30.1.2023

Koeajo: Kia Xceed 1,6 GDI Plug-In Hybrid: Lataamalla pihimmin

Kia Xceed löytyy monena eri käyttövoimaversiona, joskin ladattava hybridi on kalleimmasta päästä. Sillä voi kuitenkin päästä edullisiin polttoainekustannuksiin. Hyvää: Ajettavuus, alustan toimivuus, vaihteiston toimivuus. Huonoa: akun varausta ei voi säästää, tavaratilan koko.

Erilaisten crossovereiden ja suv-mallisten autojen suosio kasvaa koko ajan. Kia onkin lähtenyt Xceed-mallillaan c-segmentin suv-mallien kokoluokkaan täydellä rintamalla. Tarjolla on niin bensaa, dieseliä, lataushybridiä kuin myös aiemmin koeajamaamme kevythybridiä niin bensiiniversiona kuin dieselversionakin. Kia Xceed ei ole niin suosittu kuin toinen Kian samassa luokassa oleva automalli, eli Vuoden autoksi valittu Kia Niro, mutta se täydentää hyvin Kian asemaa C-Suv -autojen segmentissä.

Xceed-malliston lataushybridit ovat Xceed-malliston kalleimmasta päästä, ymmärrettävästikin, sillä lataushybridi sisältää kaikkein monimutkaisempaa tekniikkaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Toimiva kokonaisuus

Xceed-mallistoa päivitettiin viime syksynä ja muun muassa auton keulan ilme muuttui aavistuksen. Lisäksi auton jousitusta muutettiin pari napsua mukavampaan suuntaan.

Ladattavasta hybridistä on tarjolla kolme eri versiota, joista kallein on Business Premium -malli 18-tuumaisilla pyörillä. Auton varustelu on varsin kattava ja 18-tuumaiset pyörät tekevät autosta tyylikkään. Perusvarustelun lisäksi Business Premium -tasoon kuuluvat muun muassa kuolleen kulman vahti, risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä sekä kaista-avustin. Autossa on myös digitaalinen mittaristo sekä 10,25-tuumainen näyttö sekä mukautuva vakionopeudensäädin.

Tällä pyöräkoolla auton maavara myös kasvaa 172 millimetristä 184 millimetriin. Isompi pyöräkoko nostaa myös hieman auton massaa, päästöjä ja kulutusta.

Xceed on myös isommalla pyöräkoolla kelvollinen ajettava ja se onkin Xceedin vahvuuksia. Alusta toimii tukevan hyvin, mutta samalla mukavasti ja ohjaustuntuma Xceedissä on riittävän napakka talvirenkaillakin. Ohjaamon puolella kuljettajalla on hyvät oltavat. Vaikka auton on crossover, siinä istutaan kuitenkin melko alhaalla, joka tuo autoon sporttista tuntumaa.

Istuintuntuma Kiassa on verrattain hyvä ja istuimet on hyvin tuetut ja mukavasti muotoillut. Takana mahtuu istumaan aikuinen, tosin tilaa ei ole valtavasti.

Hybridijärjestelmä syö tavaratilaa, sitä on ladattavassa hybridissä perusmuodossa 291 litraa kun bensiini- ja dieselversiossa tavaratilan koko on 426 litraa. Kevythybridissä tavaratilan koko perusmuodossa on 380 litraa.

Sujuva voimalinja

Vaikka Xceedin tuntuma on sporttinen, moottoripuolella aivan samaan tuntumaan ei päästä. Kiihdytys nollasta sataan vie 11 sekuntia. Voimanlinjana Kiassa on 1,6-litrainen bensiiniturbo, joka kehittää 77-kilowattia tehoa. Voimalinjan yhteisteho on 104 kilowattia eli 141 hevosvoimaa – joka on varsin normaali tehomäärä tämän kokoiseen autoon, mutta ei tee siitä mitään rakettia. Hybridijärjestelmä tarjoaa huippuvääntöä yhteensä 265 newtonmetriä.

Kia Xceed on aina etuvetoinen. Voimalinjan toiminta on myös sujuvampaa kuin aiemmin koeajamassamme kevythybridissä. Silloin kun ajetaan pelkällä sähköllä, voimantuotto on kaasuun hyvin reagoivaa eikä polttomoottorin peliin puuttuminen sujuu mallikkaasti. Kuusiportainen kaksoiskytkinvahteisto vaihtaa myös eleettömästi.

Ei akun säästöä

Kian polttoaineen kulutuksesta myös huomaa heti, jos autoa ei ole ladattu eikä sähköpuoli pysty osallistumaan polttoaineen säästöön. Lataushybridi on siis tehty ladattavaksi ja tätä ominaisuutta kannattaa käyttää. Latausmahdollisuuden ahkeralla käytöllä polttoaineenkulutusta voi leikata merkittävästi. Jos Kialla ajaa ilman, että autoa lataa, polttoaineen kulutus lähentelee kuutta litraa sadalla, mutta jos täydellä akulla lähtee liikenteeseen ja ajomatka jää alle sataan kilometriin, sillä pääsee jopa kolmosella alkaviin lukemiin – toki ajosuorite vaikuttaa tähänkin.

Kia lupaa Xceedin lataushybridille 48 kilometrin toimintamatkan sähköllä. Talvikelissä siihen ei ihan päästy, mutta 40 kilometrin toimintamatkaa kuitenkin lähenneltiin. Voi hyvin uskoa, että kesäkelissä luvattuun sähköiseen toimintamatkaan, ainakin lähelle sitä, voisi päästä.

Monissa lataushybrideissä on myös ominaisuus, että sähköjärjestelmän voi pudottaa napin painalluksella pois, eli akun varausta voi säästää sinne missä sitä erityisesti tarvitsisi. Kiassa tätä toimintoa ei ole ja se on kyllä miinus.

Kia ilmoittaa, että Type 2 -latausasemasta ladattuna auton akun saa parhaimillaan täyteen kahdessa tunnissa ja 15 minuutissa. Tämäkin pitänee aika hyvin paikkaansa, sillä koeajon aikana tehdyt lataustapahtumat tyhjästä akusta täyteen eivät juuri tätä pidempään kestäneet, nopeimmillaan akku saatiin täyteen kahdessa tunnissa ja 22 minuutissa.

Teksti ja kuvat Manu Tuppurainen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat