015 ja nyt mallisto on laajentunut Special Vehicle Operationsin kosketuksella.Resepti on pääpiirteittäin tuttu vaikkapa Mercedes-AMG GLC 63 S:n kohdalta: yhdistetään absurdi määrä voimaa ja katumaasturi. F-Type SVR:stä ja Project 8:sta tuttu 5,0-litrainen mekaanisesti ahdettu V8 soi säristen, ahtimen vihellyksen tuottaessa pisteen i:n päälle. 0–100 km/h taittuu 4,3 sekunnissa ja bensiiniä palaa WLTP-syklillä mitattuna 12,1 litraa per 100 kilometriä. Elopainoa autolla on kuljettajan verran yli 2 000 kilogrammaa.F-Pacen palkittuakin ulkonäköä on piristetty terävillä yksityiskohdilla, joista useimmilla on aerodynaaminen funktio. Niinpä konepeltiin tai lokasuojaan ei ole tehty ilma-aukkoja pelkästään ulkonäön vuoksi. Vakiovannekoko on 21 tuumaa, lisävarustelistan tarjotessa koeajettuja taottuja 22-tuumaisia. Nelivetojärjestelmä suosii voimakkaasti taka-akselia ja SVO on viilannut myös auton elektroniikkaa leikkisämmäksi.Tuskin on yllättävää, että enemmän kuin riittävän suorituskyvyn pariksi F-Pace SVR on varustettu myös uusilla jarruilla ja kookkailla renkailla (265/40 edessä, 295/35 takana), jotta voima pysyy hallinnassa. Samalla tietysti alusta on muutettu kivikovaksi ja vain rata-ajoon kelpaavaksi? Saatatte yllättyä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHitot kierrosajoistaJaguar SVO:n dynamiikkapäällikkö Ross Restall kertoo alustan kokeneen yllättävän maltillisia muutoksia. Edessä jousia on jäykistetty 30 prosenttia, takana vain 10 prosenttia. Jäykemmät vakaajat vähentävät kallistelua, mutta sitäkin vain 5 prosenttia. Iskunvaimentimia on muokattu ja myös puslia on suunniteltu uudelleen. Maltillisten muutosten takaa löytyy totuus. – Tämän luokan autot on tehty jokapäiväiseen käyttöön, joten ei ole mitään järkeä tehdä kelvottoman jäykkää alustaa vain, että voi tavoitella kierrosaikoja siellä tai täällä, Restall kommentoi viitaten Mercedeksen ja Alfa Romeon edesottamuksiin sporttimaastureiden segmentissä.Niinpä F-Pace SVR ei pudota paikkoja hampaista rikkonaisellakaan tieosuudella. Kivikkoinen kinttupolku taukopaikalle muistuttaa, että auto on edelleen nelivetoinen katumaasturi. Alustan perusvire on kyllä napakka, mutta mukautuva iskunvaimennus pitää tilanteen hallinnassa. Mutkaan käännettäessä paino pääsee siirtymään sopivasti, joten meno on varmaa ja miellyttävän vakaata.Etelä-Ranskan vuoristoteillä ajoseuraksi löytyy moottoripyöräilijöiden letka, kookkaan katumaasturin ajorytmin sopiessa hyvin yksiin motoristien kanssa. Jyrkkiin mutkiin hidastetaan voimakkaasti ja sitten tehoaallolla surffataan kohti seuraavaa mutkaa. Toistuvat jarrutukset eivät hämmennä SVR:n jarruja, polkimen pisimpien liikkeiden tuodessa vienon ääniviestin renkailta. Vaihteisto ja vääntävä moottori pelaavat hyvin yhteen, suurin osa kiihdytyksistä sujuu voimanlähteen sitkeyteen nojaamalla.Jossain pintakaasun ja kickdownin välimaastossa on kuitenkin kynnys, jonka ylittäminen palkitaan ukkosen äänillä ja nousevalla vislauksella. Tehoa on tarjolla suorastaan ylettömästi, lähes koska tahansa. Tällainen suorituskyky korruptoi, tai vähintäänkin se muuttaa käsitystä ohituksiin tarvittavasta tilasta. Aktiivinen pakoputkisto ei yllä F-Type SVR:n desibelilukemiin, mutta murinaa ja pauketta on edelleen tarjolla koko naapurustolle.Harrison Fordin virnistysJaguar F-Pace SVR ei ole samanlainen Jekyllin ja Hyden yhdistelmä kuin vaikkapa Mercedeksen AMG-katumaasturit. Tilaa on toki edelleen normaalin F-Pacen verran, joten suorituskyky ei nipistä käytettävyydestä. Tavaratila on 650 litraa. Uudet etuistuimet tarjoavat hyvät säätövarat, joten sivuttaistukea on saatavilla sitä kaipaaville.Mutta siinä missä AMG suhtautuu ajettavuuteen eräällä tavalla hampaat irvessä, on Jaguarilla ennemminkin Harrison Fordin karismaattinen virnistys.Terävästi särisevästä katumaasturista on kertakaikkisen vaikea olla pitämättä. Voimaaa...!Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Jaguar F-Pace SVR Hinta alkaen 174 790 € Moottori Bensiinimoottori 5 000 cm³, 8 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 410 kW (550 hv), 6000–6500 r/min Vääntö 680 Nm (2500–5500 r/min) Vääntö 680 Nm (2500–5500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,3 s Huippunopeus 283 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 12,1 (yhd.) CO2-päästöt 281 g/km Mitat pituus 4737 mm, leveys 2071 mm, korkeus 1670 mm, akseliväli 2874 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta tai 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 19.2.2025 Uutinen Yksi maailman tunnetuimmista ja plagioiduimmasta tavaramerkeistä syntyi 100 vuotta sitten 19.2.2025 Ajoneuvot Škoda Elroq on rantautumassa Suomeen, selkeänä tähtäimenään ensirekisteröintitilaston kärkikymmenikkö 19.2.2025 Koeajo Koeajo: Fiat Grande Panda – neljä metriä makeaa elämää 17.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 Aircross – tilavammin budjettimatkalle 16.2.2025 Koeajo Maistiainen: Volkswagen Transporter – yhteistyö on voimaa 14.2.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G6 – tehty myös Teslan kiusaksi 13.2.2025 Koeajo Koeajo: Ford E-Transit Custom Trend – valttina ajettavuus 12.2.2025 Koeajo Koeajo: Audi RS e-tron GT Performance laittaa ihmiskehon koetukselle 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 18.2.2025 Uutinen Ladat kokoontuvat taas Kangasalla – tällä kertaa muistellaan myös Heikki Silvennoista 18.2.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: me kysyimme, te vastasitte – lukijoiden kokemukset Mercedes-Benz W124 -korimallista 19.2.2025 Koeajo Koeajo: Fiat Grande Panda – neljä metriä makeaa elämää 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 13.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä? 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää”