19.10.2020 Ajoneuvot Koeajo: Kia Ceed 1.6 CRDi Mild-Hybrid yhdistää dieselin, kevythybridin ja manuaalivaihteiston, mutta miten se käynnistetään? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kia Ceed kevythybridinä keventää omaatuntoa, mutta päästöt vähenevät vain hiukan. Hyvää: ajettavuus, konstailemattomuus, varustelu. Huonoa: monimutkainen käynnistäminen, rullaustoiminnon nirsoilu. Kia Ceed on yksi Suomen suosituimmista kompaktiluokan autoista, eikä syyttä. Sen suurin vahvuus on tavanomaisuus – hyvässä ja pahassa. Se ei loista millään ominaisuudellaan, mutta yhtä lailla puutteita on vaikea löytää. Käyttökelpoiset tilat yhdistyvät oivaan tasapainotteluun ajettavuuden ja mukavuuden välillä. Konstailematon helppokäyttöisyys, seitsemän vuoden takuu, pitkät huoltovälit ja runsas varustelu korostavat järkevyyttä.Vain voimalinjat ovat aiheuttaneet nurinaa, mutta ne uusiutuvat kevythybriditekniikan myötä. Bensiinimoottorit tulevat vuoden lopulla, diesel saa sähköavun jo nyt.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyReipaskulkuinenKian tutun 1,6-litraisen dieselmoottorin apuna toimii 48 V -sähkömoottori hihnan välityksellä. Se kerää energiaa talteen hidastuksista ja alamäistä käyttäen sen sitten liikkeellelähtöä ja kiihdytystä tehostamaan. Paperilla kiihtyvyyslukema on kutakuinkin ennallaan, mutta lähdöt tuntuvat rivakammilta sähkömoottorin paikatessa dieselin hentoa kohtaa tyhjäkäynnin tuntumassa ja vaihtokohdissa vähentämässä vedon katkeamista. Järjestelmä myös sammuttaa ja käynnistää moottorin aikaisemmin ja huomaamattomammin kuin tavallinen sammutusautomatiikka. Isommilla nopeuksilla on mahdollista rullata moottori sammutettuna, kun ajotila on economylla.HelppokäyttöinenOma ajotapani ei miellyttänyt järjestelmää, sillä rullaustoiminto jäi kokonaan kokematta. Sen olisi usein olettanut säästävän jonojen, liikennevalojen tai nopeusrajoitusten takia hidastettaessa. Nyt lopputankkaus paljasti kulutuksen nousevan kevyessä ajossakin viiteen litraan, mihin on tässä luokassa päästy ilman hybriditekniikkaakin. Ceed eroaa muista nykyuutuuksista nappuloiden määrässä: suuresta kosketusnäytöstä huolimatta lähes kaikille toiminnoille on oma nappulansa rengaspaineiden kuittausta myöten. Valikoita tai ohjekirjaa ei tarvitse selata. Kookkaita nappuloita voi käyttää vaikka lapaset kädessä ja symbolit erottuvat ilman lukulaseja. Ainoat äksyilyt aiheuttaa moottorin käynnistäminen, joka vaatii onnistuakseen kolmen ehdon täyttymistä: vaihde vapaalla, kytkin pohjassa ja jarru painettuna.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Kia Ceed SW 1.6 CRDi SCR Mild-Hybrid 136 hv EX Hinta alkaen 28 367 € Koeajetun auton hinta varusteineen 31 076 € Moottori Dieselmoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 100 kW (136 hv), 4000 r/min Vääntö 280 Nm (1500–3000 r/min) Vääntö 280 Nm (1500–3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,4 s Huippunopeus 200 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 4,7 (yhd.) CO2-päästöt 127 g/km Mitat pituus 4600 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1465 mm, akseliväli 2650 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1500 / 650 kg Euro NCAP 4 tähteä Takuu 7 vuotta / 150 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa - lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa