29.2.2020 Ajoneuvot Koeajo: Kauppareissua pidemmälle – Kia XCeed PHEV Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kia XCeed PHEV -lataushybridin sähkömoottori ehostaa polttomoottorimallista tasapainoisen kokonaisuuden, jolla pääsee tarvittaessa pidemmänkin pätkän puhtaasti sähkön voimin. Hyvää: toimintamatka sähköllä, alusta, vaihteisto. Huonoa: ei täysin sähköistä ajamista polttomoottori kylmänä, akun varausta ei voi säästää. Pienten crossoverien luokkaan syksyllä mukaan kiilannut Kia XCeed sai pistokkeen vasempaan etukylkeen ja 8,9 kilowattitunnin litium-ionipolymeeriakun tavaratilan alle. Ajoakun vuoksi tavaratila on jouduttu karsimaan 437 litrasta 291 litraan, mutta 40:20:40 -suhteessa kääntyvän takaselkänojan avulla kontin saa halutessaan laajennettua 1 243-litraiseksi.Sähköinen voimalinja tuo mukanaan lisää massaa. XCeedin tapauksessa omamassa on 1 596 kilogrammaa, eli noin 200 kg bensiiniturbomalleja suurempi. 1,6-litrainen bensiinimoottori tuottaa sähköavun kanssa 141 hevosvoiman yhteistehon ja 265 newtonmetrin vääntömomentin. Sähkömoottorin huipputehoksi kerrotaan 61 hv.Sähköinen toimintamatka on WLTP-syklin mukaisesti 48 kilometriä. 0–100 prosentin latauksen ilmoitetaan sujuvan Type 2 -asemasta (1 x 14 A) ladattuna parhaimmillaan kahdessa tunnissa ja 15 minuutissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTasoittaa vaihteistoaEtuvetoinen XCeed PHEV liikkuu näillä voimin varsin tyydyttävästi. Moottoritielle kiihdyttäminen ei tuota ongelmia, mutta vauhdin hurmasta on turha puhua, nollasta sataan kiihtyvyyden ilmoitettu lukema on 11 sekuntia.Hybriditilassa kuusiportainen kaksoiskytkinvaihteisto toimii erinomaisesti. Polttomoottorimallista tutut viiveet ja epävarmuudet eliminoituvat sähkömoottorin tuoman lisäväännön ansiosta lähes täysin, ja ajaminen on luonnollisen tuntuista.Adjektiivi luonnollinen onkin hyvä sana kuvaamaan XCeedin latausmallia. Mihinkään osa-alueeseen ei kiinnitä ajaessa suurempaa huomiota, lukuun ottamatta suurta kaasupolkimen painamisen tarvetta eco-ajotilassa, joka on hieman liioiteltua jopa taloudelliseen ajamiseen ohjaamiseksi.Bensakoneen ehdoillaMutkissa XCeed PHEV käyttäytyy niin ikään hyvin. Ohjaustuntuma ei ole erityisen herkkä, mutta pysyy loogisena joka tilanteessa, eikä mukavuuspainotteinen alusta kallistele liikaa tiukemmissakaan kurveissa. Jarrutuntumakin on hybridiautoksi mukava ja lineaarinen, suurempia portaita ei polkimessa tunnu.Pelkästään sähkön voimin auto kulkee käytännössäkin helposti 47 kilometriä, vaikka reitti sisälsi myös pätkän toimintamatkalle myrkyllistä moottoritieajoa.Erikoista täysin sähköisessä ajotilassa on kuitenkin se, ettei liikkuminen ilman polttomoottoria onnistu ennen kuin viimeksi mainitun lämpötila on noussut riittävästi. Niinpä jo muutaman asteen pakkasessa bensakone pärisee mukana lähes koko kauppamatkan, vaikka sen haluaisi toteuttaa ainoastaan sähkömoottorin voimin.Edullisimmillaan latauspiuhan päähän istuvan XCeedin saa EX-varusteltuna 34 874 eurolla, mikä tekee siitä yhden markkinoiden edullisimmista ladattavista hybrideistä. Esimerkiksi Audi A3 E-tron ja Toyota Prius Plug-in kustantavat kumpainenkin yli 5 000 euroa Kiaa enemmän.Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Kia XCeed 1.6 GDI PHEV EX Hinta alkaen 35 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 35 990 € Moottori Ladattava hybridi bensiinimoottori 1 580 cm3, 4 sylinteriä, 6-v., automaattivaihteisto, etuveto. Sähkömoottori 45 kW (61 hv), 170 Nm. Teho 77 kW (105 hv), 5700 r/min Vääntö 147 Nm (4000 r/min) Vääntö 147 Nm (4000 r/min) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva 8,9 / 7,1 kWh. Lataus 3,3 kW (1 x 14 A). Toimintamatka 48 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 104 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,0 s Huippunopeus 188 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,4 (yhd.) CO2-päästöt 32 g/km Mitat pituus 4395 mm, leveys 1826 mm, korkeus 1495 mm, akseliväli 2650 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1300 / 600 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 7 vuotta / 150 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 1.5.2025 Matkailu 4 400 kilometriä Itä-Euroopassa Dacia Dusterilla: onko missään enää halpaa? 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 1.5.2025 Lentokoneet Wet lease on päivän sana Suomen lentoliikenteessä - syinä mm. työtaistelut ja Pratt & Whitney -moottoreiden ongelmat 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa