14.11.2019 Ajoneuvot Koeajo: Koko kirjo sähköä – Volvo XC40 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volvo XC40 T5 Twin Engine täydentää ruotsalaisvalmistajan ladattavien hybridien katraan. Isoveljistä poiketen pikku-Volvo vetää vain etupyörillään. Hyvää: voimalinja, äänieristys, tavaratilasta ei tingitty. Huonoa: ei nelivetoa. Ladattavia ja kevythybridejä. Sähköistetty versio löytyy tätä nykyä jokaisesta Volvon tuotantomallista. Ladattavien autojen Suomen-markkinajohtajan paikan vallannut ruotsalaisvalmistaja ei ole aikeissa luopua kruunustaan helpolla, ja uusi Volvo XC40 T5 Twin Engine tuo valtakamppailuun oman panoksensa.XC40 T5 Twin Enginessä kolmisylinterinen bensiinimoottori on paritettu yhteen 82-hevosvoimaisen sähkömoottorin kanssa. Polttomoottorissa on tehoa 180 hv eli 30 hv enemmän kuin pelkällä bensalla käyvässä kolmipyttyisessä T3:ssa (Moottori 8/2018).Muitakin poikkeavuuksia löytyy, sillä XC40 on yhtiön muista ladattavista hybrideistä poiketen aina etuvetoinen. Myös automaattivaihteisto poikkeaa linjasta, sillä kun muussa mallistossa käytetään perinteistä momentinmuunninlaatikkoa, lataushybridistä löytyy seitsenportainen DCTH-kaksoiskytkinvaihteisto.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuhteellisen hiljainenGöteborgin teillä huomio kiinnittyi ensimmäisenä erinomaiseen äänieristykseen. Pelkällä sähköllä on miellyttävän hiljaista liikkua, mikä korostaa XC40:n pienoista premium-tunnelmaa. Sähkövoimalinjan vinkuminen tosin vaikutti koeajoyksilössä voimakkaammalta kuin hybridiautoissa yleensä.Polttomoottorin käynnistymisen huomaa selkeästi. Pariton määrä sylintereitä hyrskyttää sähköllä ajamisen hiljaisuuteen tottumisen jälkeen suhteellisen kovaäänisesti, muttei kuitenkaan epämiellyttävällä tavalla. Entä menettääkö tuore pistokeauto uskottavuuttaan nelivedon puuttumisen myötä? Kyllä, mutta vain hieman. Hyvin toimiva ajonvakautusjärjestelmä käsittelee ainakin kuivissa olosuhteissa 262 hevosvoiman yhteistehoa ja 425 newtonmetrin vääntömomenttia erinomaisesti, eikä hieman rajummassakaan kiihdytyksessä ilmene normaalia enempää nyökkäyksiä sutimiseneston puuttuessa peliin.Toisaalta nelivetoisena voiman hyödyntäminen olisi huomattavasti monipuolisempaa, etenkin talviolosuhteissa ja raskaamman perävaunun kanssa liikuttaessa. Suurin sallittu perävaunumassa on 1 800 kilogrammaa, eli 200 kg enemmän kuin T3-mallissa ja 200 kg vähemmän kuin nelivetoisessa D3-dieselissä.Tavaratilasta tinkimättäHybridiversio on T3:a noin 250 kiloa raskaampi, mutta samalla painopiste on kardaanitunneliin sijoitetun ajoakun ansiosta matalammalla. Tiukemmissakin kaarteissa hybridi käyttäytyykin hyvin luonnollisesti.WLTP-normin mukaan XC40 T5 Twin Engine kulkee pelkällä sähköllä kohtuulliset 46 kilometriä. Tämän todentaminen jää tulevaan kotimaan koeajoon, sillä koeajamassamme esituotantoautossa akun kapasiteetti oli hieman normaalia pienempi.10,7 kilowattitunnin akusto on sijoitettu kardaanitunneliin ja kun sähkömoottorikin sijaitsee auton etuosassa, tavaratila on samankokoinen kuin muussakin mallistossa. Akusto ottaa kuitenkin reippaan osan kyynärnojan säilytyslokerosta isompien ladattavien Volvojen tapaan. Latausajat vaihtelevat 3–5 tunnin välillä tehosta riippuen.Business-varustelulla hinta alkaa 47 765 eurosta ja koeajetun Business R-Designin 51 753 eurosta. Ensimmäiset autot tulevat Suomeen tammikuussa; myöhemmin keväällä on lupa odottaa myös täysin sähkökäyttöistä XC40 Recharge -mallia.Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Volvo XC40 T5 Twin Engine Business R-Design aut Hinta alkaen 51 753 € Moottori Ladattava hybridi bensiinimoottori 1 477 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 7-v., automaattivaihteisto, etuveto. Teho 132 kW (180 hv), 5800 r/min Vääntö 265 Nm (1500–3000 r/min) Vääntö 265 Nm (1500–3000 r/min) Akku Sähkömoottori 60 kW (82 hv), 160 Nm. Akuston energiasisältö teoreettinen 10,7 kWh. Toimintamatka 46 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 192 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,3 s Huippunopeus 205 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 2,0–2,5 (yhd.) CO2-päästöt 48 g/km Mitat pituus 4425 mm, leveys 1863 mm, korkeus 1658 mm, akseliväli 2702 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1800 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 19.12.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV3 – perhesähköautojen uusi aalto alkaa tästä 18.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q6 e-tron Quattro – wau-efektiä etsimässä 16.12.2024 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior – junnu kurkottelee Alfaksi 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto 15.12.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Tavascan VZ – veistoksellista tehontunnetta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – "nyt olisi korkea aika tarkistaa..." 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”