31.12.2019 Ajoneuvot Koeajo: korotusta keulille – Škoda Superb Combi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Škoda-malliston hienostunut lippulaiva saa räväkämmän olemuksen, kun valmistaja tuo hieman maastokelpoisemman Scout-version tarjolle myös Škoda Superb:iin. Hyvää: voimanlähde, tilat, ulkonäkö. Huonoa: automaatin ajoittainen viivyttely, Scout-logojen runsaus. Valmistajansa kookkain, kallein ja hienostunein eli Škoda Superb on nyt tarjolla myös Scout-versiona. Scoutina Superb on aina nelivetoinen ja farmarikorinen, mikä onkin luontevaa. Scout tarkoittaa hitusen korkeampaa maavaraa ja sitä myöten lisää maastokelpoisuutta. Tällä autolla pääsee perille kehnompienkin mökkiteiden päähän, mutta haastaviin maastoihin en autoa veisi, jos siis haluaa sieltä takaisin asvalttiteille.Puolitoista senttiä korotettu maavara tarkoittaa myös tšekkitehtaalta tuttua huonon tien pakettia. Ja se taas tarkoittaa alustan suojalevyjä. Ajoasetuksista löytyy myös off road, joka tuo tarjolle alamäkihidastimen. Myös säätyvä iskunvaimennus on saatavana.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYksilöllistä näköäScoutin erottaa jo kaukaa, ainakin Tangerine Orange -erikoisvärisenä. Tätä väriä ei ole tarjolla muihin Škodan malleihin. Muista Superbeista erottuvaa maastouskottavampaa ilmettä edustavat myös jykevöitetyt etu- ja takapuskurit, kookkaampi ja alemmas ulottuva jäähdyttimen säleikkö, hopeanvärinen etuspoileri sekä pyöränkoteloiden aukkoja ja helmoja suojaavat mustat muoviosat. Scoutissa on alla 18- tai 19-tuumaiset renkaat.Ikkunankehykset ovat kromin- ja sivupeilien taustat alumiininväriset. Scout-logoja löytyy lokasuojista, sisällä istuimista ja puukuvioiduista koristelistoista – omaan makuun vähempikin riittäisi. Nahalla ja alcantaralla verhoiltujen istuinten koristeompeleet eivät korvaa sitä, että muutoin monisäätöisten istuinten reisituen pituutta ei voi säätää.Varustelu nostaa hintaaJos on auto nelivetoisena ja maavaraltaan korotettuna jykevän oloinen kulkija sorateilläkin, on jykevän numeroin kirjoitettu myös auton hintalappu. Koeajettu Scout-versio ilman lisävarusteita maksaa noin 54 700 euroa. Koeajoyksilö on ryyditetty liki kymppitonnin lisävarustein. Niistä kaksi hinnakkainta ovat sähkötoiminen panoraamakattoikkuna turvatoiminnolla ja Columbus-audio- ja navigointijärjestelmä , johon kuuluu dvd-soitin, 9,2-tuumainen kosketusvärinäyttö, In Car Communication -järjestelmä ja langaton wlan-tukiasema. Esiin taitettava vetokoukku nostaa hintaa reilulla tuhannella eurolla.Suomessa fiksu valinta, kenties panoraamakaton sijaan, on talvipaketti, joka tuo mukanaan lämmitettävän tuulilasin, kauko-ohjattavan polttoainetoimisen lisälämmittimen, irtokangasmatot ja takamatkustajien jalkatuet.Valtit tallellaSuperbin valtit ovat tietty Scout-versiossakin tallella. Niitä ovat hyvä viimeistely, väljät sisätilat matkustajille ja tavaroille, luonteva ohjaustuntuma, vaivaton ajettavuus ja selkeät näyttövalikot.Mutta on pitkälti makuasia, paljonko auton ostaja antaa painoarvoa Scoutin erityispiirteille ja niistä maksettavalle hinnalle. Jos verrataan voimalinjaltaan samanlaisia neliveto-Superbeja hintansa puolesta, on auto Style-varusteisena 3 210 euroa edullisempi ja Sportlinenakin 600 euroa huokeampi. Jos valinta kohdistuu ylellisimpään L&K-varustetasoon, on se hieman yli 2 000 euroa Scoutia kalliimpi valinta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyIlo ajaa dieselilläVoimalinja on kunnossa. Kookas auto liikkuu tarvittaessa rivakasti kaksilitraisen dieselin voimin, jossa on tehoa mukavat 190 hevosvoimaa. Seitsenlovinen kaksoiskytkinautomaatti hoitaa tehtävänsä eleettömästi, jos kohta ajoittain hieman ohituskiihdytyksissä viivytellen.Dieselin muhkea vääntö laajalla kierrosalueella tekee ajamisesta erittäin vaivatonta. Koeajon jälkeen jääkin hyvä maku: olipa miellyttävää ajaa pitkästä aikaa kaksilitraisella dieselillä, jonka sitkeys, voima ja äänimaailma ovat sopusoinnussa. Keulalle istutettu moderni TDI-moottori sopii erinomaisesti juuri tämänkaltaisen kookkaan farmarikorisen automallin voimanlähteeksi suomalaisille teille. Superbilla todennäköisesti liikutaan usein siten, että kyydissä on kuskin lisäksi muita, ja tavaratilakin on tehokäytössä.Koeajon aikana ei aivan ylletty luvattuun keskikulutukseen eli 6,6 litraan satasella, mutta vain hitusen yli seitsemän litran keskikulutukseen kuitenkin.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Lauri Ahtiainen Škoda Superb Combi 2.0 TDI 190 4x4 Scout DSG Hinta alkaen 54 691 € Koeajetun auton hinta varusteineen 64 028 € Moottori Dieselmoottori 1 968 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 140 kW (190 hv), 3500–4000 r/min Vääntö 400 Nm (1900–3300 r/min) Vääntö 400 Nm (1900–3300 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,1 s Huippunopeus 223 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,6 (yhd.) CO2-päästöt 177 g/km Mitat pituus 4862 mm, leveys 1864 mm, korkeus 1477 mm, akseliväli 2841 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2200 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 2.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer VZ eHybrid – kuuma espanjalainen talvikelissä 2.1.2025 Ajoneuvot Frauscher x Porsche 850 Fantom on paras keino nauttia Porsche Macan Turbosta vetten päällä 1.1.2025 Koeajo Koeajo: BMW 330e Touring – miten parantaa erinomaista? 31.12.2024 Ajoneuvot Hämmästyttävä joukko automalleja, jotka ovat ensi kertaa museorekisteröitävissä vuodesta 2025 alkaen 30.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi SQ8 e-tron – nyt olisi aika uudistua 30.12.2024 Ajoneuvot Muskeliauton uusi aikakausi Dodge Charger Daytona saapuu vuoden sisällä Eurooppaan, tiedetään kertoa 29.12.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz G 580 EQ – kolmen tonnin sähkömoukari vailla tekemistä 29.12.2024 Ajoneuvot Voittaako tämä tuulilasi vihdoin talven? – Genesis testaa 48-volttista, metalloitua lämmitettävää tuulilasia 28.12.2024 Koeajo Koeajo: Mini Countryman SE All4 – mini vain nimeltään Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 31.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: V126 vs S124 – vielä kerran vertaillen 1.1.2025 Koeajo Koeajo: BMW 330e Touring – miten parantaa erinomaista? 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 28.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi Sport quattro '84 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta