31.12.2019 Ajoneuvot Koeajo: korotusta keulille – Škoda Superb Combi Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Škoda-malliston hienostunut lippulaiva saa räväkämmän olemuksen, kun valmistaja tuo hieman maastokelpoisemman Scout-version tarjolle myös Škoda Superb:iin. Hyvää: voimanlähde, tilat, ulkonäkö. Huonoa: automaatin ajoittainen viivyttely, Scout-logojen runsaus. Valmistajansa kookkain, kallein ja hienostunein eli Škoda Superb on nyt tarjolla myös Scout-versiona. Scoutina Superb on aina nelivetoinen ja farmarikorinen, mikä onkin luontevaa. Scout tarkoittaa hitusen korkeampaa maavaraa ja sitä myöten lisää maastokelpoisuutta. Tällä autolla pääsee perille kehnompienkin mökkiteiden päähän, mutta haastaviin maastoihin en autoa veisi, jos siis haluaa sieltä takaisin asvalttiteille. Puolitoista senttiä korotettu maavara tarkoittaa myös tšekkitehtaalta tuttua huonon tien pakettia. Ja se taas tarkoittaa alustan suojalevyjä. Ajoasetuksista löytyy myös off road, joka tuo tarjolle alamäkihidastimen. Myös säätyvä iskunvaimennus on saatavana. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Yksilöllistä näköä Scoutin erottaa jo kaukaa, ainakin Tangerine Orange -erikoisvärisenä. Tätä väriä ei ole tarjolla muihin Škodan malleihin. Muista Superbeista erottuvaa maastouskottavampaa ilmettä edustavat myös jykevöitetyt etu- ja takapuskurit, kookkaampi ja alemmas ulottuva jäähdyttimen säleikkö, hopeanvärinen etuspoileri sekä pyöränkoteloiden aukkoja ja helmoja suojaavat mustat muoviosat. Scoutissa on alla 18- tai 19-tuumaiset renkaat. Ikkunankehykset ovat kromin- ja sivupeilien taustat alumiininväriset. Scout-logoja löytyy lokasuojista, sisällä istuimista ja puukuvioiduista koristelistoista – omaan makuun vähempikin riittäisi. Nahalla ja alcantaralla verhoiltujen istuinten koristeompeleet eivät korvaa sitä, että muutoin monisäätöisten istuinten reisituen pituutta ei voi säätää. Varustelu nostaa hintaa Jos on auto nelivetoisena ja maavaraltaan korotettuna jykevän oloinen kulkija sorateilläkin, on jykevän numeroin kirjoitettu myös auton hintalappu. Koeajettu Scout-versio ilman lisävarusteita maksaa noin 54 700 euroa. Koeajoyksilö on ryyditetty liki kymppitonnin lisävarustein. Niistä kaksi hinnakkainta ovat sähkötoiminen panoraamakattoikkuna turvatoiminnolla ja Columbus-audio- ja navigointijärjestelmä , johon kuuluu dvd-soitin, 9,2-tuumainen kosketusvärinäyttö, In Car Communication -järjestelmä ja langaton wlan-tukiasema. Esiin taitettava vetokoukku nostaa hintaa reilulla tuhannella eurolla. Suomessa fiksu valinta, kenties panoraamakaton sijaan, on talvipaketti, joka tuo mukanaan lämmitettävän tuulilasin, kauko-ohjattavan polttoainetoimisen lisälämmittimen, irtokangasmatot ja takamatkustajien jalkatuet. Valtit tallella Superbin valtit ovat tietty Scout-versiossakin tallella. Niitä ovat hyvä viimeistely, väljät sisätilat matkustajille ja tavaroille, luonteva ohjaustuntuma, vaivaton ajettavuus ja selkeät näyttövalikot. Mutta on pitkälti makuasia, paljonko auton ostaja antaa painoarvoa Scoutin erityispiirteille ja niistä maksettavalle hinnalle. Jos verrataan voimalinjaltaan samanlaisia neliveto-Superbeja hintansa puolesta, on auto Style-varusteisena 3 210 euroa edullisempi ja Sportlinenakin 600 euroa huokeampi. Jos valinta kohdistuu ylellisimpään L&K-varustetasoon, on se hieman yli 2 000 euroa Scoutia kalliimpi valinta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ilo ajaa dieselillä Voimalinja on kunnossa. Kookas auto liikkuu tarvittaessa rivakasti kaksilitraisen dieselin voimin, jossa on tehoa mukavat 190 hevosvoimaa. Seitsenlovinen kaksoiskytkinautomaatti hoitaa tehtävänsä eleettömästi, jos kohta ajoittain hieman ohituskiihdytyksissä viivytellen. Dieselin muhkea vääntö laajalla kierrosalueella tekee ajamisesta erittäin vaivatonta. Koeajon jälkeen jääkin hyvä maku: olipa miellyttävää ajaa pitkästä aikaa kaksilitraisella dieselillä, jonka sitkeys, voima ja äänimaailma ovat sopusoinnussa. Keulalle istutettu moderni TDI-moottori sopii erinomaisesti juuri tämänkaltaisen kookkaan farmarikorisen automallin voimanlähteeksi suomalaisille teille. Superbilla todennäköisesti liikutaan usein siten, että kyydissä on kuskin lisäksi muita, ja tavaratilakin on tehokäytössä. Koeajon aikana ei aivan ylletty luvattuun keskikulutukseen eli 6,6 litraan satasella, mutta vain hitusen yli seitsemän litran keskikulutukseen kuitenkin. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Lauri Ahtiainen Škoda Superb Combi 2.0 TDI 190 4x4 Scout DSG Hinta alkaen 54 691 € Koeajetun auton hinta varusteineen 64 028 € Moottori Dieselmoottori 1 968 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 140 kW (190 hv), 3500–4000 r/min Vääntö 400 Nm (1900–3300 r/min) Vääntö 400 Nm (1900–3300 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,1 s Huippunopeus 223 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,6 (yhd.) CO2-päästöt 177 g/km Mitat pituus 4862 mm, leveys 1864 mm, korkeus 1477 mm, akseliväli 2841 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2200 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 14.11.2025 Ajoneuvot Audin ensiesiintyminen autourheilun kuninkuusluokassa lähestyy – R26 Concept näyttää Audin tulevan F1-identiteetin 13.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz näyttää meille ensikuvat uudesta, joulukuussa paljastettavasta GLB-katumaasturistaan 12.11.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 Van – noin 170 pizzalaatikon sähköpaku 10.11.2025 Ajoneuvot Tältä näyttää Toyotan Cyber Sumo – eli siis uusi Toyota Hilux, joka tulee ensi kertaa tarjolle myös täyssähköisenä 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 8.11.2025 Ajoneuvot Renault Twingo E-Tech todistaa, että 90-lukukin voi olla jo automuotoilussa retroa – sitä ovat myös taloustietoisuutta henkivät suorituskykylukemat 8.11.2025 Koeajo Koeajo: Nissan Qashqai e-Power – ilman turhaa dramatiikkaa 7.11.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Canyon Citylite:On – sähköpyörä, joka lupaa hoitaa kaiken 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta – luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 13.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Vantaalta löytyi tiettävästi Suomen ensimmäinen "Rättisitikka" 14.11.2025 Moottori 100 vuotta Moottori 100 vuotta: keväällä 1949 oman auton sai valita näiden 24 sallitun mallin joukosta - jos vain sattui saamaan autolle ostoluvan 13.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz näyttää meille ensikuvat uudesta, joulukuussa paljastettavasta GLB-katumaasturistaan 13.11.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Škoda Elroqin näyttö kerää kehuja, mutta kahvimuki ja kännykkä tappelevat elintilasta 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 10.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Peugeot 505 Break 4x4 Dangel ei ole elämäntapafarmari, vaan enemmänkin oikea maastoauto 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 13.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Vantaalta löytyi tiettävästi Suomen ensimmäinen "Rättisitikka" 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 20.10.2025 Kuluttajat Mitätön vika johti tuhansien eurojen moottorikorjaukseen – kuluttaja ja korjaamo väänsivät Škodaan tulleista korjauskustannuksista