19.10.2020 Ajoneuvot Koeajo: Kia Ceed 1.6 CRDi Mild-Hybrid yhdistää dieselin, kevythybridin ja manuaalivaihteiston, mutta miten se käynnistetään? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kia Ceed kevythybridinä keventää omaatuntoa, mutta päästöt vähenevät vain hiukan. Hyvää: ajettavuus, konstailemattomuus, varustelu. Huonoa: monimutkainen käynnistäminen, rullaustoiminnon nirsoilu. Kia Ceed on yksi Suomen suosituimmista kompaktiluokan autoista, eikä syyttä. Sen suurin vahvuus on tavanomaisuus – hyvässä ja pahassa. Se ei loista millään ominaisuudellaan, mutta yhtä lailla puutteita on vaikea löytää. Käyttökelpoiset tilat yhdistyvät oivaan tasapainotteluun ajettavuuden ja mukavuuden välillä. Konstailematon helppokäyttöisyys, seitsemän vuoden takuu, pitkät huoltovälit ja runsas varustelu korostavat järkevyyttä.Vain voimalinjat ovat aiheuttaneet nurinaa, mutta ne uusiutuvat kevythybriditekniikan myötä. Bensiinimoottorit tulevat vuoden lopulla, diesel saa sähköavun jo nyt.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyReipaskulkuinenKian tutun 1,6-litraisen dieselmoottorin apuna toimii 48 V -sähkömoottori hihnan välityksellä. Se kerää energiaa talteen hidastuksista ja alamäistä käyttäen sen sitten liikkeellelähtöä ja kiihdytystä tehostamaan. Paperilla kiihtyvyyslukema on kutakuinkin ennallaan, mutta lähdöt tuntuvat rivakammilta sähkömoottorin paikatessa dieselin hentoa kohtaa tyhjäkäynnin tuntumassa ja vaihtokohdissa vähentämässä vedon katkeamista. Järjestelmä myös sammuttaa ja käynnistää moottorin aikaisemmin ja huomaamattomammin kuin tavallinen sammutusautomatiikka. Isommilla nopeuksilla on mahdollista rullata moottori sammutettuna, kun ajotila on economylla.HelppokäyttöinenOma ajotapani ei miellyttänyt järjestelmää, sillä rullaustoiminto jäi kokonaan kokematta. Sen olisi usein olettanut säästävän jonojen, liikennevalojen tai nopeusrajoitusten takia hidastettaessa. Nyt lopputankkaus paljasti kulutuksen nousevan kevyessä ajossakin viiteen litraan, mihin on tässä luokassa päästy ilman hybriditekniikkaakin. Ceed eroaa muista nykyuutuuksista nappuloiden määrässä: suuresta kosketusnäytöstä huolimatta lähes kaikille toiminnoille on oma nappulansa rengaspaineiden kuittausta myöten. Valikoita tai ohjekirjaa ei tarvitse selata. Kookkaita nappuloita voi käyttää vaikka lapaset kädessä ja symbolit erottuvat ilman lukulaseja. Ainoat äksyilyt aiheuttaa moottorin käynnistäminen, joka vaatii onnistuakseen kolmen ehdon täyttymistä: vaihde vapaalla, kytkin pohjassa ja jarru painettuna.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Kia Ceed SW 1.6 CRDi SCR Mild-Hybrid 136 hv EX Hinta alkaen 28 367 € Koeajetun auton hinta varusteineen 31 076 € Moottori Dieselmoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 100 kW (136 hv), 4000 r/min Vääntö 280 Nm (1500–3000 r/min) Vääntö 280 Nm (1500–3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,4 s Huippunopeus 200 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 4,7 (yhd.) CO2-päästöt 127 g/km Mitat pituus 4600 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1465 mm, akseliväli 2650 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1500 / 650 kg Euro NCAP 4 tähteä Takuu 7 vuotta / 150 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 15.6.2025 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior Veloce – pieni pasta-annos kolmella chilillä 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 12.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan Ariya Nismo – varsin vaisu Nismotus 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster