5.4.2019 Ajoneuvot Koeajo: sliipatusti sopivampi – Range Rover Evoque Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Range Rover Evoque, malliston pienokainen, uudistui kauttaaltaan – ja samalla aikuistui ”oikeaksi” merkkinsä edustajaksi. Hyvää: ajoasento, istuin, viimeistely, etenemiskyky, jousitus, hiljaisuus. Huonoa: kulutus, paino. Range Rover Evoque on uudistunut perusteellisesti: valmistaja kertoo vain ovensaranoiden periytyvän vanhasta. Ensivilkaisulla tätä on vaikea uskoa, sillä kiilamainen olemus ja mittasuhteet ovat ennallaan. Lähempää tarkasteltuna huomaa kaiken todellakin menneen uusiksi. Pinnat ja yksityiskohdat on sliipattu menevämmiksi, ja esimerkiksi oven kahvat nousevat esiin korin pinnasta vasta lukituksen auetessa. Ulkomitat kertovat auton koon säilyneen, mutta akselivälin piteneminen kavaltaa, että alustaankin on kajottu. Perusratkaisut ovat kuitenkin aiemman kaltaiset. Kolmiovinen versio sekä avomalli on nyt jätetty pois mallistosta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Edustava ohjaamo Sisällä uudistuminen käy ilmi selvemmin: tyyli ja laatuvaikutelma ovat hypänneet pykälää arvokkaammiksi. Kojelaudan vaakalinjat korostuvat, näkymää hallitsevat isot lasiruudut, ja samalla nappuloita on vähennetty. Lisäksi näyttöjen nopeus, grafiikka ja kontrasti ovat harpanneet nykyaikaan, ja viihdenäytön tilttikulmaa pystyy säätämään. Taustapeilin näkymän pystyy puolestaan korvaamaan takakameralla, ja maastossa etukameralla voi etsiä parasta ajolinjaa. Ajoasento on luonteva, ja istuinten muotoilu tuntuu onnistuneelta niin ensikokeilun kuin päivän ajorupeamankin jälkeen. Tyyliin sopivan nahkaverhoilun ekologisempana vaihtoehtona on eukalyptuspuun kuidusta tehty kangas. Akselivälin kasvu on tuonut takapolvitiloihin pari kaivattua lisäsenttiä, ja kompakteihin ulkomittoihin onkin saatu loihdittua yllättävän hyvät tilat. Korkeasta vyötärölinjasta huolimatta tavaratila on kooltaan vain tavanomainen. Laaja mallisto Uuden Evoquen tehopaletti on laaja. Kaikki moottoriversiot ovat nelisylinterisiä ja kaksilitraisia. Mallimerkinnät P200, P250, P300, D150, D180 ja D240 paljastavat käytettävän polttoaineen sekä teholukeman hevosvoimina. Varustetasot ovat tutut S, SE ja HSE – perusmallin ja Launch Editionin lisäksi. Monipuoliset varusteluvaihtoehdot venyttävät hintahaitarin 53 000 eurosta yli sadan tonnin. Kaikki Suomeen tuotavat versiot on varustettu 48 voltin kevythybriditekniikalla, nelivedolla ja yhdeksänvaihteisella automaatilla. Kevythybridi sammuttaa moottorin jo hidastuksen aikana, kerää jarrutuksista energiaa, ja avustaa sillä kiihdytyksiä. Lataushybridiversio on luvassa ensi talvena. Etevä alusta Ensikoeajossa alla oli Evoque P250, joka tuntui aluksi teholukemaansa vaisummalta. Suurin syy tähän on tuhti 1 900 kilogramman omamassa – alumiinia ei ole käytetty isompien mallien tavoin. Vaikutelmaa tehostaa taloudellisuuteen pyrkivän automaatin taipumus pitää isoa vaihdetta sinnikkäästi päällä. Kaasua pitää painaa syvään vaihteiston herättämiseksi, minkä jälkeen suorituskyky on kohdallaan. Vaikka automaatti ja hybriditoiminnot yrittävät lieventää seurauksia, kulutus karkasi lukemaan 12 l/100 km. Hämmästyttävästi alusta selviää niin mukulakivetyksestä, moottoritiestä, sorapätkästä, kalliokiipeilystä kuin joessa kahlaamisestakin mainiosti. Kokonaisuutena Evoque on aiempaa hienostuneempi sekä jousitukseltaan että äänimaailmaltaan – oikeastaan vasta nyt se on ansainnut paikkansa Range Rover-mallistossa. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Range Rover Evoque S P250 R-dynamic Hinta alkaen 52 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 76 448 € Moottori Bensiinimoottori 1 999 cm³, 4 sylinteriä, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 184 kW (250 hv), 5500 r/min Vääntö 365 Nm (1300–4500 r/min) Vääntö 365 Nm (1300–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,5 s Huippunopeus 230 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 9,9 (yhd.) CO2-päästöt 224 g/km Mitat pituus 4371 mm, leveys 1904 mm, korkeus 1649 mm, akseliväli 2681 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1800 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi - luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?