30.1.2025

Koeajo: kasvopesty Citroën C4 Hybrid jatkaa mukavuuskärjellä

Kuva Aake Kinnunen
Citroën C4 facelift kasvopesu uudistus 2025 C4 X

Citroënin C-segmentin pystyperä on löytänyt hyvän sijan Euroopan myyntitilastoissa, mutta nyt C4 uudistuu kevyesti muun malliston vetämänä.

Nykymuotoinen Citroën C4 esiteltiin 2020. Malliuutuus yhdisteli tuolloin Cactuksen ja C4:n ideoita samoihin kuoriin kevyesti katumaasturiaineksilla maustaen. Polttomoottoriversion lisäksi mallistoon kuului heti alkuvaiheesta sähköinen ë-C4. Myöhemmin esiteltiin vielä porrasperäversio C4 X, joka on monelta osin sangen lähellä pystyperäpainosta.

Citroën C4 facelift kasvopesu uudistus 2025 C4 X

Pariisin autonäyttelyssä 2024 esitellyssä kasvopesukierroksessa C4:n ja C4 X:n ulkonäkö saivat uutta kulmaa. Merkki on neljän vuoden aikana ryhtynyt siirtymään pois pyöreästä pullamuodosta kohti kulmikkaampaa olemusta. Ensimmäinen muotokieltä oikeassa elämässä toteuttanut auto oli viime vuonna saapunut Citroën ë-C3 ja Pariisissa nähty konseptiversio tulevasta Citroën C5 Aircrossista viimeistelee murroskauden.

Citroën C4 facelift kasvopesu uudistus 2025 C4 X

Uusien särmikkäiden kolmiosaisten valojen yhdistäminen pyöreään autoon ei ole ollut helppoa, mutta lopputulos on silti toimiva. Muotoiluryhmä on tehnyt paljon töitä esimerkiksi helmojen osalta mustan muovien ja korinväristen paneelien suhdetta muuttamalla. Citroënin logo on nyt merkin historiaan viittaavasti hihamerkkityylinen kromiviiksien sijaan. Pikkusisar ë-C3:n tyyliin myös C4 on saanut sinne tänne laitetun korostevärilistan, mutta autoa varten on kehitetty uusi maanläheisempi korosteväri.

Citroën C4 facelift kasvopesu uudistus 2025 C4 X

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hyvät ja huonot puolet

  • Tilat
  • Mukavuus
  • Tavallisuus
  • Kevyesti viipyilevä vaihteisto

Pienesti parantaen

Sisätiloissa facelift näkyy maltillisemmin. Citroën C4 on saanut seitsemäntuumaisen mittaristonäytön. Näkymien suhteen logiikka on sama kuin monissa muissa PSA-aikakauden autoissa, eli molempien viiksien päissä on painikkeet mittariston ohjailemiseksi. Heijastusnäyttö on tehty erillisellä lasilla ja näkymää voi luonnehtia riittäväksi. Tietoviihdejärjestelmä on saanut ohjelmistopäivityksen, joten vähän viipyilevän suorittamisen takaa löytyy peruskelvollinen kokonaisuus. 

Citroën C4 facelift kasvopesu uudistus 2025 C4 X

Citroën on säilyttänyt paksumpipehmusteiset Advanced Comfort -mukavuusistuimet, mutta niitä on muotoiltu uudelleen. Sukunäön tavoittelun lisäksi istuimien sivuttaistukea on korostettu, joten pehmeä istuin ei ole aivan niin penkkimäinen. Mistään urheiluistuimista ei vieläkään ole kyse ja istuinten arkimukavuus on vain parantunut. Istuimen sopivuus omalle rangalle kannattaa toki selvittää koeajon muodossa.

Citroën C4 facelift kasvopesu uudistus 2025 C4 X

Muuten Citroën C4:n olemus on melko ennallaan. C4 X:n takaistuimet ovat hiukan kallistetummat kuin C4:n. Autoissa ei ole suurta eroa polttomoottoriversioiden ja sähköversioiden välillä, sillä sinisiä ë-merkkejä on karsittu ë-C4:n ja ë-C4 X:n kohdalla. Myös manuaali on vaipunut historiaan.

Ketjun voimin

Polttomoottorivaihtoehtoja on kolme. PureTech 130 perustuu tuttuun 1,2-litraiseen kolmisylinteriseen turboahdettuun voimanlähteeseen, josta saadaan 96 kW (130 hv) tehoa. Vaihteistona on kahdeksanvaihteinen EAT-automaatti.

Citroën C4 facelift kasvopesu uudistus 2025 C4 X

C4:n ja C4 X:n hybridivaihtoehto perustuu samalle perusmoottorille, mutta päivitetty versio on tehty jakoketjulla -hihnan sijaan. Tehovaihtoehdot ovat 74 kW (100 hv) ja 100 kW (136 hv). Sähköapua on tarjolla 21 kW (28 hv) ja hybridi on integroitu kuusivaihteisen “ë-DCS6”-kaksoiskytkinvaihteiston yhteyteen. Sähköapu auttaa alentamaan kulutusta erityisesti kaupunkiajossa. Kaksoiskytkinvaihteisto on kevyesti viipyilevä toiminnassaan. Kulutuslukemien osalta hybridi pääsee noin litran pihimmällä perusbensiiniin verrattuna.

Lisäksi sähköiset Citroën ë-C4 ja Citroën ë-C4 X jatkavat mallistossa, mutta niistä tarkemmin omassa koeajossa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mukavuuskärjellä

Liikenteessä Citroën C4 on tutulla tolalla. Auton hydraulisilla pohjaanlyöntikumeilla varustetut iskunvaimentimet ja maltillinen rengaskoko (195/60 R18) tekevät autosta mukavan, vaikka auto on enemmän kotonaan tiessä olevien kuoppien kuin terävien hidastetöyssyjen kanssa. Ohjaus ei ole erityisen tunnokas ja se palauttaa tahmeahkosti. Auto on hiukan yllättäen melko kotonaan mutkatiellä, eikä keula lähde aliohjaamaan ensimmäisen haasteen edessä.

Citroën C4 facelift kasvopesu uudistus 2025 C4 X

Päivitetty Citroën C4 ja Citroën C4 X eivät ehkä ole jännittäviä uutuuksia avaruusalusmaisten sähköautojen keskellä, mutta ne hoitavat henkilöauton perustehtäviä hyvin. Pystyperäinen Citroën C4 on pärjännyt hyvin Euroopan mittakaavassa ja porrasperäinen C4 X on jo segmentissään harvinaisuus. Ja vaikka Citroënin taikamattovuosista ollaan kaukana, pystyvät autot erottumaan markkinoiden tarjonnasta juuri mukavuuden avulla.

Citroën C4 facelift kasvopesu uudistus 2025 C4 X

Euroopassa Citroën on tarjoamassa suurimmilla markkina-alueilla huoltoturvaa, joka kattaa voimalinjan komponentit takuun jälkeen aina kahdeksaan vuoteen (tai 160 000 km) saakka, kunhan auto huollatetaan ajallaan valtuutetussa huoltoliikkeessä. Ohjelman mahdollisesta laajenemisesta Suomeen ei ole vielä kerrottavaa.

Päivitetyn Citroën C4 -malliston saapuminen Suomeen tapahtuu kevään mittaan, jolloin myös hinnoittelusta tiedetään tarkemmin.

Citroën C4 facelift kasvopesu uudistus 2025 C4 X

Citroën C4 Hybrid 136 Max ë-DCS6

HYBRIDI, etuveto

3-syl. bensiinimoottori 1 199 cm3

6-v. automaattivaihteisto

100 kW (136 hv), xxx Nm

WLTP-kulutus 4,7 l/100km

CO2-päästöt 107 g/km

Suorituskyky 0–100 km/h 8,0 s

huippunopeus 210 km/h

 

Mitat

Pituus 4 350 mm

Leveys 1 800 mm

Korkeus 1 525 mm

Akseliväli 2 670 mm

Tavaratila 380–1 250 l

Omamassa 1 328 kg

perävaunu 1 000 / 700 kg

 

Euro NCAP 4 tähteä (2021)

Takuu 3 v / 100 000 km

hybridijärjestelmä 8 v / 160 000 km

Hinta alkaen 34 790 € (ennen faceliftiä)

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat