25.9.2020 Ajoneuvot Koeajo: KTM 890 Duke R – vieläkin räväkämpi Teksti Janne Huhtala Kuva Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä KTM 890 Duke R tarjoaa enemmän urheilullisuutta ja suorituskykyä – mallimerkintänsä R-lisäkirjaimen mukaisesti. Hyvää: moottorin teho ja luonne, keveys, ajamisen hauskuus. Huonoa: moottorin nypytys pintakaasulla, mittaristo. KTM:n tapana on esitellä perusmallien rinnalle urheilullisempia R-versioita. Niinpä pari vuotta sitten esitelty ensimmäinen rivimoottorilla varustettu KTM-malli 790 Duke saa rinnalleen R-painoksen. Se on poikkeuksellisesti iskutilavuudeltaankin perusmallia suurempi, kuten 890-mallimerkintä osoittaa. Uutuusmalli paikkaa KTM-mallistossa 105-hevosvoimaisen 790 Duken ja 180-hevosvoimaisen 1290 Super Duke R:n välissä olleen aukon.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKiihtyvyys kohdallaanKierrosherkkä kaksisylinterinen rivimoottori reagoi salamannopeasti kaasukahvan liikkeisiin – jopa niin, että eturengas pyrkii helposti nousemaan kiihdytyksissä ilmaan. Lyhyeksi välitetyt ykkös- ja kakkosvaihteet korostavat 121-hevosvoimaisen moottorin suorituskykyä. Kevytkäyttöisen vaihdepolkimen liike on urheilullisen lyhyt. Kiihdytyksissä moottori tuntuu olevan hereillä ja voimissaan jopa 2 500 kierroksesta alkaen. Pintakaasulla tasavauhtia ajettaessa moottori sen sijaan nypyttää ikävästi, jos kierroksia on alle 3 500.Mutkiin 890 Duke R kääntyy terävän kevyesti, vain katsetta mutkan suuntaan siirtämällä. Täysin säädettävä jousitus on selvästi perusmallia napakampi mutta kuitenkin pintaherkkä. Aivan parhaiden kilpailijoiden tasolle se ei silti mukavuudessa yllä. Jarrut on päivitetty perusmallista tehokkaammiksi. Samalla jarrujen tuntuma on selvästi parempi ja etujarrukahvan puristusvoiman tarve pienempi.Karsittua urheilullisuuttaOhjaustanko on viety kauas eteen ja erittäin alas, jolloin ajoasento on urheilullisesti eteen nojaava. Satula on tasainen ja kova, ei ehkä mukavin mutta tarjoaa hyvän tuntuman pyörään. Kapean rungon ja tankin ansiosta polviote on erittäin kapea. Mittaristo on pienikokoinen ja vanhahtava eikä vastaa muun pyörän antamaa laadukasta yleisvaikutelmaa. Vakiovarustukseen kuuluva elektroniikkapaketti on yllättäen perusmallia karsitumpi. Esimerkiksi kytkimettömän vaihtamisen mahdollistava quickshifter on hankittava lisähintaan. Sen sijaan ABS-jarrut huomioivat sivuttaiskallistuksen ja luistonesto sen lisäksi myös takarenkaan sivuttaisluiston. Vakiovarustukseen kuuluu kolme ajoasetusta: Sport, Street ja Rain. Ne säätävät paitsi kaasukahvan tuntumaa, myös ABS-jarrujen ja luistoneston herkkyyttä.Lähtöön yhdelleUlkonäköön on saatu pienillä muutoksilla selvästi urheilullisempi ilme. Perusmallin musta runko ja vanteet on korvattu räikeän oranssilla värityksillä. Myös erilainen maalaus ja teippaus tuovat ilmeeseen lisää aggressiivisuutta.Poikkeuksellisesti pyörä toimitetaan takajalkatapit ja matkustajan tartuntakahvat irrotettuna sekä takasatulan tilalle pelkkä suojakate asennettuna, eli yksipaikkaisena. Toki matkustajan varusteet seuraavat mukana, mutta valinnalla halutaan osoittaa missä 890 Duke R on parhaimmillaan: urheilullisessa ajossa ilman matkustajaa tai matkatavaroita.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Jari Saarentaus KTM 890 Duke R Hinta alkaen 16 557 € Moottori Bensiinimoottori 890 cm³, kaksisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 90 kW (121 hv), 9250 r/min Vääntö 99 Nm (7750 r/min) Vääntö 99 Nm (7750 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 834 mm, kuivapaino 166 kg, akseliväli 1 482 mm, tankin tilavuus 14 litraa. Rengaskoko: edessä 120/70 ZR17, takana 180/55 ZR17. Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 15.6.2025 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior Veloce – pieni pasta-annos kolmella chilillä 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 12.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan Ariya Nismo – varsin vaisu Nismotus 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 16.6.2025 Lentokoneet KLM aikoo vaihtaa vanhat Boeing 737:nsa uusiin, hiljaisiin ja taloudellisiin Airbuseihin - A321neo nähty jo myös Helsingin-reitillä 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster