31.12.2019 Ajoneuvot Koeajo: korotusta keulille – Škoda Superb Combi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Škoda-malliston hienostunut lippulaiva saa räväkämmän olemuksen, kun valmistaja tuo hieman maastokelpoisemman Scout-version tarjolle myös Škoda Superb:iin. Hyvää: voimanlähde, tilat, ulkonäkö. Huonoa: automaatin ajoittainen viivyttely, Scout-logojen runsaus. Valmistajansa kookkain, kallein ja hienostunein eli Škoda Superb on nyt tarjolla myös Scout-versiona. Scoutina Superb on aina nelivetoinen ja farmarikorinen, mikä onkin luontevaa. Scout tarkoittaa hitusen korkeampaa maavaraa ja sitä myöten lisää maastokelpoisuutta. Tällä autolla pääsee perille kehnompienkin mökkiteiden päähän, mutta haastaviin maastoihin en autoa veisi, jos siis haluaa sieltä takaisin asvalttiteille.Puolitoista senttiä korotettu maavara tarkoittaa myös tšekkitehtaalta tuttua huonon tien pakettia. Ja se taas tarkoittaa alustan suojalevyjä. Ajoasetuksista löytyy myös off road, joka tuo tarjolle alamäkihidastimen. Myös säätyvä iskunvaimennus on saatavana.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYksilöllistä näköäScoutin erottaa jo kaukaa, ainakin Tangerine Orange -erikoisvärisenä. Tätä väriä ei ole tarjolla muihin Škodan malleihin. Muista Superbeista erottuvaa maastouskottavampaa ilmettä edustavat myös jykevöitetyt etu- ja takapuskurit, kookkaampi ja alemmas ulottuva jäähdyttimen säleikkö, hopeanvärinen etuspoileri sekä pyöränkoteloiden aukkoja ja helmoja suojaavat mustat muoviosat. Scoutissa on alla 18- tai 19-tuumaiset renkaat.Ikkunankehykset ovat kromin- ja sivupeilien taustat alumiininväriset. Scout-logoja löytyy lokasuojista, sisällä istuimista ja puukuvioiduista koristelistoista – omaan makuun vähempikin riittäisi. Nahalla ja alcantaralla verhoiltujen istuinten koristeompeleet eivät korvaa sitä, että muutoin monisäätöisten istuinten reisituen pituutta ei voi säätää.Varustelu nostaa hintaaJos on auto nelivetoisena ja maavaraltaan korotettuna jykevän oloinen kulkija sorateilläkin, on jykevän numeroin kirjoitettu myös auton hintalappu. Koeajettu Scout-versio ilman lisävarusteita maksaa noin 54 700 euroa. Koeajoyksilö on ryyditetty liki kymppitonnin lisävarustein. Niistä kaksi hinnakkainta ovat sähkötoiminen panoraamakattoikkuna turvatoiminnolla ja Columbus-audio- ja navigointijärjestelmä , johon kuuluu dvd-soitin, 9,2-tuumainen kosketusvärinäyttö, In Car Communication -järjestelmä ja langaton wlan-tukiasema. Esiin taitettava vetokoukku nostaa hintaa reilulla tuhannella eurolla.Suomessa fiksu valinta, kenties panoraamakaton sijaan, on talvipaketti, joka tuo mukanaan lämmitettävän tuulilasin, kauko-ohjattavan polttoainetoimisen lisälämmittimen, irtokangasmatot ja takamatkustajien jalkatuet.Valtit tallellaSuperbin valtit ovat tietty Scout-versiossakin tallella. Niitä ovat hyvä viimeistely, väljät sisätilat matkustajille ja tavaroille, luonteva ohjaustuntuma, vaivaton ajettavuus ja selkeät näyttövalikot.Mutta on pitkälti makuasia, paljonko auton ostaja antaa painoarvoa Scoutin erityispiirteille ja niistä maksettavalle hinnalle. Jos verrataan voimalinjaltaan samanlaisia neliveto-Superbeja hintansa puolesta, on auto Style-varusteisena 3 210 euroa edullisempi ja Sportlinenakin 600 euroa huokeampi. Jos valinta kohdistuu ylellisimpään L&K-varustetasoon, on se hieman yli 2 000 euroa Scoutia kalliimpi valinta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyIlo ajaa dieselilläVoimalinja on kunnossa. Kookas auto liikkuu tarvittaessa rivakasti kaksilitraisen dieselin voimin, jossa on tehoa mukavat 190 hevosvoimaa. Seitsenlovinen kaksoiskytkinautomaatti hoitaa tehtävänsä eleettömästi, jos kohta ajoittain hieman ohituskiihdytyksissä viivytellen.Dieselin muhkea vääntö laajalla kierrosalueella tekee ajamisesta erittäin vaivatonta. Koeajon jälkeen jääkin hyvä maku: olipa miellyttävää ajaa pitkästä aikaa kaksilitraisella dieselillä, jonka sitkeys, voima ja äänimaailma ovat sopusoinnussa. Keulalle istutettu moderni TDI-moottori sopii erinomaisesti juuri tämänkaltaisen kookkaan farmarikorisen automallin voimanlähteeksi suomalaisille teille. Superbilla todennäköisesti liikutaan usein siten, että kyydissä on kuskin lisäksi muita, ja tavaratilakin on tehokäytössä.Koeajon aikana ei aivan ylletty luvattuun keskikulutukseen eli 6,6 litraan satasella, mutta vain hitusen yli seitsemän litran keskikulutukseen kuitenkin.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Lauri Ahtiainen Škoda Superb Combi 2.0 TDI 190 4x4 Scout DSG Hinta alkaen 54 691 € Koeajetun auton hinta varusteineen 64 028 € Moottori Dieselmoottori 1 968 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 140 kW (190 hv), 3500–4000 r/min Vääntö 400 Nm (1900–3300 r/min) Vääntö 400 Nm (1900–3300 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,1 s Huippunopeus 223 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,6 (yhd.) CO2-päästöt 177 g/km Mitat pituus 4862 mm, leveys 1864 mm, korkeus 1477 mm, akseliväli 2841 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2200 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 13.11.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster on kaikesta karkeudestaan huolimatta kiehtova kokonaisuus 12.11.2024 Uutinen Yksi rajapyykki ylitetty – Suomessa on nyt yli 100 sähkökuorma-autoa 12.11.2024 Koeajo Koeajo: Ford Kuga PHEV – Kuga sanoo tahdon? 11.11.2024 Koeajo Koeajo: BMW M5 on nyt onneksi lataushybridi, sillä sen ansiosta malli sai säilyttää V8-moottorin 11.11.2024 Ajoneuvot Goldfinger!… Klassikko-Bondin 60-vuotista taivalta juhlistavat sekä hyvis että pahis, Aston Martin ja Rolls-Royce 10.11.2024 Koeajo Koeajo: Opel Grandland Electric – perheelliset kiittävät 10.11.2024 Ajoneuvot Porsche 911 Carrera T on jatkossakin Porschen käsitys perusautojen perusautosta 9.11.2024 Koeajo Koeajo: Renault 5 – ilon ja sähkön vallankumous alle 30000 eurolla 8.11.2024 Ajoneuvot Eläköön Karma Invictus: Fisker Karma on löytänyt jälleen uuden muodon, vaikka jo toinen Fisker-automerkki on nurin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.11.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster on kaikesta karkeudestaan huolimatta kiehtova kokonaisuus 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Yleinen Poliisille partioautoksi uusi automalli – näin katumaasturi helpottaa poliisityötä 13.11.2024 Euro NCAP Sisarmalleja sekä Cupra Tavascan ja MG HS – Euro NCAP:issa jälleen lähes pilvetöntä 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 9.11.2024 Laivat Wallenius Wilhelmsen pisti tilaukseen maailman suurimmat autojenkuljetuslaivat - jopa 11 700 uutta autoa saadaan kuljetettua metanolilla 11.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Etelä-Korean suurlähettilään entinen virka-auto, Hyundai Equus VS500 6.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tässä on upouusi Suzuki eVitara - kuoriiko odotettu Toyota-sisarmalli kermat sen kakun päältä? 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen "Lentävän Lyijykynän" - konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa