10.5.2018 Ajoneuvot Koeajo: kehittynyt kotimainen – Mercedes-Benz A 180 d Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suomeen saapunut, ja pian täällä valmistettava, Mercedes-Benz A ymmärtää nyt paremmin premium-henkistä käyttäjäänsä. Hyvää: parantunut ajomukavuus ja laatuvaikutelma, selkeä käyttöliittymä, ajoasento. Huonoa: ohjauksen lievä keinotekoisuus mutkatiellä. Kuusi vuotta sitten esitelty edellisen sukupolven Mercedes-Benz A-sarja oli automaailmassa poikkeuksellisen kova juttu. Stuttgartilaiset olivat vihdoin luoneet matalan viistoperän aiempien A-sarjan korkeiden pikkutila-autojen paikalle. Lisäpontta toi heti perään se, että Valmet Automotive julkisti ryhtyvänsä valmistamaan A-sarjaa Uudenkaupungin tehtaalla massiivisin tuotantoluvuin. Loppu onkin ollut suomalaista autonrakennushistoriaa. Ja koska A-sarja oli itsessään ilmiö, lähemmin tutustuttaessa vaikutti siltä, että autosta ei edes yritetty tehdä yleispätevää aivan kaikessa. Kehityksen keskipisteeksi oli otettu urheilullisuus, missä A loisti – erityisesti ajettavuus mutkatiellä edusti luokkansa huippua. Sen sijaan mukavuus, melutaso ja laatuvaikutelma eivät olleet aivan sitä mitä tähtimerkiltä oli lupa odottaa. Varsinkaan sen jälkeen, kun suurempien Mercedesten kehitys kulki entistäkin hienostuneempaan suuntaan miltei kaikilla mahdollisilla saroilla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tehostuksesta tanakkaan Uudessa A-sarjassa evoluutio on osattu ohjata juuri oikeille poluille. Auto istuu mallistossa saumattomammin erinomaisten isoveljiensä alapuolelle – unohtamatta sitä, että tätäkin sukupolvea aletaan pian kasata Uudessakaupungissa. Kehityksen edeltävään malliin tuntee jo ensimmäisissä kadunkulmissa. Uusi A on sellainen kuin kompaktin premium-auton kuuluukin olla – hienostuneempi, mukavampi ja äänettömämpi. Huomattavan kevyeksi tehostettu ohjaus vahvistaa vaikutelmaa. Vaivaton fiilis jatkuu, kun vauhti kasvaa ensin taajaman ulkopuolelle ja lopulta moottoritielle. Siellä ohjaus jäykistyy sopivasti, ja tarjoaa luontevan keskialueen avulla rauhallisen suuntavakavuuden. Alustakin toimii isoissa heitoissa mukavasti. Vähänlaisesti viilattavaa Tämän jälkeen on ehkäpä hyväksyttävää, että mutkissa osa hauskuudesta on uhrattu vaivattomuuden alttarille. Toki uusikin A taipuu kurveihin eleettömästi, mutta ohjauksessa voi havaita enemmän käännettäessä lievää keinotekoisuutta. Koeajoauton 1,5-litrainen dieselmoottori on aina yhdistetty seitsenvaihteiseen kaksoiskytkinlaatikkoon. Myös tämä osuus autosta käyttäytyy hyvin sivistyneesti, joskin mäkisellä tiellä vaihteisto hakee toisinaan turhan usein pienempiä pykäliä. Suorituskyky ei myöskään ole näillä tehoilla mitenkään räväkkä, mutta toki arkiajoon riittävä. Tällä hetkellä muita voimanlähdevaihtoehtoja ovat 1,3- (163 hv) sekä kaksilitraiset (224 hv) bensakoneet, ja moottoripaletti laajenee lähitulevaisuudessa molemmilla polttoainepuolilla. Isoveljien imitointia Toinen suuri kehitysaskel on otettu ohjaamon, erityisesti kojelaudan, laatuvaikutelmassa sekä käyttöliittymän toimivuudessa. Jo hienostuneemmat materiaalivalinnat ja pyöreät tuuletussuuttimet tuovat suoraan mieleen isommat mersut. Koeajoyksilö edusti toiseksi edullisinta eli Style-varustetasoa. Sen mukana tulevat kojelaudan näytöt ovat astetta pienemmät, ja ison näyttöpaneelin sisällä myös hieman vaatimattoman näköiset, kuin kalliimmissa Progressive- ja AMG-tasoissa. Yhtä kaikki, se tärkein eli käyttö käy kätevästi. Mittariston näyttöä ohjataan isovelimallien tapaan ohjauspyörän vasemman puolan kosketuslevyllä, ja kojelaudan keskinäyttö puolestaan tottelee ratin oikeaa puolaa. Totuttelua vaaditaan vain vähän. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tuntuu ja tottelee Näiden lisäksi käytössä on keskikonsolissa sijaitseva kosketuslevy, jonka toteutuksesta esimerkiksi Lexuksen vastaavan systeemin suunnittelijat voisivat ottaa oppia. Levyn tuntuma on inhimillinen, eikä virhepainalluksia syntynyt koeajon aikana lainkaan. Levyn herkkyyttä voi säätää kolmella varsin selkeästi toisistaan eroavalla tasolla, ja halutessaan levyyn saa myös painallusta havainnollistavan fyysisen napautustoiminnon. Kun vielä valikot toimivat hyvin loogisesti, moitteille ei juuri jää sijaa. Yksi ydinkohta on kehittynyt puheenohjaus. Vaikka järjestelmä ei ymmärrä suomea, se ottaa englanninkieliset pyynnöt perinteistä vapaammin vastaan. Ainakin suomenkielisten radiokanavien tunnistaminen sujui koeajon aikana vaivatta. Pientä parannettavaa Aivan täydellinen ei A-sarjan laatuvaikutelma vieläkään ole. Valo- ja vaihteistoviikset ovat toiminnoiltaan muista Mercedeksistä tutut, mutta niiden ulkonäkö on selvästi halvemman muovinen kuin valmistajan kalliimmissa malleissa. Niin ikään muista malleista lainattu, ja yhä sujuva, uudistus on vakionopeudensäätimen viiksen korvaaminen ratin nappuloilla. Valoviiksestä kierrettävät pyyhkimien toiminnot sisältävät edelleen kestomoitteen: vain kaksi herkkyyden säätöä sadetunnistimelle. Muuten kuljettajan olo on taatun hyvä. Ajoasento on luonnollinen, ja vakiomuotoinenkin istuin tukee erinomaisesti aina pitkän kuljettajan reisiä myöten. Tämänkin puolesta A:lla taittaa siis matkaa siinä missä suuremmillakin autoilla. A niin kuin avarampi A on kasvanut tuntuvasti erityisesti akseliväliltään (+ 30 mm). Korin yli 4,4 metrin kokonaispituus on selvästi muita premium-viistoperiä mittavampi, ja aiemman mallisukupolven tapaan takatiloja voivat pidemmätkin hyödyntää. Tavaratila on nyt paremmin kuormattavissa, kiitos osittain luukun mukana aukeavien takavalojen. Sisältä paljastuu aiempaa pidempi, kolmessa osassa laajentuva ja selkeämuotoinen kontti 29 litran lisätilavuuksineen. Palaamme A-sarjan ominaisuuksiin, käyttöliittymään ja uusiin turvajärjestelmiin syvemmin Moottorin numerossa 7/2018, missä uutuus asettuu tiukkaan parivertailuun luokan tähänastisen mittapuun Audi A3:n kanssa. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Lauri Ahtiainen Lisätietoja: www.mercedes-benz.com/a-class Mercedes-Benz A 180 d A Business Style Hinta alkaen 32 595 € Koeajetun auton hinta varusteineen 33 992 € Moottori Dieselmoottori 1 461 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 85 kW (116 hv), 4000 r/min Vääntö 260 Nm (1750–2500 r/min) Vääntö 260 Nm (1750–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,5 s Huippunopeus 202 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 111 g/km Mitat pituus 4419 mm, leveys 1796 mm, korkeus 1440 mm, akseliväli 2729 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta - virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe