23.10.2025

Koeajo: KGM Musso EV – tämä autoveroton lava-auto on luokassaan hyvin epätyypillinen

Kuva Eetu Kokkonen
KGM Musso EV

KGM Musso EV ei ole kovin tyypillinen lava-auto Suomen markkinoilla.

Viisipaikkainen lava-auto ei ole korimalliltaan se kaikkein käytännöllisin vaihtoehto. Mikäli koriin haluaa takaistuimet, joilla oikeasti mahtuu istumaan, lava jää varsin lyhyeksi. Myös lämmin tavaratila jää vain haaveeksi, joka hankaloittaa esimerkiksi ulko-olosuhteille arkojen tavaroiden ja lemmikkien kuljetusta.

KGM Musso EV

Tämä ei ole kuitenkaan se syy, miksi Suomessa viisipaikkaisia lava-autoja on myyty vähän. Useassakin taloudessa olisi paikka tällaiselle työkalun ja perheauton yhdistelmälle. Mutta takapenkkien lisääminen lava-autoon on muuttanut sen pakettiautosta henkilöautoksi, joka on tarkoittanut myös merkittävää summaa autoveroa. Näin ollen ”jatkohytilliset” pick-upit ovat Suomessa olleet kilpailukyvyttömäksi hinnoiteltuja.

  • Hinta
  • Ajettavuus
  • Monopoliasema
  • Piipparit
  • Sähkötekniikka
  • Lievä rihkamamaisuus

Sähköautoilla on kuitenkin mahdollisuus muuttaa tätä tilannetta. Koeajoimme jo pari vuotta takaperin kiinalaisen Maxus T90 EV -sähkölava-auton. Se ei kuitenkaan osoittautunut kovinkaan kummoiseksi tuotteeksi takavetoisuutensa, matalan maavaransa, tai juuri minkään muunkaan ominaisuutensa puolesta. Myös auton hinta kohosi lopulta niin korkeaksi, että sillä summaa olisi voinut hankkia viisipaikkaisen Toyota Hiluxin.

KGM Musso EV

Vihdoin kyseinen autoluokka on kuitenkin saamassa lisää kilpailua. Ensimmäisenä näistä Suomen markkinoille kerkesi korealainen KGM (omaa sukua Ssangyong) Musso EV. Kyseessä on itsekantavalle korille rakentuva viisipaikkainen ja nelivetoinen sähköauto. Ja sen hinta on noin 20 000 euroa vähemmän kuin edellä mainitulla Maxuksella aikanaan. Lähtökohdat vaikuttavat siis huomattavasti lupaavammilta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Työkalumaisuus pois hyvässä ja pahassa

Lava-autoja on perinteisesti leimannut tietty työkalumaisuus. KGM on lähtenyt kehittämään Mussoa kuitenkin selvästi henkilöautomaisuus edellä. Sisälle ohjaamoon istuutuessa ei edes tietäisi olevansa lava-autossa, mikäli ei katsoisi taaksepäin. Sähkösäätöinen kuljettajanistuin on suhteellisen mukava. Tilaa on hyvin ja esimerkiksi lastenistuin mahtuu pidemmänkin kuljettajan taakse. Ohjaamo on hyvin pitkälti sama KGM Torres EVX -katumaasturin kanssa, hallintalaitteita myöten.

KGM Musso EV

Muutenkin Mussoa on koitettu somistaa ei-työkalumaiseksi. Esimerkiksi keulapeltiin sijoitetut rivat ovat vain muovisia koristeita. Kabiinin takaa löytyvät kahvat tuntuvat myös huterilta. Sama jatkuu lavan puolella, esimerkiksi peräluukun saranointi ei herätä luottamusta.

Käytännöllisyyttäkin on mietitty. Korin takanurkissa on pienet askelmat lavalle pääsemiseksi, sidontalenkkejä on mallikkaat kahdeksan kappaletta ja löytyypä lavalta pieni valokin. Koeajoyksilössä ei ollut minkäänlaisia lavasuojia, mutta KGM:n lisävarustelistalta löytyy muun muassa siirrettävää tilanjakajaa, erillistä säilytyslaatikkoa, rullattavaa lavakantta, alumiinista lavakatetta ja myöhemmin valikoima täydentyy myös koppimaisella umpikatteella.

Lavalla on pituutta 1 515 millimetriä, leveyttä 1 345 mm ja korkeutta 510 mm. Erityisen pitkiä tavaroita jatkohytilliseen lava-autoon ei siis mahdu. Tämä on kuitenkin luokassaan tavallista. Sen sijaan osalle käyttäjäkunnasta voi nousta ongelmaksi se, että lavan maksimikantavuudeksi ilmoitetaan 500 kilogrammaa.

Ei uskoisi lava-autoksi

Ajettavuudeltaan Musso on lava-autojen luokassa jopa erinomainen. Ohjaamo on erittäin hiljainen, auto kulkee suoraan ja suorituskykyä on riittävästi vaivattomaan etenemiseen painavammankin kuorman kanssa. Tehoa ei tunnu kuitenkaan olevan aivan niin paljoa, kuin kahdesta 152 kilowatin (207 hevosvoiman) tehoisesta sähkömoottorista voisi päätellä. Tämän selitykseksi paljastuu se, että Musson yhteistehoksi ilmoitetaan 174 kW (237 hv), eli ”vain” hieman enemmän, kuin yhdelle sähkömoottorille.

KGM Musso EV

Jousitusmukavuus on lava-autoksi todella hyvällä tolalla, kiitos taka-akseliston monivarsituennan. Toteutus kilpailee jopa joidenkin saman luokan henkilöautojen kanssa, vaikka pientä lava-autoille tyypillistä nypytystä on ilman kuormaa havaittavissa. Henkilöautomaisuutta on toisaalta havaittavissa myös auton maavarassa.

Käyttöliittymä on sujuvatoiminen, mutta useine valikoineen turhan monimutkainen. Poikkeavaa nykymuodista on, että älypuhelinpeilaukset toimivat ainoastaan piuhan kautta.

Ajamisessa ärsyttävintä on ehkä markkinoiden kovimpiin piippaajiin kuuluvat aktiiviset ajoavustinjärjestelmät. KGM:ssä ei ole pikavalintaa haluttujen ajoavustimien sammuttamiselle, eli jokaisen käynnistyksen jälkeen on kierrettävä valikosta sammuttamassa ties mitä avustimia. Muuten kuljettaja saa kuulla autolta huutoa esimerkiksi katvealueen tarkastamisesta. Kuljettajan monitorointiin KGM on panostanut poikkeuksellisen paljon, sillä autosta löytyy ehkä ainoana maailmassa muun muassa kuljettajan tupakointivaroitin.

Eilispäivän sähköt

Sähkötekniikaltaan KGM Musso ei ole ihan tätä päivää, muttei toivoton tapauskaan. Varsin kookas akku siivittää muutaman plusasteen syyskelissä auton noin 250 kilometrin toimintamatkaan reipasta maantievauhtia ajellessa.

KGM Musso EV

Autosta löytyy akuston esilämmitystoiminto, sekä varsin harvinainen akun lämpötilamittari. Laturin lähestyessä painan tietoviihdejärjestelmästä akun esilämmityksen kuvaketta, vailla mitään reaktiota. Painan kohtaa uudestaan vielä kymmeniä kertoja, mutta mitään ei tapahdu. Myöhemmin saan kuulla, että KGM ei anna aktivoida akuston esilämmitystä ennen riittävän matalaa ulkolämpötilaa. Tästä rangaistuksena latausteho alkoi vain 50 kW:n teholla. Kymmenessä minuutissa teho oli kuitenkin noussut 120 kW:iin, josta alas tultiin tasaisin porrastuksin. 80 % varauksessa latausteho oli enää reilut 20 kW. Varausväli 10–80% täyttyi lupausten mukaisesti vajaassa 40 minuutissa.

KGM Musso EV on helppo kruunata tässä vaiheessa luokkansa kovimmaksi, sillä kilpailijoita ei ole. Noin 50 000 euron hinnalla se on lähes 15 000 euroa halvempi, kuin esimerkiksi viisipaikkainen Isuzu D-Max. Ja tämä siitä huolimatta, että sähköauton käyttökustannukset ovat tietysti edullisemmat.

Kilpailu tulee kuitenkin lähivuosina tiukentumaan, kun markkinoille on tulossa kilpailijoita niin vieraammilta kiinalaisvalmistajilta, kuin perinteikkäämmiltä aasialaisiltakin. Siihen saakka täyssähköistä lava-autoa tarvitsevien ei kuitenkaan tarvitse arpoa valinnan vaikeutta.

KGM Musso EV 4WD 80,6 kWh Titanium

SÄHKÖAUTO, neliveto
174 kW (237 hv), 630 Nm
Akku brutto / netto 83,0 / 80,6 kWh
Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A)
CCS: 124 kW
WLTP-kulutus 26,0 kWh / 100 km
toimintamatka 379 km
Suorituskyky 0–100 km/h 8,0 s
huippunopeus 177 km/h

Mitat
Pituus            5 160 mm
Leveys           1 920 mm
Korkeus         1 750 mm
Akseliväli       3 150 mm
Omamassa   2 285 kg
perävaunu    1 800 / 750 kg

Euro NCAP    ei testattu
Takuu            7 v / 150 000 km
ajoakku         10 v / 1 000 000 km
Hinta alkaen 49 390 €
koeajoauto   50 080 €

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat