30.3.2015 Ajoneuvot Koeajo: Kia Venga – neljä vaihdetta ei riitä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vanhanaikainen vaihteisto pilaa hyvän auton. Hyvää: vaivaton ajaa, mukava, joustava tilankäyttö. Huonoa: Vaihteiston vuoksi korkea kulutus ja huono suorituskyky Neljä vaihdetta ei vain riitä. Siinä muuten kelpo Kia Venga pähkinänkuoressa. Kasvojenkohotuksessa pienen tila-auton keulamaski uusiutui ja takavaloja ehostettiin ajanmukaisemmiksi, mutta tekniikkapuolen muutokset jäivät pieniksi.Se on hämmentävää, sillä nelivaihteiset automaatit alkoivat siirtyä myyntiesitteiden sivuilta historiankirjoille jo vuosituhannenvaihteessa. Vengaan sellaista kuitenkin yhä tarjotaan 1,6-litraisen vapaasti hengittävän moottorin yhteyteen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKuluttaa muttei kuljeYhdistelmä kyllä vaihtaa sulavasti – ainakin silloin, kun vaihtoehtoisia pykäliä löytyy. Neljän vaihteen kattaessa koko nopeusalue liikkeellelähdöstä huippunopeuteen asti on selvää, että porrastus on harvahko. Tietyillä nopeuksilla pienemmälle ei enää voi vaihtaa, mutta nykyiselläkin vaihteella mennään kuin täi tervassa.Suorituskyvyn lisäksi vaihteisto kostaa kaupunkikulutuksessa. 1,6-litraiselle 11 litraa bensiiniä sataa kilometriä kohden on huima luku.Se, ettei Kia ole päivittänyt Vengan vaihteistoa modernimpaan on sääli. Muuten autossa ei ole suuria vikoja. Se on näppärän kokoinen, vaivaton ajaa ja varsin mukava jousitukseltaan.Takatilojen joustoaViisipaikkaisen auton takatilat ovat auton ulkomittoihin nähden hyvät. Myös takatilojen muunneltavuus on kunnossa, sillä istuimen etäisyyttä ja selkänojan kulmaa voi säätää.Kuljettajan ympäristö on toimiva. Kauas eteen vedetyt A-pilarit vaativat hetken tottumisen, mutteivät muodosta suurempia kuolleita kulmia tottumisen jälkeen. Kuljettajaa miellyttää myös lämpiävä ohjauspyörä.Käsivaihteistolla Vengaa on helppo suositella pientä tila-autoa etsivälle. Automaattivaihteistolla huimaksi kohoava kulutus sekä ponneton suorituskyky tekevät siitä valitettavasti vaihtoehdon vain todella vähän ajaville kuljettajille.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kia Venga 1.6 TX A/T Hinta alkaen 23 390 € Koeajetun auton hinta varusteineen 23 981 € Ajoneuvovero 140 €/ v Moottori 1 591 cm³, bensiini, 4 sylinteriä, 4-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 92 kW (124 hv), 6300 r/min Vääntö 156 Nm (4200 r/min) Vääntö 156 Nm (4200 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,2 s Huippunopeus 178 km/h Kulutus l/ 100 km 8,3 (kaup.) / 5,5 (maant.) / NEDC-kulutus 6,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 154 g/km Mitat pituus 4075 mm, leveys 1765 mm, korkeus 1600 mm, akseliväli 2615 mm Tavaratila: 314–552 l Omamassa: 1294 kg Matkanjatkamispalvelu 1 vuosi Takuu 7 vuotta / 150 000 km. Ensimmäiset kolme vuotta ilman kilometrirajaa. Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 2.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda CX-80 tarjoaa tilaa ja ”kytkinpommeja” 2.2.2025 Moottoripyörät Koeajo: Can-Am Origin – seikkailua sata kilsaa kerrallaan 1.2.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – voiko auto tehdä iloiseksi? 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Moottoripyörät Maistiainen: Triumph Tiger Sport 800 – piristysruiske sporttitiikeriin 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla