30.1.2025 Koeajo Koeajo: kasvopesty Citroën C4 Hybrid jatkaa mukavuuskärjellä Teksti Aake Kinnunen Kuva Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Citroënin C-segmentin pystyperä on löytänyt hyvän sijan Euroopan myyntitilastoissa, mutta nyt C4 uudistuu kevyesti muun malliston vetämänä. Nykymuotoinen Citroën C4 esiteltiin 2020. Malliuutuus yhdisteli tuolloin Cactuksen ja C4:n ideoita samoihin kuoriin kevyesti katumaasturiaineksilla maustaen. Polttomoottoriversion lisäksi mallistoon kuului heti alkuvaiheesta sähköinen ë-C4. Myöhemmin esiteltiin vielä porrasperäversio C4 X, joka on monelta osin sangen lähellä pystyperäpainosta.Pariisin autonäyttelyssä 2024 esitellyssä kasvopesukierroksessa C4:n ja C4 X:n ulkonäkö saivat uutta kulmaa. Merkki on neljän vuoden aikana ryhtynyt siirtymään pois pyöreästä pullamuodosta kohti kulmikkaampaa olemusta. Ensimmäinen muotokieltä oikeassa elämässä toteuttanut auto oli viime vuonna saapunut Citroën ë-C3 ja Pariisissa nähty konseptiversio tulevasta Citroën C5 Aircrossista viimeistelee murroskauden.Uusien särmikkäiden kolmiosaisten valojen yhdistäminen pyöreään autoon ei ole ollut helppoa, mutta lopputulos on silti toimiva. Muotoiluryhmä on tehnyt paljon töitä esimerkiksi helmojen osalta mustan muovien ja korinväristen paneelien suhdetta muuttamalla. Citroënin logo on nyt merkin historiaan viittaavasti hihamerkkityylinen kromiviiksien sijaan. Pikkusisar ë-C3:n tyyliin myös C4 on saanut sinne tänne laitetun korostevärilistan, mutta autoa varten on kehitetty uusi maanläheisempi korosteväri.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hyvät ja huonot puolet Tilat Mukavuus Tavallisuus Kevyesti viipyilevä vaihteisto Pienesti parantaenSisätiloissa facelift näkyy maltillisemmin. Citroën C4 on saanut seitsemäntuumaisen mittaristonäytön. Näkymien suhteen logiikka on sama kuin monissa muissa PSA-aikakauden autoissa, eli molempien viiksien päissä on painikkeet mittariston ohjailemiseksi. Heijastusnäyttö on tehty erillisellä lasilla ja näkymää voi luonnehtia riittäväksi. Tietoviihdejärjestelmä on saanut ohjelmistopäivityksen, joten vähän viipyilevän suorittamisen takaa löytyy peruskelvollinen kokonaisuus. Citroën on säilyttänyt paksumpipehmusteiset Advanced Comfort -mukavuusistuimet, mutta niitä on muotoiltu uudelleen. Sukunäön tavoittelun lisäksi istuimien sivuttaistukea on korostettu, joten pehmeä istuin ei ole aivan niin penkkimäinen. Mistään urheiluistuimista ei vieläkään ole kyse ja istuinten arkimukavuus on vain parantunut. Istuimen sopivuus omalle rangalle kannattaa toki selvittää koeajon muodossa.Muuten Citroën C4:n olemus on melko ennallaan. C4 X:n takaistuimet ovat hiukan kallistetummat kuin C4:n. Autoissa ei ole suurta eroa polttomoottoriversioiden ja sähköversioiden välillä, sillä sinisiä ë-merkkejä on karsittu ë-C4:n ja ë-C4 X:n kohdalla. Myös manuaali on vaipunut historiaan.Ketjun voiminPolttomoottorivaihtoehtoja on kolme. PureTech 130 perustuu tuttuun 1,2-litraiseen kolmisylinteriseen turboahdettuun voimanlähteeseen, josta saadaan 96 kW (130 hv) tehoa. Vaihteistona on kahdeksanvaihteinen EAT-automaatti.C4:n ja C4 X:n hybridivaihtoehto perustuu samalle perusmoottorille, mutta päivitetty versio on tehty jakoketjulla -hihnan sijaan. Tehovaihtoehdot ovat 74 kW (100 hv) ja 100 kW (136 hv). Sähköapua on tarjolla 21 kW (28 hv) ja hybridi on integroitu kuusivaihteisen “ë-DCS6”-kaksoiskytkinvaihteiston yhteyteen. Sähköapu auttaa alentamaan kulutusta erityisesti kaupunkiajossa. Kaksoiskytkinvaihteisto on kevyesti viipyilevä toiminnassaan. Kulutuslukemien osalta hybridi pääsee noin litran pihimmällä perusbensiiniin verrattuna. Lisäksi sähköiset Citroën ë-C4 ja Citroën ë-C4 X jatkavat mallistossa, mutta niistä tarkemmin omassa koeajossa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMukavuuskärjelläLiikenteessä Citroën C4 on tutulla tolalla. Auton hydraulisilla pohjaanlyöntikumeilla varustetut iskunvaimentimet ja maltillinen rengaskoko (195/60 R18) tekevät autosta mukavan, vaikka auto on enemmän kotonaan tiessä olevien kuoppien kuin terävien hidastetöyssyjen kanssa. Ohjaus ei ole erityisen tunnokas ja se palauttaa tahmeahkosti. Auto on hiukan yllättäen melko kotonaan mutkatiellä, eikä keula lähde aliohjaamaan ensimmäisen haasteen edessä.Päivitetty Citroën C4 ja Citroën C4 X eivät ehkä ole jännittäviä uutuuksia avaruusalusmaisten sähköautojen keskellä, mutta ne hoitavat henkilöauton perustehtäviä hyvin. Pystyperäinen Citroën C4 on pärjännyt hyvin Euroopan mittakaavassa ja porrasperäinen C4 X on jo segmentissään harvinaisuus. Ja vaikka Citroënin taikamattovuosista ollaan kaukana, pystyvät autot erottumaan markkinoiden tarjonnasta juuri mukavuuden avulla.Euroopassa Citroën on tarjoamassa suurimmilla markkina-alueilla huoltoturvaa, joka kattaa voimalinjan komponentit takuun jälkeen aina kahdeksaan vuoteen (tai 160 000 km) saakka, kunhan auto huollatetaan ajallaan valtuutetussa huoltoliikkeessä. Ohjelman mahdollisesta laajenemisesta Suomeen ei ole vielä kerrottavaa.Päivitetyn Citroën C4 -malliston saapuminen Suomeen tapahtuu kevään mittaan, jolloin myös hinnoittelusta tiedetään tarkemmin. Citroën C4 Hybrid 136 Max ë-DCS6 HYBRIDI, etuveto 3-syl. bensiinimoottori 1 199 cm3 6-v. automaattivaihteisto 100 kW (136 hv), xxx Nm WLTP-kulutus 4,7 l/100km CO2-päästöt 107 g/km Suorituskyky 0–100 km/h 8,0 s huippunopeus 210 km/h Mitat Pituus 4 350 mm Leveys 1 800 mm Korkeus 1 525 mm Akseliväli 2 670 mm Tavaratila 380–1 250 l Omamassa 1 328 kg perävaunu 1 000 / 700 kg Euro NCAP 4 tähteä (2021) Takuu 3 v / 100 000 km hybridijärjestelmä 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 34 790 € (ennen faceliftiä) Lue lisää Kaikki artikkelit 26.3.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 – pikku-Sitikka tuo sähköautot lähemmäs tavallista kuluttajaa 17.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 Aircross – tilavammin budjettimatkalle 9.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C4 X – uudistunut sähkösedan ei yllätä 26.1.2025 Koeajo Maistiainen: Citroën ë-C3 Aircross – hittiainekset isommassa paketissa 23.1.2025 Koeajo Maistiainen: Citroën ë-C4 X – kasvopesulla komeammaksi 28.11.2024 Koeajo Koeajo: Citroën Berlingo Van – Vuoden pakun uudistettu painos 5.8.2024 Koeajo Koeajo: Citroën ë-Jumpy – tonniluokka yhä voimissaan – etenkin sähköisenä 5.7.2024 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 – 29000 euron sähkösitruuna ei jätä happamaksi 29.5.2024 Koeajo Maistiainen: Citroën ë-C3 – sympaattinen sähkösitruuna on hinnoiteltu makeasti Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 2.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz E 350 Bluetec Cabriolet - avomersu, joka ei kavahda asuntovaunua tai venetraileria 2.6.2025 Koeajo Koeajo: BMW iX XDrive45 – nojatuolimatkailua 2.6.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Aygo X – nyt hybridinä todella pihi 3.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Ronal URS eli "Nallevanteet" varastavat kaikkien huomion 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 28.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota bZ4X Touring – katumaasturi, joka haluaakin olla farmari 29.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Corolla Cross – se C-HR:n konservatiivisempi velipuoli 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”