19.10.2020

Koeajo: Kia Ceed 1.6 CRDi Mild-Hybrid yhdistää dieselin, kevythybridin ja manuaalivaihteiston, mutta miten se käynnistetään?

Kia Ceed MHEV

Kia Ceed kevythybridinä keventää omaatuntoa, mutta päästöt vähenevät vain hiukan. Hyvää: ajettavuus, konstailemattomuus, varustelu. Huonoa: monimutkainen käynnistäminen, rullaustoiminnon nirsoilu.

Kia Ceed on yksi Suomen suosituimmista kompaktiluokan autoista, eikä syyttä. Sen suurin vahvuus on tavanomaisuus – hyvässä ja pahassa. Se ei loista millään ominaisuudellaan, mutta yhtä lailla puutteita on vaikea löytää. Käyttökelpoiset tilat yhdistyvät oivaan tasapainotteluun ajettavuuden ja mukavuuden välillä. Konstailematon helppokäyttöisyys, seitsemän vuoden takuu, pitkät huoltovälit ja runsas varustelu korostavat järkevyyttä.

Kia Ceed MHEV

Vain voimalinjat ovat aiheuttaneet nurinaa, mutta ne uusiutuvat kevythybriditekniikan myötä. Bensiinimoottorit tulevat vuoden lopulla, diesel saa sähköavun jo nyt.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Reipaskulkuinen

Kian tutun 1,6-litraisen dieselmoottorin apuna toimii 48 V -sähkömoottori hihnan välityksellä. Se kerää energiaa talteen hidastuksista ja alamäistä käyttäen sen sitten liikkeellelähtöä ja kiihdytystä tehostamaan. Paperilla kiihtyvyyslukema on kutakuinkin ennallaan, mutta lähdöt tuntuvat rivakammilta sähkömoottorin paikatessa dieselin hentoa kohtaa tyhjäkäynnin tuntumassa ja vaihtokohdissa vähentämässä vedon katkeamista.

Järjestelmä myös sammuttaa ja käynnistää moottorin aikaisemmin ja huomaamattomammin kuin tavallinen sammutusautomatiikka. Isommilla nopeuksilla on mahdollista rullata moottori sammutettuna, kun ajotila on economylla.

Kia Ceed MHEV

Helppokäyttöinen

Oma ajotapani ei miellyttänyt järjestelmää, sillä rullaustoiminto jäi kokonaan kokematta. Sen olisi usein olettanut säästävän jonojen, liikennevalojen tai nopeusrajoitusten takia hidastettaessa. Nyt lopputankkaus paljasti kulutuksen nousevan kevyessä ajossakin viiteen litraan, mihin on tässä luokassa päästy ilman hybriditekniikkaakin.

Ceed eroaa muista nykyuutuuksista nappuloiden määrässä: suuresta kosketusnäytöstä huolimatta lähes kaikille toiminnoille on oma nappulansa rengaspaineiden kuittausta myöten. Valikoita tai ohjekirjaa ei tarvitse selata. Kookkaita nappuloita voi käyttää vaikka lapaset kädessä ja symbolit erottuvat ilman lukulaseja. Ainoat äksyilyt aiheuttaa moottorin käynnistäminen, joka vaatii onnistuakseen kolmen ehdon täyttymistä: vaihde vapaalla, kytkin pohjassa ja jarru painettuna.

Teksti ja kuvat: Petri Munukka

Kia Ceed SW 1.6 CRDi SCR Mild-Hybrid 136 hv EX

Hinta alkaen

28 367 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

31 076 €

Moottori

Dieselmoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto.

Teho

100 kW (136 hv), 4000 r/min

Vääntö

280 Nm (1500–3000 r/min)

Vääntö

280 Nm (1500–3000 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

10,4 s

Huippunopeus

200 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 4,7 (yhd.)

CO2-päästöt

127 g/km

Mitat

pituus 4600 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1465 mm, akseliväli 2650 mm

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

1500 / 650 kg

Euro NCAP

4 tähteä

Takuu

7 vuotta / 150 000 km

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat