31.12.2019 Ajoneuvot Koeajo: korotusta keulille – Škoda Superb Combi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Škoda-malliston hienostunut lippulaiva saa räväkämmän olemuksen, kun valmistaja tuo hieman maastokelpoisemman Scout-version tarjolle myös Škoda Superb:iin. Hyvää: voimanlähde, tilat, ulkonäkö. Huonoa: automaatin ajoittainen viivyttely, Scout-logojen runsaus. Valmistajansa kookkain, kallein ja hienostunein eli Škoda Superb on nyt tarjolla myös Scout-versiona. Scoutina Superb on aina nelivetoinen ja farmarikorinen, mikä onkin luontevaa. Scout tarkoittaa hitusen korkeampaa maavaraa ja sitä myöten lisää maastokelpoisuutta. Tällä autolla pääsee perille kehnompienkin mökkiteiden päähän, mutta haastaviin maastoihin en autoa veisi, jos siis haluaa sieltä takaisin asvalttiteille.Puolitoista senttiä korotettu maavara tarkoittaa myös tšekkitehtaalta tuttua huonon tien pakettia. Ja se taas tarkoittaa alustan suojalevyjä. Ajoasetuksista löytyy myös off road, joka tuo tarjolle alamäkihidastimen. Myös säätyvä iskunvaimennus on saatavana.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYksilöllistä näköäScoutin erottaa jo kaukaa, ainakin Tangerine Orange -erikoisvärisenä. Tätä väriä ei ole tarjolla muihin Škodan malleihin. Muista Superbeista erottuvaa maastouskottavampaa ilmettä edustavat myös jykevöitetyt etu- ja takapuskurit, kookkaampi ja alemmas ulottuva jäähdyttimen säleikkö, hopeanvärinen etuspoileri sekä pyöränkoteloiden aukkoja ja helmoja suojaavat mustat muoviosat. Scoutissa on alla 18- tai 19-tuumaiset renkaat.Ikkunankehykset ovat kromin- ja sivupeilien taustat alumiininväriset. Scout-logoja löytyy lokasuojista, sisällä istuimista ja puukuvioiduista koristelistoista – omaan makuun vähempikin riittäisi. Nahalla ja alcantaralla verhoiltujen istuinten koristeompeleet eivät korvaa sitä, että muutoin monisäätöisten istuinten reisituen pituutta ei voi säätää.Varustelu nostaa hintaaJos on auto nelivetoisena ja maavaraltaan korotettuna jykevän oloinen kulkija sorateilläkin, on jykevän numeroin kirjoitettu myös auton hintalappu. Koeajettu Scout-versio ilman lisävarusteita maksaa noin 54 700 euroa. Koeajoyksilö on ryyditetty liki kymppitonnin lisävarustein. Niistä kaksi hinnakkainta ovat sähkötoiminen panoraamakattoikkuna turvatoiminnolla ja Columbus-audio- ja navigointijärjestelmä , johon kuuluu dvd-soitin, 9,2-tuumainen kosketusvärinäyttö, In Car Communication -järjestelmä ja langaton wlan-tukiasema. Esiin taitettava vetokoukku nostaa hintaa reilulla tuhannella eurolla.Suomessa fiksu valinta, kenties panoraamakaton sijaan, on talvipaketti, joka tuo mukanaan lämmitettävän tuulilasin, kauko-ohjattavan polttoainetoimisen lisälämmittimen, irtokangasmatot ja takamatkustajien jalkatuet.Valtit tallellaSuperbin valtit ovat tietty Scout-versiossakin tallella. Niitä ovat hyvä viimeistely, väljät sisätilat matkustajille ja tavaroille, luonteva ohjaustuntuma, vaivaton ajettavuus ja selkeät näyttövalikot.Mutta on pitkälti makuasia, paljonko auton ostaja antaa painoarvoa Scoutin erityispiirteille ja niistä maksettavalle hinnalle. Jos verrataan voimalinjaltaan samanlaisia neliveto-Superbeja hintansa puolesta, on auto Style-varusteisena 3 210 euroa edullisempi ja Sportlinenakin 600 euroa huokeampi. Jos valinta kohdistuu ylellisimpään L&K-varustetasoon, on se hieman yli 2 000 euroa Scoutia kalliimpi valinta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyIlo ajaa dieselilläVoimalinja on kunnossa. Kookas auto liikkuu tarvittaessa rivakasti kaksilitraisen dieselin voimin, jossa on tehoa mukavat 190 hevosvoimaa. Seitsenlovinen kaksoiskytkinautomaatti hoitaa tehtävänsä eleettömästi, jos kohta ajoittain hieman ohituskiihdytyksissä viivytellen.Dieselin muhkea vääntö laajalla kierrosalueella tekee ajamisesta erittäin vaivatonta. Koeajon jälkeen jääkin hyvä maku: olipa miellyttävää ajaa pitkästä aikaa kaksilitraisella dieselillä, jonka sitkeys, voima ja äänimaailma ovat sopusoinnussa. Keulalle istutettu moderni TDI-moottori sopii erinomaisesti juuri tämänkaltaisen kookkaan farmarikorisen automallin voimanlähteeksi suomalaisille teille. Superbilla todennäköisesti liikutaan usein siten, että kyydissä on kuskin lisäksi muita, ja tavaratilakin on tehokäytössä.Koeajon aikana ei aivan ylletty luvattuun keskikulutukseen eli 6,6 litraan satasella, mutta vain hitusen yli seitsemän litran keskikulutukseen kuitenkin.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Lauri Ahtiainen Škoda Superb Combi 2.0 TDI 190 4x4 Scout DSG Hinta alkaen 54 691 € Koeajetun auton hinta varusteineen 64 028 € Moottori Dieselmoottori 1 968 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 140 kW (190 hv), 3500–4000 r/min Vääntö 400 Nm (1900–3300 r/min) Vääntö 400 Nm (1900–3300 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,1 s Huippunopeus 223 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,6 (yhd.) CO2-päästöt 177 g/km Mitat pituus 4862 mm, leveys 1864 mm, korkeus 1477 mm, akseliväli 2841 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2200 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Crussis E-Largo 7.10 – vauhdikas tšekkiläinen 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa