20.4.2019 Ajoneuvot Koeajo: kissa laskeutuu aina jaloilleen – Jaguar XE Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uudistunut Jaguar XE nostaa malliston juniorin samaan liigaan muiden kanssa. Hyvää: alusta, ajettavuus, varustelu. Huonoa: automaattivaihteiston ohjelmointi. Kompaktit sporttisedanit ovat valmistajilleen edelleen tärkeä autoluokka vuosien katumaasturibuumista huolimatta. 2014 esitelty Jaguar XE on brittivalmistajan näkemys haastajasta tutuille C- ja 3-sarjoille. Erinomaista ajettavuutta lukuun ottamatta XE ei kuitenkaan lunastanut sille asetettuja odotuksia. Esimerkiksi laatuvaikutelma jätti toivomisen varaa. Kovat muovit ja epäkäytännölliset muodot kertoivat enemmän tarinaa merkin hinnat alkaen -mallista kuin täysiverisestä Jaguarista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRohkeasti uudistaenNyt Jaguar XE on saanut elinkaaripäivityksen, jonka toteuttamiseen yhtiö on heittäytynyt rohkeasti. Jopa ulkonäköön on kajottu, vaikka näyttävyys ei koskaan ollut mallin ongelma. Uusitut puskurit ja uudet ledivalot edessä ja takana korostavat nyt auton leveyttä. Ulkonäköpaketteja on nyt kaksi, joten tavallisen helmapaketin voi halutessaan päivittää sporttisempaan R-Dynamiciin. 18-tuumaiset vanteet ovat vakiovaruste.Päivitysten yhteydessä Jaguar XE:n moottorivalikoimaa on viilattu. Suomessa myydyimmäksi muodostunee 180-hevosvoimainen Ingenium-dieselmoottori, joka yhdessä tutun kahdeksanvaihteisen automaatin kanssa riittää sedanin liikuttamiseen mainiosti. Bensiinivaihtoehdot ovat 250 ja 300 hevosvoiman versiot 2,0-litraisesta Ingenium-bensiinimoottorista. Dieselin saa taka- ja nelivetona, 250-hevosvoimaisen ollessa takaveto ja 300-hevosvoimaisen ollessa aina neliveto. Samalla XE:n hinnasto kokee muutoksia, sillä dieselin aiempi hinnat alkaen -moottoriversio jää valikoimasta pois.TasoloikkaJaguar XE:n merkittävin muutos on uusittu sisusta ja varustelu. Vanhat kovat muovit ja hyllytasoihin keskittyneet muodot ovat poissa. Nahkaverhoilu on nyt vakiovaruste, säilytystiloja on lisätty ja samalla materiaalit ovat parantuneet yleisesti. Jopa älypuhelimelle löytyy langaton latauskotolo.Aiemman kryptisiä viestejä kertoneen tietoviihdejärjestelmän sijaan kojelaudassa on nyt vakiovarusteena 10,2-tuumaisella näytöllä varustettu Touch Pro -järjestelmä. Varustelun parantuessa järjestelmä saa toisen näytön muun muassa ilmastoinnin tai median hallintaan I-Pacesta tuttuun tapaan. Perusvarusteltu mittaristo tuo poikkeuksellisen kookkaan värinäytön kahden perinteisen mittarin väliin ja päivitysvaihtoehtona on täysikokoinen digimittaristo. Myös ohjauspyörä on tuttu I-Pacesta.Uutena varusteena on Range Rover Evoquessa esitelty ClearSight-taustapeili, jossa perinteinen peilinäkymä voidaan vaihtaa taaksepäin osoittavan laajakulmakameran näkymään. Kokeneelta kuljettajalta laajemman näkymän tilallinen hahmottaminen vaatii hiukan totuttelua, mutta virtuaalipeili on kuvaltaan yllättävän selkeä.Muuten varustelista on täynnä ajan vaatimia ylellisyyksiä. Tuulilasin heijastusnäyttö helpottaa kuljettajan tehtäviä, älypuhelinliitettävyys on uudella tasolla ja pysäköintiin tarjotaan apua niin tutkien kuin peruutuskameran muodossa heti vakiovarustelusta alkaen. Kilpailu kiristyyKattavat päivitykset nostavat Jaguar XE:n vihdoin sille tasolle, jota kissamerkin juniorilta sopii odottaa. Ajettavuuteen ei valmistajan mukaan ole koskettu ja XE onkin edelleen luokkansa parhaimmistoa. Alusta on erinomainen yhdistelmä mukavuutta ja hallintaa, eikä jousitusmukavuus mene toivottomaksi edes 20-tuumaisilla vanteilla. Ohjaus on edelleen keskitason paremmalla puolella, vihjaten seututeiden hauskuudesta Faceliftin yhteydessä on parannettu XE:n äänieristystä, joten kilometrit taittuvat aiempaa rennommin.Ajettavuuden suurin kauneusvirhe on automaattivaihteiston ohjelmointi, joka ei ole parantunut lievästä epäröinnistään. Ongelmasta pääsee eroon vaihteiston Sport-asennolla tai vaihtamalla itse, joko uudella vaihdevivulla tai ohjauspyörän vaihdelavoilla. Uuden BMW 3-sarjan ja tutun Alfa Romeo Giulian lisäksi myös uudistunut Jaguar XE ilmoittautuu jälleen kisaamaan sporttisedanien kuninkuudesta. Segmentissä ei voida vielä puhua liiallisesta tarjonnasta, mutta ostajaa vaihtoehtojen erilaisuus palkitsee varmasti.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Jaguar XE D180 S Moottori Dieselmoottori 1 999 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, takaveto Teho 134 kW (180 hv), 4000 r/min Vääntö 430 Nm (1750–2500 r/min) Vääntö 430 Nm (1750–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,1 s Huippunopeus 228 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,6–6,1 (yhd.) CO2-päästöt 146–161 g/km Mitat pituus 4678 mm, leveys 1967 mm, korkeus 1416 mm, akseliväli 2835 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1800 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.6.2025 Ajoneuvot 10 sekuntia per auto – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 20.6.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Canyon Grand Canyon:On – laadukasta ajokokemusta kohtuuhintaan 19.6.2025 Koeajo Maistiainen: DS°8 – odotuksia on paljon, mutta niihin myös vastataan 18.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Crafter – mukavuutta ja nykyajan teknologiaa 18.6.2025 Ajoneuvot Viistokattoinen, crossover-mallinen Nissan Leaf on nyt vihdoin tosiasia 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 15.6.2025 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior Veloce – pieni pasta-annos kolmella chilillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 21.6.2025 Ajoneuvot 10 sekuntia per auto – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 22.6.2025 Laivat Ja taas romutetaan: entinen Silja Linen ruotsinlaivapioneeri Finlandia purettavana Turkissa 20.6.2025 Matkailu Skandaalien sävyttämä klassikkoauto saapui Vehoniemen harjulle 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 21.6.2025 Ajoneuvot 10 sekuntia per auto – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.6.2025 Ajoneuvot 10 sekuntia per auto – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella