30.3.2015 Ajoneuvot Koeajo: Kia Venga – neljä vaihdetta ei riitä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vanhanaikainen vaihteisto pilaa hyvän auton. Hyvää: vaivaton ajaa, mukava, joustava tilankäyttö. Huonoa: Vaihteiston vuoksi korkea kulutus ja huono suorituskyky Neljä vaihdetta ei vain riitä. Siinä muuten kelpo Kia Venga pähkinänkuoressa. Kasvojenkohotuksessa pienen tila-auton keulamaski uusiutui ja takavaloja ehostettiin ajanmukaisemmiksi, mutta tekniikkapuolen muutokset jäivät pieniksi.Se on hämmentävää, sillä nelivaihteiset automaatit alkoivat siirtyä myyntiesitteiden sivuilta historiankirjoille jo vuosituhannenvaihteessa. Vengaan sellaista kuitenkin yhä tarjotaan 1,6-litraisen vapaasti hengittävän moottorin yhteyteen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKuluttaa muttei kuljeYhdistelmä kyllä vaihtaa sulavasti – ainakin silloin, kun vaihtoehtoisia pykäliä löytyy. Neljän vaihteen kattaessa koko nopeusalue liikkeellelähdöstä huippunopeuteen asti on selvää, että porrastus on harvahko. Tietyillä nopeuksilla pienemmälle ei enää voi vaihtaa, mutta nykyiselläkin vaihteella mennään kuin täi tervassa.Suorituskyvyn lisäksi vaihteisto kostaa kaupunkikulutuksessa. 1,6-litraiselle 11 litraa bensiiniä sataa kilometriä kohden on huima luku.Se, ettei Kia ole päivittänyt Vengan vaihteistoa modernimpaan on sääli. Muuten autossa ei ole suuria vikoja. Se on näppärän kokoinen, vaivaton ajaa ja varsin mukava jousitukseltaan.Takatilojen joustoaViisipaikkaisen auton takatilat ovat auton ulkomittoihin nähden hyvät. Myös takatilojen muunneltavuus on kunnossa, sillä istuimen etäisyyttä ja selkänojan kulmaa voi säätää.Kuljettajan ympäristö on toimiva. Kauas eteen vedetyt A-pilarit vaativat hetken tottumisen, mutteivät muodosta suurempia kuolleita kulmia tottumisen jälkeen. Kuljettajaa miellyttää myös lämpiävä ohjauspyörä.Käsivaihteistolla Vengaa on helppo suositella pientä tila-autoa etsivälle. Automaattivaihteistolla huimaksi kohoava kulutus sekä ponneton suorituskyky tekevät siitä valitettavasti vaihtoehdon vain todella vähän ajaville kuljettajille.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kia Venga 1.6 TX A/T Hinta alkaen 23 390 € Koeajetun auton hinta varusteineen 23 981 € Ajoneuvovero 140 €/ v Moottori 1 591 cm³, bensiini, 4 sylinteriä, 4-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 92 kW (124 hv), 6300 r/min Vääntö 156 Nm (4200 r/min) Vääntö 156 Nm (4200 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,2 s Huippunopeus 178 km/h Kulutus l/ 100 km 8,3 (kaup.) / 5,5 (maant.) / NEDC-kulutus 6,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 154 g/km Mitat pituus 4075 mm, leveys 1765 mm, korkeus 1600 mm, akseliväli 2615 mm Tavaratila: 314–552 l Omamassa: 1294 kg Matkanjatkamispalvelu 1 vuosi Takuu 7 vuotta / 150 000 km. Ensimmäiset kolme vuotta ilman kilometrirajaa. Lue lisää Kaikki artikkelit 11.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Multivan Life e-hybrid 4Motion – tuolileikki ladaten ja kontaten 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 10.5.2025 Koeajo Koeajo: MG Cyberster GT – superhalpa superauto? 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Crussis E-Largo 7.10 – vauhdikas tšekkiläinen 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 10.5.2025 Koeajo Koeajo: MG Cyberster GT – superhalpa superauto? 10.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Iveco Massif 11.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Multivan Life e-hybrid 4Motion – tuolileikki ladaten ja kontaten 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4x4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”