27.2.2018 Ajoneuvot Koeajo: kolmella kirjaimella adventurea – Honda X-ADV Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Honda X-ADV on ajotuntumaltaan skootteri maustettuna ripauksella adventurea, juuri sen verran kuin nimen kolme kirjainta antaa olettaakin. Hyvää: monipuolisuus, kulutus, tavaratila. Huonoa: vilkkukatkaisijan sijoitus, astinlautojen muotoilu. Honda X-ADV on piristävän persoonallinen yhdistelmä kahta tyylisuuntaa. Perusrakenne näyttää skootterilta, mutta ulkonäössä on vaikutteita Honda Africa Twin -seikkailupyörästä.Honda Africa Twin ja Honda X-ADVSkoottereille tyypillisen variaattorivedon sijaan Hondassa on kuusivaihteinen DCT-kaksoiskytkinvaihteisto, joka käytännössä toimii automaattivaihteiston tavoin. Liikkeelle lähdetään kaasua kääntämällä ja ajossa Honda liikkuu matalilla kierroksilla. Se säästää polttoainetta ja koeajossa kulutus jää alimmillaan 3,3 litraan. Ajotavasta riippuen tankillinen riittää 300–400 kilometrin matkalle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPaljon tilaa – pieniä puutteitaAvaimeton käyttö parantaa arkikäytön mukavuutta. Mittaristo on monipuolinen. Hallintalaitteissa häiritsee Hondan omaperäinen tapa vaihtaa perinteinen suuntavilkun ja äänimerkin katkaisimien paikka päinvastoin ja se aiheuttaa monta tahatonta torven toitotusta. Leveä ohjaustanko tuo seikkailupyörämäistä tunnelmaa ja kädet pysyvät ajoviimalta suojaavien käsisuojien ansiosta lämpiminä viileälläkin säällä. Säädettävä tuulilasi on hyvä varuste, mutta säätö voisi olla yksinkertaisempi. Jaloille ei ole astinlaudoilla luontevaa paikkaa, sillä astinlaudan etuosa on niin kapea, että jalkoja joutuu jännittämään saappaiden pitämiseksi kyydissä. Taaempi osa astinlaudoista on kallistettu voimakkaasti eteen, jolloin tunnelma on kuin ajaisi korkokengät jalassa.Kauppakassiksi ja matkoilleEturenkaan koko on moottoripyörämäinen 17 tuumaa mutta takapyörä on pari tuumaa pienempi. Yhdessä pitkän akselivälin ja 238 kilon painon kanssa käytös on kestopäällysteellä rauhallista. Kovapohjaisella soratiellä meno on vakaata, mutta pehmeämmällä alustalla etupään tuntuma jää ohueksi. Karkeampikuvioinen rengas parantaisi varmasti tuntumaa. Huippunopeutta X-ADV kerää mittarin mukaan noin 170 kilometriä tunnissa eli riittävästi. Pitkäksi välitetyn vaihteiston ansiosta satasen vauhdissa kierroksia on vain 3200.Satulan alla olevan tavaratilan ansiosta X-ADV on monipuolinen ”kauppakassi” arkikäyttöön. Teho ja ominaisuudet riittävät pitkillekin matkoille myös kahden hengen kuormalla. Maastoajo ei ensiasennusrenkailla ole Hondan ominta aluetta. Hauska vaihtoehto erilaista ajoneuvoa etsivälle ennakkoluulottomalle motoristille.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Janne Huhtala ja valmistajaLisätietoja: www.hondabikes.fi/x-adv Honda X-ADV Hinta alkaen 14 990 € Moottori Moottori 745 cm³, kaksisylinterinen nestejäähdytteinen rivimoottori, 6 vaihteinen DCT-kaksoiskytkinvaihteisto, ketjuveto. Teho 40 kW (55 hv), 3250 r/min Vääntö 68 Nm (4750 r/min) Vääntö 68 Nm (4750 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 820 mm, paino tankattuna 238 kg, akseliväli 1590 mm, tankin tilavuus 13,1 litraa. Rengaskoko: edessä 120/70-17, takana 160/60-15. Huoltoväli: 12 000 km. Takuu 5 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 2.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer VZ eHybrid – kuuma espanjalainen talvikelissä 2.1.2025 Ajoneuvot Frauscher x Porsche 850 Fantom on paras keino nauttia Porsche Macan Turbosta vetten päällä 1.1.2025 Koeajo Koeajo: BMW 330e Touring – miten parantaa erinomaista? 31.12.2024 Ajoneuvot Hämmästyttävä joukko automalleja, jotka ovat ensi kertaa museorekisteröitävissä vuodesta 2025 alkaen 30.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi SQ8 e-tron – nyt olisi aika uudistua 30.12.2024 Ajoneuvot Muskeliauton uusi aikakausi Dodge Charger Daytona saapuu vuoden sisällä Eurooppaan, tiedetään kertoa 29.12.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz G 580 EQ – kolmen tonnin sähkömoukari vailla tekemistä 29.12.2024 Ajoneuvot Voittaako tämä tuulilasi vihdoin talven? – Genesis testaa 48-volttista, metalloitua lämmitettävää tuulilasia 28.12.2024 Koeajo Koeajo: Mini Countryman SE All4 – mini vain nimeltään Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 2.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer VZ eHybrid – kuuma espanjalainen talvikelissä 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 28.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi Sport quattro '84 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta