4.5.2022 Ajoneuvot Koeajo: Land Rover Defender PHEV – Viherpesty maskuliinisuuden ruumiillistuma Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Land Rover Defender 110 P400e on sähköllä piristetty maastojärkäle, joka saa rakastumaan autoiluun uudelleen. Hyvää: hybriditekniikka, ajo-ominaisuudet, tunnelma, hinta Huonoa: tavaratilan koko Land Rover Defender kiitää pitkin hiekkatietä vehreän nummimaiseman keskellä. Nurmen pinnassa helmeilee tuore aamukaste ja ylävartaloani lämmittää paksu tweed-takki. Astun alas auton hytistä ja kuraiseen maahan iskeytyvät saappaat saavat hetkessä ruskean pinnotteen.Edellinen kohtaus on tuttu monesta brittiläisestä tv-sarjasta ja elokuvasta, mutta tällä kertaa puitteet ovat toiset. Joudun tyytymään Land Roverin uuden lataushybridimallin koeajoon Brittien sijaan kotoisessa Suomessa. Kettujahtiinkaan en pääse, sillä aselupaa ei tullut koskaan hankittua.Alla on kuitenkin auto, jonka ohjaimissa nauttii missä päin maailmaa tahansa. Defender on rehti maastoauto, joka ei jätä kylmäksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLaturiin ja baanalleLand Rover Defender koki radikaalin malliuudistuksen vuonna 2020, kun markkinoille tuli täysin uusiksi veistelty malli. Vanha laatikko-Defender ehti olla tuotannossa ihmisiän, joten uudistus oli paikallaan.Kehitys ei ole pysähtynyt korin ja sisustan uusiksi vetämiseen, sillä nykytrendien ja -säädösten mukaan voimalinjaan on tullut reipas sähköistys. Defender 110 P400e on ladattava hybridi, joka tekee maskuliinisesta automallista selkeästi vihreämmän.Voimalinjan sähköistäminen on tehnyt Defenderille pelkkää hyvää. Ensimmäinen etu käy ilmi hankintahinnan muodossa. Ladattavana hybridinä 110-mallisen auton hinta alkaa 82 000 eurosta.Hinnoittelumielessä PHEV-versio on niin edukas, että V8-moottorilla varustettua Defenderiä haikailevan täytyy todella rakastaa kasikoneella varustettua maasturia. V8-mallin hinta on kotimaan autoverotuksella 242 035 euroa. Tuolla hinnalla saa itselleen kolme hybridiversiota.Rajusti kiihtyvä maastojärkäleLadattavan hybridin voimanlähde on 2-litraisen bensiiniturbon ja sähkömoottorin yhdistelmä. Voimalinja tuottaa 297 kW (404 hv) ja 640 Nm, joiden ansiosta kookas maasturi kiihtyy sataseen 5,6 sekunnissa. V8-versio nipistää tuosta vain pari kymmenystä.Ladattavan hybridin toinen suuri etu on luonnollisesti polttoainetalous. WLTP-vertailuarvo yhdistetylle kulutuksella on 3,3–3,9 litraa sadalle. Tämä edellyttää ajoakun lataamista, sillä ilman sähkömoottorin tuomaa apua kulutus painuu 11 litraan sadalla kilometrillä. Ei sekään mahdottoman paha ole.Pelkällä sähköllä toimintamatka on 39–43 kilometriä ja maksimivauhti 140 km/h. Moottoritievauhdeissa toimintamatka jää kauas ilmoitetusta, sillä kookas ja painava auto vaatii runsaasti energiaa nopeusmittarin neulan noustessa.Sekalaisessa ajossa sähkö hupenee koeajolla hieman alle 30 kilometrissä, mutta jos yli 70 km/h vauhdeissa ottaa hybriditilan käyttöön, voi sähköisen toimintamatkan viruttaa lähelle ilmoitettua WLTP-lukemaa. Hätäisesti akku täyteenErityisen ilahduttavaa on se, että Land Roverista löytyy lataushybridissä hyvin harvinainen CCS-laturi. Pikalaturilla 19,2 kWh:n akku latautuu nopeimmillaan puolessa tunnissa, joten täysi sähköinen toimintamatka saavutetaan helposti kauppareissun aikana. Tämän soisi yleistyvän lataushybrideissä muutenkin.7kW AC-laturilla lataukseen kuluu pari tuntia, mikä sekin on mukavan lyhyt rytistys. Land Rover on tehnyt oikeita asioita sen eteen, että Defenderillä pystyy ajamaan sähköllä mahdollisimman vaivattomasti.Defenderin maastokelpoisuudesta ei ole epäilystä, vaikka koeajolenkin varrelle ei sattunutkaan reittiä, joka olisi laittanut auton potentiaalia totiselle koetukselle. Pahimmatkaan kelirikkoiset tiet eivät tarjoa Land Roverin maastomallille minkäänlaisia haasteita.Maastoajo on Land Roverilla nautinto, sillä etenemiskyky ei heti lopu kesken. Ilmajousituksen avustuksella maavaran saa kasvatettua 361 milliin, joten pohja ei jää ihan pienimpään töyssyyn kiinni.Land Roverin ajettavuus hakee vertaistaan. Kookkaan ja painavan auton luulisi kallistelevan mutkatiellä ikävästi, mutta Defenderin ilmajousitettu alusta tarjoaa eleettömän kyydin, eikä massan kannattelu tuota ongelmia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTyyliä ja karua kauneuttaKoeajolla tuli testattua auton vetokykyä peräkärryn muodossa ja Defender lukeutuu siihen joukkoon, jossa painavankaan lastin vetäminen ei vaikuta ajotuntumaan millään tavalla.Brittiläinen maasturiperinne on onnistuttu säilyttämään Defenderin sisustassa luovalla tavalla. Ovien paneeleihin on jätetty näkyviin kiinnitysruuvit ja oven metallirunko paistaa nahkapinnan välistä. Tyylikästä, niin perin tyylikästä.Käytännöllisyyttäkään ei ole unohdettu, sillä tavaratila on päällystetty muovilla, joka kestää iskuja, eikä lastaamisessa tarvitse ajatella penkkien selkämysten likaantumista tai rikkoutumista.Defenderistä on vaikea löytää moittimisen sijaa, sillä yksityiskohtiin ja konseptointiin on käytetty ilmiselvästi paljon aikaa. Tavaratila tosin voisi auton kokoon suhteutettuna olla hieman suurempi. Tämän puutteen tulee korjaamaan 2023 ilmestyvä Defender 130-malli.Teksti: Tuomas Rajala Kuvat: Jari Saarentaus Land Rover Defender 110 P400e Plug-in Hybrdi HSE Hinta alkaen 92 050 € Koeajetun auton hinta varusteineen 105 264 € Moottori Bensiinimoottori 1 999 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, sähkömoottori, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 220 kW (300 hv), 5500 r/min Vääntö 640 Nm (1500-4400 r/min) Vääntö 640 Nm (1500-4400 r/min) Akku 19,2 kWh ajoakku Toimintamatka 43 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 297 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,6 s Huippunopeus 209 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 3,3-3,9 (yhd.) CO2-päästöt 72-85 g/km Mitat pituus 5018 mm, leveys 2105 mm, korkeus 1967 mm, akseliväli 3022 mm Tavaratila: 853 l Omamassa: 2361 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 3000 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 2.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow Lahdessa: tarjolla kasarin kulttia ja klassikkoautoja 400 ajoneuvon edestä 1.5.2025 Matkailu 4 400 kilometriä Itä-Euroopassa Dacia Dusterilla: onko missään enää halpaa? 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa