10.5.2018 Ajoneuvot Koeajo: kehittynyt kotimainen – Mercedes-Benz A 180 d Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suomeen saapunut, ja pian täällä valmistettava, Mercedes-Benz A ymmärtää nyt paremmin premium-henkistä käyttäjäänsä. Hyvää: parantunut ajomukavuus ja laatuvaikutelma, selkeä käyttöliittymä, ajoasento. Huonoa: ohjauksen lievä keinotekoisuus mutkatiellä. Kuusi vuotta sitten esitelty edellisen sukupolven Mercedes-Benz A-sarja oli automaailmassa poikkeuksellisen kova juttu. Stuttgartilaiset olivat vihdoin luoneet matalan viistoperän aiempien A-sarjan korkeiden pikkutila-autojen paikalle.Lisäpontta toi heti perään se, että Valmet Automotive julkisti ryhtyvänsä valmistamaan A-sarjaa Uudenkaupungin tehtaalla massiivisin tuotantoluvuin. Loppu onkin ollut suomalaista autonrakennushistoriaa.Ja koska A-sarja oli itsessään ilmiö, lähemmin tutustuttaessa vaikutti siltä, että autosta ei edes yritetty tehdä yleispätevää aivan kaikessa. Kehityksen keskipisteeksi oli otettu urheilullisuus, missä A loisti – erityisesti ajettavuus mutkatiellä edusti luokkansa huippua.Sen sijaan mukavuus, melutaso ja laatuvaikutelma eivät olleet aivan sitä mitä tähtimerkiltä oli lupa odottaa. Varsinkaan sen jälkeen, kun suurempien Mercedesten kehitys kulki entistäkin hienostuneempaan suuntaan miltei kaikilla mahdollisilla saroilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTehostuksesta tanakkaanUudessa A-sarjassa evoluutio on osattu ohjata juuri oikeille poluille. Auto istuu mallistossa saumattomammin erinomaisten isoveljiensä alapuolelle – unohtamatta sitä, että tätäkin sukupolvea aletaan pian kasata Uudessakaupungissa.Kehityksen edeltävään malliin tuntee jo ensimmäisissä kadunkulmissa. Uusi A on sellainen kuin kompaktin premium-auton kuuluukin olla – hienostuneempi, mukavampi ja äänettömämpi. Huomattavan kevyeksi tehostettu ohjaus vahvistaa vaikutelmaa.Vaivaton fiilis jatkuu, kun vauhti kasvaa ensin taajaman ulkopuolelle ja lopulta moottoritielle. Siellä ohjaus jäykistyy sopivasti, ja tarjoaa luontevan keskialueen avulla rauhallisen suuntavakavuuden. Alustakin toimii isoissa heitoissa mukavasti.Vähänlaisesti viilattavaaTämän jälkeen on ehkäpä hyväksyttävää, että mutkissa osa hauskuudesta on uhrattu vaivattomuuden alttarille. Toki uusikin A taipuu kurveihin eleettömästi, mutta ohjauksessa voi havaita enemmän käännettäessä lievää keinotekoisuutta.Koeajoauton 1,5-litrainen dieselmoottori on aina yhdistetty seitsenvaihteiseen kaksoiskytkinlaatikkoon. Myös tämä osuus autosta käyttäytyy hyvin sivistyneesti, joskin mäkisellä tiellä vaihteisto hakee toisinaan turhan usein pienempiä pykäliä.Suorituskyky ei myöskään ole näillä tehoilla mitenkään räväkkä, mutta toki arkiajoon riittävä. Tällä hetkellä muita voimanlähdevaihtoehtoja ovat 1,3- (163 hv) sekä kaksilitraiset (224 hv) bensakoneet, ja moottoripaletti laajenee lähitulevaisuudessa molemmilla polttoainepuolilla.Isoveljien imitointiaToinen suuri kehitysaskel on otettu ohjaamon, erityisesti kojelaudan, laatuvaikutelmassa sekä käyttöliittymän toimivuudessa. Jo hienostuneemmat materiaalivalinnat ja pyöreät tuuletussuuttimet tuovat suoraan mieleen isommat mersut. Koeajoyksilö edusti toiseksi edullisinta eli Style-varustetasoa. Sen mukana tulevat kojelaudan näytöt ovat astetta pienemmät, ja ison näyttöpaneelin sisällä myös hieman vaatimattoman näköiset, kuin kalliimmissa Progressive- ja AMG-tasoissa. Yhtä kaikki, se tärkein eli käyttö käy kätevästi. Mittariston näyttöä ohjataan isovelimallien tapaan ohjauspyörän vasemman puolan kosketuslevyllä, ja kojelaudan keskinäyttö puolestaan tottelee ratin oikeaa puolaa. Totuttelua vaaditaan vain vähän.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTuntuu ja totteleeNäiden lisäksi käytössä on keskikonsolissa sijaitseva kosketuslevy, jonka toteutuksesta esimerkiksi Lexuksen vastaavan systeemin suunnittelijat voisivat ottaa oppia. Levyn tuntuma on inhimillinen, eikä virhepainalluksia syntynyt koeajon aikana lainkaan.Levyn herkkyyttä voi säätää kolmella varsin selkeästi toisistaan eroavalla tasolla, ja halutessaan levyyn saa myös painallusta havainnollistavan fyysisen napautustoiminnon. Kun vielä valikot toimivat hyvin loogisesti, moitteille ei juuri jää sijaa.Yksi ydinkohta on kehittynyt puheenohjaus. Vaikka järjestelmä ei ymmärrä suomea, se ottaa englanninkieliset pyynnöt perinteistä vapaammin vastaan. Ainakin suomenkielisten radiokanavien tunnistaminen sujui koeajon aikana vaivatta.Pientä parannettavaaAivan täydellinen ei A-sarjan laatuvaikutelma vieläkään ole. Valo- ja vaihteistoviikset ovat toiminnoiltaan muista Mercedeksistä tutut, mutta niiden ulkonäkö on selvästi halvemman muovinen kuin valmistajan kalliimmissa malleissa.Niin ikään muista malleista lainattu, ja yhä sujuva, uudistus on vakionopeudensäätimen viiksen korvaaminen ratin nappuloilla. Valoviiksestä kierrettävät pyyhkimien toiminnot sisältävät edelleen kestomoitteen: vain kaksi herkkyyden säätöä sadetunnistimelle.Muuten kuljettajan olo on taatun hyvä. Ajoasento on luonnollinen, ja vakiomuotoinenkin istuin tukee erinomaisesti aina pitkän kuljettajan reisiä myöten. Tämänkin puolesta A:lla taittaa siis matkaa siinä missä suuremmillakin autoilla.A niin kuin avarampiA on kasvanut tuntuvasti erityisesti akseliväliltään (+ 30 mm). Korin yli 4,4 metrin kokonaispituus on selvästi muita premium-viistoperiä mittavampi, ja aiemman mallisukupolven tapaan takatiloja voivat pidemmätkin hyödyntää.Tavaratila on nyt paremmin kuormattavissa, kiitos osittain luukun mukana aukeavien takavalojen. Sisältä paljastuu aiempaa pidempi, kolmessa osassa laajentuva ja selkeämuotoinen kontti 29 litran lisätilavuuksineen.Palaamme A-sarjan ominaisuuksiin, käyttöliittymään ja uusiin turvajärjestelmiin syvemmin Moottorin numerossa 7/2018, missä uutuus asettuu tiukkaan parivertailuun luokan tähänastisen mittapuun Audi A3:n kanssa.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Lauri AhtiainenLisätietoja: www.mercedes-benz.com/a-class Mercedes-Benz A 180 d A Business Style Hinta alkaen 32 595 € Koeajetun auton hinta varusteineen 33 992 € Moottori Dieselmoottori 1 461 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 85 kW (116 hv), 4000 r/min Vääntö 260 Nm (1750–2500 r/min) Vääntö 260 Nm (1750–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,5 s Huippunopeus 202 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 111 g/km Mitat pituus 4419 mm, leveys 1796 mm, korkeus 1440 mm, akseliväli 2729 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa