20.4.2019 Ajoneuvot Koeajo: kissa laskeutuu aina jaloilleen – Jaguar XE Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uudistunut Jaguar XE nostaa malliston juniorin samaan liigaan muiden kanssa. Hyvää: alusta, ajettavuus, varustelu. Huonoa: automaattivaihteiston ohjelmointi. Kompaktit sporttisedanit ovat valmistajilleen edelleen tärkeä autoluokka vuosien katumaasturibuumista huolimatta. 2014 esitelty Jaguar XE on brittivalmistajan näkemys haastajasta tutuille C- ja 3-sarjoille. Erinomaista ajettavuutta lukuun ottamatta XE ei kuitenkaan lunastanut sille asetettuja odotuksia. Esimerkiksi laatuvaikutelma jätti toivomisen varaa. Kovat muovit ja epäkäytännölliset muodot kertoivat enemmän tarinaa merkin hinnat alkaen -mallista kuin täysiverisestä Jaguarista. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Rohkeasti uudistaen Nyt Jaguar XE on saanut elinkaaripäivityksen, jonka toteuttamiseen yhtiö on heittäytynyt rohkeasti. Jopa ulkonäköön on kajottu, vaikka näyttävyys ei koskaan ollut mallin ongelma. Uusitut puskurit ja uudet ledivalot edessä ja takana korostavat nyt auton leveyttä. Ulkonäköpaketteja on nyt kaksi, joten tavallisen helmapaketin voi halutessaan päivittää sporttisempaan R-Dynamiciin. 18-tuumaiset vanteet ovat vakiovaruste. Päivitysten yhteydessä Jaguar XE:n moottorivalikoimaa on viilattu. Suomessa myydyimmäksi muodostunee 180-hevosvoimainen Ingenium-dieselmoottori, joka yhdessä tutun kahdeksanvaihteisen automaatin kanssa riittää sedanin liikuttamiseen mainiosti. Bensiinivaihtoehdot ovat 250 ja 300 hevosvoiman versiot 2,0-litraisesta Ingenium-bensiinimoottorista. Dieselin saa taka- ja nelivetona, 250-hevosvoimaisen ollessa takaveto ja 300-hevosvoimaisen ollessa aina neliveto. Samalla XE:n hinnasto kokee muutoksia, sillä dieselin aiempi hinnat alkaen -moottoriversio jää valikoimasta pois. Tasoloikka Jaguar XE:n merkittävin muutos on uusittu sisusta ja varustelu. Vanhat kovat muovit ja hyllytasoihin keskittyneet muodot ovat poissa. Nahkaverhoilu on nyt vakiovaruste, säilytystiloja on lisätty ja samalla materiaalit ovat parantuneet yleisesti. Jopa älypuhelimelle löytyy langaton latauskotolo. Aiemman kryptisiä viestejä kertoneen tietoviihdejärjestelmän sijaan kojelaudassa on nyt vakiovarusteena 10,2-tuumaisella näytöllä varustettu Touch Pro -järjestelmä. Varustelun parantuessa järjestelmä saa toisen näytön muun muassa ilmastoinnin tai median hallintaan I-Pacesta tuttuun tapaan. Perusvarusteltu mittaristo tuo poikkeuksellisen kookkaan värinäytön kahden perinteisen mittarin väliin ja päivitysvaihtoehtona on täysikokoinen digimittaristo. Myös ohjauspyörä on tuttu I-Pacesta. Uutena varusteena on Range Rover Evoquessa esitelty ClearSight-taustapeili, jossa perinteinen peilinäkymä voidaan vaihtaa taaksepäin osoittavan laajakulmakameran näkymään. Kokeneelta kuljettajalta laajemman näkymän tilallinen hahmottaminen vaatii hiukan totuttelua, mutta virtuaalipeili on kuvaltaan yllättävän selkeä. Muuten varustelista on täynnä ajan vaatimia ylellisyyksiä. Tuulilasin heijastusnäyttö helpottaa kuljettajan tehtäviä, älypuhelinliitettävyys on uudella tasolla ja pysäköintiin tarjotaan apua niin tutkien kuin peruutuskameran muodossa heti vakiovarustelusta alkaen. Kilpailu kiristyy Kattavat päivitykset nostavat Jaguar XE:n vihdoin sille tasolle, jota kissamerkin juniorilta sopii odottaa. Ajettavuuteen ei valmistajan mukaan ole koskettu ja XE onkin edelleen luokkansa parhaimmistoa. Alusta on erinomainen yhdistelmä mukavuutta ja hallintaa, eikä jousitusmukavuus mene toivottomaksi edes 20-tuumaisilla vanteilla. Ohjaus on edelleen keskitason paremmalla puolella, vihjaten seututeiden hauskuudesta Faceliftin yhteydessä on parannettu XE:n äänieristystä, joten kilometrit taittuvat aiempaa rennommin. Ajettavuuden suurin kauneusvirhe on automaattivaihteiston ohjelmointi, joka ei ole parantunut lievästä epäröinnistään. Ongelmasta pääsee eroon vaihteiston Sport-asennolla tai vaihtamalla itse, joko uudella vaihdevivulla tai ohjauspyörän vaihdelavoilla. Uuden BMW 3-sarjan ja tutun Alfa Romeo Giulian lisäksi myös uudistunut Jaguar XE ilmoittautuu jälleen kisaamaan sporttisedanien kuninkuudesta. Segmentissä ei voida vielä puhua liiallisesta tarjonnasta, mutta ostajaa vaihtoehtojen erilaisuus palkitsee varmasti. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Jaguar XE D180 S Moottori Dieselmoottori 1 999 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, takaveto Teho 134 kW (180 hv), 4000 r/min Vääntö 430 Nm (1750–2500 r/min) Vääntö 430 Nm (1750–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,1 s Huippunopeus 228 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,6–6,1 (yhd.) CO2-päästöt 146–161 g/km Mitat pituus 4678 mm, leveys 1967 mm, korkeus 1416 mm, akseliväli 2835 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1800 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan