22.11.2020 Ajoneuvot Koeajo: Kia Stonic -kasvojenkohennuksen uudet ominaisuudet eivät näy päällepäin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kia Stonic osallistuu päästötalkoisiin sammuttamalla moottorin aina tilaisuuden tullen. Hyvää: pirteys, turvavarustelu, personointimahdollisuudet, takuu, kulutus. Huonoa: pintakovuus, rengasmelu. Kia Stonic on yksi myydyimmistä malleista nyt niin trendikkäässä ja kilpaillussa pienten crossoverien luokassa. Kian mallistossa on sille oma lokosensa Rion ja Ceedin välissä. Tiloiltaan Stonic on kutakuinkin Rion kokoinen, mutta korkeammalle nostettuna helpompi sisäänkäynniltään ja reilumpi maavaraltaan. Enemmän tilaa tarvitsevan kannattaa tähyillä Ceedin suuntaan, siitäkin on korkeampi versio Xceed. Ensi mallivuoden Stonicit on saatu nyt kauppoihin, mutta entisen näköisenä, kaikki uudistukset ovat sisäisiä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPirteä ja pihi moottoriStonicin moottori on aina bensiinikäyttöinen litrainen kolmisylinterinen. Tehoversioita on kaksi, 100 tai 120 hevosvoimaa, ruudikkaampi on aina varustettu seitsenlovisella kaksoiskytkinautomaatilla ja kevythybridijärjestelmällä. Paperilla moottoreiden suoritusarvoissa ei ole juuri eroa, mutta käytännössä kevythybridi tuntuu pontevammalta ja nohevasti toimiva vaihteisto korostaa pirteyttä.Hybridijärjestelmän sähkömoottori ottaa hihnan välityksellä liike-energiaa akkuun talteen hidastuksista ja alamäistä käyttääkseen sen sitten liikkeellelähtöä ja kiihdytyksiä avittamaan. Samalla 48-volttinen sähkö riittää apujärjestelmien ja tehostimien käyttöön, jos moottori on sammuksissa alamäissä ja hidastuksissa.Järjestelmä ei osaa lukea navigaattoritietoa, liikennetilannetta tai ajatuksia, siksi sen valinta moottorijarrutuksen ja sammutettuna rullauksen välillä ei aina osu yksiin kuskin mielihalujen kanssa. Asiaan sen enempää huomiota kiinnittämättä systeemi touhuaa kuitenkin koko ajan taustalla, eikä lainkaan turhaan. Pääasiassa kevyttä käyttöä sisältäneen koeajon keskikulutus jäi tasan viiteen litraan, pitkistä moottoritietaipaleista tai kaupungissa sahaamisesta selvinnee kuudella litralla. Runsaat varustelumahdollisuudetStonicin ulkonäkö on säilytetty ennallaan, ja sisälläkin vain kojelaudan kosketusnäyttö on kasvanut kooltaan ja oppinut suomea. Uusia ominaisuuksia on kuitenkin tarjolla varusteluettelossa. Herkkuja on lisätty kaikille kolmelle tasolle, LX, EX ja TX. Ja edelleen ostajalla on lisäksi mahdollisuus räätälöidä autoa mieleisekseen katon ja ohjaamon somistevärejä vaihtamalla. Koeajossa oleva kallein versio TX häkellyttää varustelullaan. Mukana on kaikki vasta äskettäin isommissa ja kalliimmissa autoissa esitellyt turva-avustimet. Stonicille kokonaan uusia varusteita ovat mukautuva vakionopeudensäädin, kaistanpitoavustin ja kuolleen kulman valvonta. Harmillisesti komeat 17-tuumaiset pyörät vievät huippumallista parhaan terän niin mukavuudesta kuin hiljaisuudestakin.Muutoinkin kaksi tonnia edullisempi EX houkuttanee sekin useimpia ostajia runsaudellaan. LX-perusvarustelu on jätetty ilman sähköisiä turvavarusteita, mutta siinäkin ratti on lämmitettävä ja yhteydet pelaavat bluetoothilla, Applella tai Androidilla.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Kia Stonic 1.0 T-GDI Mild-Hybrid 120 hv TX Design DCT Hinta alkaen 23 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 26 717 € Moottori Bensiinimoottori 998 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Teho 88 kW (120 hv), 6000 r/min Vääntö 200 Nm (2000–3500 r/min) Vääntö 200 Nm (2000–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,4 s Huippunopeus 185 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,7 (yhd.) CO2-päästöt 129 g/km Mitat pituus 4140 mm, leveys 1760 mm, korkeus 1520 mm, akseliväli 2580 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 900 / 450 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 7 vuotta / 150 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään - kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 24.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Dacia Dusterin tietoviihde ei ole uusinta uutta – mutta haittaako se? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous