8.7.2020 Ajoneuvot Koeajo: kolmipyöräinen Yamaha Niken GT varusteltiin myös matkakäyttöä varten Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Matkakäyttöön suunniteltu Yamaha Niken GT-varustelu tekee pyörästä monipuolisemman ominaisuuksiltaan, onpa suunnitelmissa sitten pidemmät ajorupeamat tai vain työmatkat kauppareissuineen. Hyvää: etupään pito ja ohjattavuus, huomioarvo, GT-varustepaketin hinnoittelu. Huonoa: paino, sivulaukkujen vetoketjusuljenta. Kolmipyöräinen Yamaha Niken GT on suunniteltu raideleveydeltään niin kapeaksi, että se luokitellaan moottoripyöräksi eikä kolmipyöräiseksi. Se ei myöskään pysy itsestään pystyssä, vaan pysähdyttäessä on laskettava jalat maahan. Etupää näyttää massiiviselta ja leveältä, mutta kokonaisleveys ei ole tavallista moottoripyörää suurempi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy1 500 eurolla lisää varusteitaGT-varustelu tuo mukanaan 25-litraiset sivulaukut, leveämmän ja korkeamman tuulilasin, mukavuusistuimet kuljettajalle ja matkustajalle, kiinnipitokahvat matkustajalle, keskiseisontatuen sekä lämpökahvat. Hintaero perusmalliin on kohtuulliset 1 544 euroa. Erikoisen keularakenteen käytännössä unohtaa, kun lähtee ajamaan. Niken käyttäytyy lähes samalla tavoin kuin perinteinen moottoripyörä: erona on ainoastaan tarkempi ja tunnokkaampi ohjaus. Vähäinen irtosora tai ajoradalla oleva öljy ei kaada Nikeniä yhtä helposti kuin kaksipyöräistä moottoripyörää. Ackermann-keularakenne sallii 45 asteen kallistuksen, joka riittää yleisillä teillä kaikissa tilanteissa. Soralla kaksi etupyörää vakavoittavat menoa, ja samalla takarenkaan pienet luistot eivät tunnu vaarallisilta.Mukavuutta pitkillekin matkoilleSekä kuljettajan että matkustajan istuimilla viihtyy helposti vaikka tankillisen kerrallaan. Sivulaukkuihin mahtuu helposti ainakin yhden hengen muutaman päivän matkatavarat. Vetoketjun sijaan toivelistalle jää laukkujen jämäkämpi avausmekanismi.Lämpökahvojen teho ja tehonsäädöt ovat riittävät. Tuulilasi suojasi 180-senttistä testikuljettajaa mainiosti ilman häiritsevää turbulenssia. Suoralla tiellä Niken kulkee vakaasti eikä lähde vahingossa kääntymään katseen suuntaan, jos kuljettaja ihailee maisemia. Pitkillä matkoilla mukavuutta parantaa vakionopeudensäädin.115-hevosvoimainen moottori riittää tarjoamaan mainion suorituskyvyn, joskin 267 kilon paino ja etupään lievä yläpainoisuus verottavat aavistuksen sekä hauskuudesta että suorituskyvystä. Quickshifter-vaihdeavustin mahdollistaa isommalle vaihteelle vaihtamisen ilman kytkintä. Koeajokulutukseksi vaihtelevassa maantiepainotteisessa ajossa mitattiin tasan viisi litraa sadalla.Pari vuotta sitten esitellyn Nikenin ominaisuudet pääsevät paremmin oikeuksiinsa GT-varustelun myötä. Lisävarusteena tarvitaan enää navigointivälineet, ja Niken on valmis pidemmillekin matkoille. Jos mukaan tulee matkustaja, niin silloin kannattaa harkita takalaukkua tavarankuljetuksen lisäkapasiteetiksi.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Jari Saarentaus Yamaha Niken GT Koeajetun auton hinta varusteineen 21 689 € Moottori Bensiinimoottori 847 cm³, kolmisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 85 kW (115 hv), 10000 r/min Vääntö 88 Nm (850 r/min) Vääntö 88 Nm (850 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 820 mm, paino tankattuna 267 kg, akseliväli 1 510 mm, tankin tilavuus 18 litraa. Rengaskoko: edessä 120/70 R15, takana 190/55 ZR17. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 3.10.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot E5008 Allure Launch Edition – leijonaperheen suurin 3.10.2024 Ajoneuvot Fiatilla on meneillään puolentoista kuukauden tauko täyssähköauto 500e:n valmistuksessa – syynä pohjamudissa laahaavat myyntimäärät 2.10.2024 Uutinen Syyskuu oli surkea kuukausi – autojen ensirekisteröinnit suorastaan romahtivat 2.10.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Octavia Combi – menestys ei jää tähän 1.10.2024 Uutinen Corollan kori ostoskoriin? – Alibabasta mahdollista ostaa legendaarisen AE86:n kori 1.10.2024 Ajoneuvot Volkswagen Poloa ei enää valmisteta Euroopassa – myös Suomen-hinnastosta B-segmentin kestosuosikki on poistunut 30.9.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun autonkuljettajalle annetaan vapaapäivä 30.9.2024 Ajoneuvot Upouusi Toyota Land Cruiser on vihdoinkin saanut Suomi-hinnat – mitä pidät 124 778 euron alkaen-hintalapusta? 28.9.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Lotus Esprit Active Suspension Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 2.10.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Octavia Combi – menestys ei jää tähän 1.10.2024 Uutinen Matkailuautossa oli jos jonkinlaista vikaa – myyjäliike tarjoutui ostamaan sen takaisin, mutta 4 500 euroa halvemmalla 1.10.2024 Uutinen Corollan kori ostoskoriin? – Alibabasta mahdollista ostaa legendaarisen AE86:n kori 3.10.2024 Sähköautot Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 28.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: vanhan Scanian pohjalle rakennettava jättimäinen "henkilöauto" on maailman omituisin pistokehybridi 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 30.9.2024 Ajoneuvot Upouusi Toyota Land Cruiser on vihdoinkin saanut Suomi-hinnat - mitä pidät 124 778 euron alkaen-hintalapusta? 1.10.2024 Uutinen Matkailuautossa oli jos jonkinlaista vikaa – myyjäliike tarjoutui ostamaan sen takaisin, mutta 4 500 euroa halvemmalla 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla