30.1.2023 Ajoneuvot Koeajo: Kia Xceed 1,6 GDI Plug-In Hybrid: Lataamalla pihimmin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kia Xceed löytyy monena eri käyttövoimaversiona, joskin ladattava hybridi on kalleimmasta päästä. Sillä voi kuitenkin päästä edullisiin polttoainekustannuksiin. Hyvää: Ajettavuus, alustan toimivuus, vaihteiston toimivuus. Huonoa: akun varausta ei voi säästää, tavaratilan koko. Erilaisten crossovereiden ja suv-mallisten autojen suosio kasvaa koko ajan. Kia onkin lähtenyt Xceed-mallillaan c-segmentin suv-mallien kokoluokkaan täydellä rintamalla. Tarjolla on niin bensaa, dieseliä, lataushybridiä kuin myös aiemmin koeajamaamme kevythybridiä niin bensiiniversiona kuin dieselversionakin. Kia Xceed ei ole niin suosittu kuin toinen Kian samassa luokassa oleva automalli, eli Vuoden autoksi valittu Kia Niro, mutta se täydentää hyvin Kian asemaa C-Suv -autojen segmentissä.Xceed-malliston lataushybridit ovat Xceed-malliston kalleimmasta päästä, ymmärrettävästikin, sillä lataushybridi sisältää kaikkein monimutkaisempaa tekniikkaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyToimiva kokonaisuusXceed-mallistoa päivitettiin viime syksynä ja muun muassa auton keulan ilme muuttui aavistuksen. Lisäksi auton jousitusta muutettiin pari napsua mukavampaan suuntaan.Ladattavasta hybridistä on tarjolla kolme eri versiota, joista kallein on Business Premium -malli 18-tuumaisilla pyörillä. Auton varustelu on varsin kattava ja 18-tuumaiset pyörät tekevät autosta tyylikkään. Perusvarustelun lisäksi Business Premium -tasoon kuuluvat muun muassa kuolleen kulman vahti, risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä sekä kaista-avustin. Autossa on myös digitaalinen mittaristo sekä 10,25-tuumainen näyttö sekä mukautuva vakionopeudensäädin.Tällä pyöräkoolla auton maavara myös kasvaa 172 millimetristä 184 millimetriin. Isompi pyöräkoko nostaa myös hieman auton massaa, päästöjä ja kulutusta. Xceed on myös isommalla pyöräkoolla kelvollinen ajettava ja se onkin Xceedin vahvuuksia. Alusta toimii tukevan hyvin, mutta samalla mukavasti ja ohjaustuntuma Xceedissä on riittävän napakka talvirenkaillakin. Ohjaamon puolella kuljettajalla on hyvät oltavat. Vaikka auton on crossover, siinä istutaan kuitenkin melko alhaalla, joka tuo autoon sporttista tuntumaa.Istuintuntuma Kiassa on verrattain hyvä ja istuimet on hyvin tuetut ja mukavasti muotoillut. Takana mahtuu istumaan aikuinen, tosin tilaa ei ole valtavasti. Hybridijärjestelmä syö tavaratilaa, sitä on ladattavassa hybridissä perusmuodossa 291 litraa kun bensiini- ja dieselversiossa tavaratilan koko on 426 litraa. Kevythybridissä tavaratilan koko perusmuodossa on 380 litraa.Sujuva voimalinjaVaikka Xceedin tuntuma on sporttinen, moottoripuolella aivan samaan tuntumaan ei päästä. Kiihdytys nollasta sataan vie 11 sekuntia. Voimanlinjana Kiassa on 1,6-litrainen bensiiniturbo, joka kehittää 77-kilowattia tehoa. Voimalinjan yhteisteho on 104 kilowattia eli 141 hevosvoimaa – joka on varsin normaali tehomäärä tämän kokoiseen autoon, mutta ei tee siitä mitään rakettia. Hybridijärjestelmä tarjoaa huippuvääntöä yhteensä 265 newtonmetriä. Kia Xceed on aina etuvetoinen. Voimalinjan toiminta on myös sujuvampaa kuin aiemmin koeajamassamme kevythybridissä. Silloin kun ajetaan pelkällä sähköllä, voimantuotto on kaasuun hyvin reagoivaa eikä polttomoottorin peliin puuttuminen sujuu mallikkaasti. Kuusiportainen kaksoiskytkinvahteisto vaihtaa myös eleettömästi.Ei akun säästöäKian polttoaineen kulutuksesta myös huomaa heti, jos autoa ei ole ladattu eikä sähköpuoli pysty osallistumaan polttoaineen säästöön. Lataushybridi on siis tehty ladattavaksi ja tätä ominaisuutta kannattaa käyttää. Latausmahdollisuuden ahkeralla käytöllä polttoaineenkulutusta voi leikata merkittävästi. Jos Kialla ajaa ilman, että autoa lataa, polttoaineen kulutus lähentelee kuutta litraa sadalla, mutta jos täydellä akulla lähtee liikenteeseen ja ajomatka jää alle sataan kilometriin, sillä pääsee jopa kolmosella alkaviin lukemiin – toki ajosuorite vaikuttaa tähänkin.Kia lupaa Xceedin lataushybridille 48 kilometrin toimintamatkan sähköllä. Talvikelissä siihen ei ihan päästy, mutta 40 kilometrin toimintamatkaa kuitenkin lähenneltiin. Voi hyvin uskoa, että kesäkelissä luvattuun sähköiseen toimintamatkaan, ainakin lähelle sitä, voisi päästä.Monissa lataushybrideissä on myös ominaisuus, että sähköjärjestelmän voi pudottaa napin painalluksella pois, eli akun varausta voi säästää sinne missä sitä erityisesti tarvitsisi. Kiassa tätä toimintoa ei ole ja se on kyllä miinus.Kia ilmoittaa, että Type 2 -latausasemasta ladattuna auton akun saa parhaimillaan täyteen kahdessa tunnissa ja 15 minuutissa. Tämäkin pitänee aika hyvin paikkaansa, sillä koeajon aikana tehdyt lataustapahtumat tyhjästä akusta täyteen eivät juuri tätä pidempään kestäneet, nopeimmillaan akku saatiin täyteen kahdessa tunnissa ja 22 minuutissa.Teksti ja kuvat Manu Tuppurainen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 11.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: BMW R 12 G/S – kahden maailman retrontäyteinen liitto 10.6.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 – kookas ja kulmikas perhecrossover lataa salamana 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 8.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 85 Sportline – RS-mallia odotellessa 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV – plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 6.6.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Reany W1 – keveyttä kaupunkiin 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 11.6.2025 Lentokoneet EU on päivittänyt lentoyhtiöiden mustan listan - sille pääsee jopa 2020-luvun konekalustolla, mutta sieltä pääsee pois kun on antanut valelentäjille potkut 11.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: BMW R 12 G/S – kahden maailman retrontäyteinen liitto 12.6.2025 Lentokoneet Laajarungoille käyttöä - Finnair tekee comebackin Kanadaan 11 vuoden tauon jälkeen toukokuussa 2026 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 9.6.2025 Kuluttajat Uuden matkailuauton omistajalta yli 14 000 euron vaatimus myyjälle – kuluttajariitalautakunta ei voinutkaan ottaa kantaa asiaan 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa!