20.4.2019 Ajoneuvot Koeajo: kissa laskeutuu aina jaloilleen – Jaguar XE Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uudistunut Jaguar XE nostaa malliston juniorin samaan liigaan muiden kanssa. Hyvää: alusta, ajettavuus, varustelu. Huonoa: automaattivaihteiston ohjelmointi. Kompaktit sporttisedanit ovat valmistajilleen edelleen tärkeä autoluokka vuosien katumaasturibuumista huolimatta. 2014 esitelty Jaguar XE on brittivalmistajan näkemys haastajasta tutuille C- ja 3-sarjoille. Erinomaista ajettavuutta lukuun ottamatta XE ei kuitenkaan lunastanut sille asetettuja odotuksia. Esimerkiksi laatuvaikutelma jätti toivomisen varaa. Kovat muovit ja epäkäytännölliset muodot kertoivat enemmän tarinaa merkin hinnat alkaen -mallista kuin täysiverisestä Jaguarista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRohkeasti uudistaenNyt Jaguar XE on saanut elinkaaripäivityksen, jonka toteuttamiseen yhtiö on heittäytynyt rohkeasti. Jopa ulkonäköön on kajottu, vaikka näyttävyys ei koskaan ollut mallin ongelma. Uusitut puskurit ja uudet ledivalot edessä ja takana korostavat nyt auton leveyttä. Ulkonäköpaketteja on nyt kaksi, joten tavallisen helmapaketin voi halutessaan päivittää sporttisempaan R-Dynamiciin. 18-tuumaiset vanteet ovat vakiovaruste.Päivitysten yhteydessä Jaguar XE:n moottorivalikoimaa on viilattu. Suomessa myydyimmäksi muodostunee 180-hevosvoimainen Ingenium-dieselmoottori, joka yhdessä tutun kahdeksanvaihteisen automaatin kanssa riittää sedanin liikuttamiseen mainiosti. Bensiinivaihtoehdot ovat 250 ja 300 hevosvoiman versiot 2,0-litraisesta Ingenium-bensiinimoottorista. Dieselin saa taka- ja nelivetona, 250-hevosvoimaisen ollessa takaveto ja 300-hevosvoimaisen ollessa aina neliveto. Samalla XE:n hinnasto kokee muutoksia, sillä dieselin aiempi hinnat alkaen -moottoriversio jää valikoimasta pois.TasoloikkaJaguar XE:n merkittävin muutos on uusittu sisusta ja varustelu. Vanhat kovat muovit ja hyllytasoihin keskittyneet muodot ovat poissa. Nahkaverhoilu on nyt vakiovaruste, säilytystiloja on lisätty ja samalla materiaalit ovat parantuneet yleisesti. Jopa älypuhelimelle löytyy langaton latauskotolo.Aiemman kryptisiä viestejä kertoneen tietoviihdejärjestelmän sijaan kojelaudassa on nyt vakiovarusteena 10,2-tuumaisella näytöllä varustettu Touch Pro -järjestelmä. Varustelun parantuessa järjestelmä saa toisen näytön muun muassa ilmastoinnin tai median hallintaan I-Pacesta tuttuun tapaan. Perusvarusteltu mittaristo tuo poikkeuksellisen kookkaan värinäytön kahden perinteisen mittarin väliin ja päivitysvaihtoehtona on täysikokoinen digimittaristo. Myös ohjauspyörä on tuttu I-Pacesta.Uutena varusteena on Range Rover Evoquessa esitelty ClearSight-taustapeili, jossa perinteinen peilinäkymä voidaan vaihtaa taaksepäin osoittavan laajakulmakameran näkymään. Kokeneelta kuljettajalta laajemman näkymän tilallinen hahmottaminen vaatii hiukan totuttelua, mutta virtuaalipeili on kuvaltaan yllättävän selkeä.Muuten varustelista on täynnä ajan vaatimia ylellisyyksiä. Tuulilasin heijastusnäyttö helpottaa kuljettajan tehtäviä, älypuhelinliitettävyys on uudella tasolla ja pysäköintiin tarjotaan apua niin tutkien kuin peruutuskameran muodossa heti vakiovarustelusta alkaen. Kilpailu kiristyyKattavat päivitykset nostavat Jaguar XE:n vihdoin sille tasolle, jota kissamerkin juniorilta sopii odottaa. Ajettavuuteen ei valmistajan mukaan ole koskettu ja XE onkin edelleen luokkansa parhaimmistoa. Alusta on erinomainen yhdistelmä mukavuutta ja hallintaa, eikä jousitusmukavuus mene toivottomaksi edes 20-tuumaisilla vanteilla. Ohjaus on edelleen keskitason paremmalla puolella, vihjaten seututeiden hauskuudesta Faceliftin yhteydessä on parannettu XE:n äänieristystä, joten kilometrit taittuvat aiempaa rennommin.Ajettavuuden suurin kauneusvirhe on automaattivaihteiston ohjelmointi, joka ei ole parantunut lievästä epäröinnistään. Ongelmasta pääsee eroon vaihteiston Sport-asennolla tai vaihtamalla itse, joko uudella vaihdevivulla tai ohjauspyörän vaihdelavoilla. Uuden BMW 3-sarjan ja tutun Alfa Romeo Giulian lisäksi myös uudistunut Jaguar XE ilmoittautuu jälleen kisaamaan sporttisedanien kuninkuudesta. Segmentissä ei voida vielä puhua liiallisesta tarjonnasta, mutta ostajaa vaihtoehtojen erilaisuus palkitsee varmasti.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Jaguar XE D180 S Moottori Dieselmoottori 1 999 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, takaveto Teho 134 kW (180 hv), 4000 r/min Vääntö 430 Nm (1750–2500 r/min) Vääntö 430 Nm (1750–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,1 s Huippunopeus 228 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,6–6,1 (yhd.) CO2-päästöt 146–161 g/km Mitat pituus 4678 mm, leveys 1967 mm, korkeus 1416 mm, akseliväli 2835 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1800 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 14.5.2025 Koeajo Maistiainen: JAC E30X – sympaattinen kaupunkisähkis alle 30000 euron luokkaan 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 18.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mitä yhteistä on Citroën C3 Aircross -katumaasturilla ja Alpine A110 -urheiluautolla? 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?