20.4.2019 Ajoneuvot Koeajo: kissa laskeutuu aina jaloilleen – Jaguar XE Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uudistunut Jaguar XE nostaa malliston juniorin samaan liigaan muiden kanssa. Hyvää: alusta, ajettavuus, varustelu. Huonoa: automaattivaihteiston ohjelmointi. Kompaktit sporttisedanit ovat valmistajilleen edelleen tärkeä autoluokka vuosien katumaasturibuumista huolimatta. 2014 esitelty Jaguar XE on brittivalmistajan näkemys haastajasta tutuille C- ja 3-sarjoille. Erinomaista ajettavuutta lukuun ottamatta XE ei kuitenkaan lunastanut sille asetettuja odotuksia. Esimerkiksi laatuvaikutelma jätti toivomisen varaa. Kovat muovit ja epäkäytännölliset muodot kertoivat enemmän tarinaa merkin hinnat alkaen -mallista kuin täysiverisestä Jaguarista. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Rohkeasti uudistaen Nyt Jaguar XE on saanut elinkaaripäivityksen, jonka toteuttamiseen yhtiö on heittäytynyt rohkeasti. Jopa ulkonäköön on kajottu, vaikka näyttävyys ei koskaan ollut mallin ongelma. Uusitut puskurit ja uudet ledivalot edessä ja takana korostavat nyt auton leveyttä. Ulkonäköpaketteja on nyt kaksi, joten tavallisen helmapaketin voi halutessaan päivittää sporttisempaan R-Dynamiciin. 18-tuumaiset vanteet ovat vakiovaruste. Päivitysten yhteydessä Jaguar XE:n moottorivalikoimaa on viilattu. Suomessa myydyimmäksi muodostunee 180-hevosvoimainen Ingenium-dieselmoottori, joka yhdessä tutun kahdeksanvaihteisen automaatin kanssa riittää sedanin liikuttamiseen mainiosti. Bensiinivaihtoehdot ovat 250 ja 300 hevosvoiman versiot 2,0-litraisesta Ingenium-bensiinimoottorista. Dieselin saa taka- ja nelivetona, 250-hevosvoimaisen ollessa takaveto ja 300-hevosvoimaisen ollessa aina neliveto. Samalla XE:n hinnasto kokee muutoksia, sillä dieselin aiempi hinnat alkaen -moottoriversio jää valikoimasta pois. Tasoloikka Jaguar XE:n merkittävin muutos on uusittu sisusta ja varustelu. Vanhat kovat muovit ja hyllytasoihin keskittyneet muodot ovat poissa. Nahkaverhoilu on nyt vakiovaruste, säilytystiloja on lisätty ja samalla materiaalit ovat parantuneet yleisesti. Jopa älypuhelimelle löytyy langaton latauskotolo. Aiemman kryptisiä viestejä kertoneen tietoviihdejärjestelmän sijaan kojelaudassa on nyt vakiovarusteena 10,2-tuumaisella näytöllä varustettu Touch Pro -järjestelmä. Varustelun parantuessa järjestelmä saa toisen näytön muun muassa ilmastoinnin tai median hallintaan I-Pacesta tuttuun tapaan. Perusvarusteltu mittaristo tuo poikkeuksellisen kookkaan värinäytön kahden perinteisen mittarin väliin ja päivitysvaihtoehtona on täysikokoinen digimittaristo. Myös ohjauspyörä on tuttu I-Pacesta. Uutena varusteena on Range Rover Evoquessa esitelty ClearSight-taustapeili, jossa perinteinen peilinäkymä voidaan vaihtaa taaksepäin osoittavan laajakulmakameran näkymään. Kokeneelta kuljettajalta laajemman näkymän tilallinen hahmottaminen vaatii hiukan totuttelua, mutta virtuaalipeili on kuvaltaan yllättävän selkeä. Muuten varustelista on täynnä ajan vaatimia ylellisyyksiä. Tuulilasin heijastusnäyttö helpottaa kuljettajan tehtäviä, älypuhelinliitettävyys on uudella tasolla ja pysäköintiin tarjotaan apua niin tutkien kuin peruutuskameran muodossa heti vakiovarustelusta alkaen. Kilpailu kiristyy Kattavat päivitykset nostavat Jaguar XE:n vihdoin sille tasolle, jota kissamerkin juniorilta sopii odottaa. Ajettavuuteen ei valmistajan mukaan ole koskettu ja XE onkin edelleen luokkansa parhaimmistoa. Alusta on erinomainen yhdistelmä mukavuutta ja hallintaa, eikä jousitusmukavuus mene toivottomaksi edes 20-tuumaisilla vanteilla. Ohjaus on edelleen keskitason paremmalla puolella, vihjaten seututeiden hauskuudesta Faceliftin yhteydessä on parannettu XE:n äänieristystä, joten kilometrit taittuvat aiempaa rennommin. Ajettavuuden suurin kauneusvirhe on automaattivaihteiston ohjelmointi, joka ei ole parantunut lievästä epäröinnistään. Ongelmasta pääsee eroon vaihteiston Sport-asennolla tai vaihtamalla itse, joko uudella vaihdevivulla tai ohjauspyörän vaihdelavoilla. Uuden BMW 3-sarjan ja tutun Alfa Romeo Giulian lisäksi myös uudistunut Jaguar XE ilmoittautuu jälleen kisaamaan sporttisedanien kuninkuudesta. Segmentissä ei voida vielä puhua liiallisesta tarjonnasta, mutta ostajaa vaihtoehtojen erilaisuus palkitsee varmasti. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Jaguar XE D180 S Moottori Dieselmoottori 1 999 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, takaveto Teho 134 kW (180 hv), 4000 r/min Vääntö 430 Nm (1750–2500 r/min) Vääntö 430 Nm (1750–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,1 s Huippunopeus 228 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,6–6,1 (yhd.) CO2-päästöt 146–161 g/km Mitat pituus 4678 mm, leveys 1967 mm, korkeus 1416 mm, akseliväli 2835 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1800 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?