5.4.2019 Ajoneuvot Koeajo: sliipatusti sopivampi – Range Rover Evoque Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Range Rover Evoque, malliston pienokainen, uudistui kauttaaltaan – ja samalla aikuistui ”oikeaksi” merkkinsä edustajaksi. Hyvää: ajoasento, istuin, viimeistely, etenemiskyky, jousitus, hiljaisuus. Huonoa: kulutus, paino. Range Rover Evoque on uudistunut perusteellisesti: valmistaja kertoo vain ovensaranoiden periytyvän vanhasta. Ensivilkaisulla tätä on vaikea uskoa, sillä kiilamainen olemus ja mittasuhteet ovat ennallaan.Lähempää tarkasteltuna huomaa kaiken todellakin menneen uusiksi. Pinnat ja yksityiskohdat on sliipattu menevämmiksi, ja esimerkiksi oven kahvat nousevat esiin korin pinnasta vasta lukituksen auetessa.Ulkomitat kertovat auton koon säilyneen, mutta akselivälin piteneminen kavaltaa, että alustaankin on kajottu. Perusratkaisut ovat kuitenkin aiemman kaltaiset. Kolmiovinen versio sekä avomalli on nyt jätetty pois mallistosta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEdustava ohjaamoSisällä uudistuminen käy ilmi selvemmin: tyyli ja laatuvaikutelma ovat hypänneet pykälää arvokkaammiksi. Kojelaudan vaakalinjat korostuvat, näkymää hallitsevat isot lasiruudut, ja samalla nappuloita on vähennetty.Lisäksi näyttöjen nopeus, grafiikka ja kontrasti ovat harpanneet nykyaikaan, ja viihdenäytön tilttikulmaa pystyy säätämään. Taustapeilin näkymän pystyy puolestaan korvaamaan takakameralla, ja maastossa etukameralla voi etsiä parasta ajolinjaa.Ajoasento on luonteva, ja istuinten muotoilu tuntuu onnistuneelta niin ensikokeilun kuin päivän ajorupeamankin jälkeen. Tyyliin sopivan nahkaverhoilun ekologisempana vaihtoehtona on eukalyptuspuun kuidusta tehty kangas. Akselivälin kasvu on tuonut takapolvitiloihin pari kaivattua lisäsenttiä, ja kompakteihin ulkomittoihin onkin saatu loihdittua yllättävän hyvät tilat. Korkeasta vyötärölinjasta huolimatta tavaratila on kooltaan vain tavanomainen.Laaja mallistoUuden Evoquen tehopaletti on laaja. Kaikki moottoriversiot ovat nelisylinterisiä ja kaksilitraisia. Mallimerkinnät P200, P250, P300, D150, D180 ja D240 paljastavat käytettävän polttoaineen sekä teholukeman hevosvoimina.Varustetasot ovat tutut S, SE ja HSE – perusmallin ja Launch Editionin lisäksi. Monipuoliset varusteluvaihtoehdot venyttävät hintahaitarin 53 000 eurosta yli sadan tonnin.Kaikki Suomeen tuotavat versiot on varustettu 48 voltin kevythybriditekniikalla, nelivedolla ja yhdeksänvaihteisella automaatilla. Kevythybridi sammuttaa moottorin jo hidastuksen aikana, kerää jarrutuksista energiaa, ja avustaa sillä kiihdytyksiä. Lataushybridiversio on luvassa ensi talvena. Etevä alustaEnsikoeajossa alla oli Evoque P250, joka tuntui aluksi teholukemaansa vaisummalta. Suurin syy tähän on tuhti 1 900 kilogramman omamassa – alumiinia ei ole käytetty isompien mallien tavoin.Vaikutelmaa tehostaa taloudellisuuteen pyrkivän automaatin taipumus pitää isoa vaihdetta sinnikkäästi päällä. Kaasua pitää painaa syvään vaihteiston herättämiseksi, minkä jälkeen suorituskyky on kohdallaan. Vaikka automaatti ja hybriditoiminnot yrittävät lieventää seurauksia, kulutus karkasi lukemaan 12 l/100 km.Hämmästyttävästi alusta selviää niin mukulakivetyksestä, moottoritiestä, sorapätkästä, kalliokiipeilystä kuin joessa kahlaamisestakin mainiosti. Kokonaisuutena Evoque on aiempaa hienostuneempi sekä jousitukseltaan että äänimaailmaltaan – oikeastaan vasta nyt se on ansainnut paikkansa Range Rover-mallistossa.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Range Rover Evoque S P250 R-dynamic Hinta alkaen 52 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 76 448 € Moottori Bensiinimoottori 1 999 cm³, 4 sylinteriä, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 184 kW (250 hv), 5500 r/min Vääntö 365 Nm (1300–4500 r/min) Vääntö 365 Nm (1300–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,5 s Huippunopeus 230 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 9,9 (yhd.) CO2-päästöt 224 g/km Mitat pituus 4371 mm, leveys 1904 mm, korkeus 1649 mm, akseliväli 2681 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1800 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?