5.11.2020 Ajoneuvot Koeajo: Lataushybridi Renault Captur E-Tech Plug-in ja täyshybridi Renault Clio E-Tech Hybrid Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Renault Captur ja Renault Clio saavat vihdoin odotettua E-Tech-hybriditekniikkaa. Perusperiaatteet ovat samat, oli kyseessä sitten lataushybridi tai niin sanottu täyshybridi. Hyvää: mukavuus, tilat (Captur), tavanomaisuus (Clio). Huonoa: maltillinen latausteho (Captur), karkeahko polttomoottori (erit. Clio). Renaultin viivelähtö hybrideihin ja lataushybrideihin tapahtuu valmistajan omalla tyylillä. E-Techiksi ristitty tekniikkaperhe lainaa valmistajan osaamista Formula 1:stä. Tänä vuonna Suomessa nähdään hybridiversio Cliosta ja lataushybridiversio Capturista. Alkuvuodesta 2021 joukkoon liittyy vielä Renault Mégane E-Tech Plug-in hybrid yleisemmän Mégane-malliston faceliftin osana.Renaultin teknisessä ratkaisussa 1,6-litrainen vapaasti hengittävä 91 hevosvoiman bensiinimoottori on yhdistetty kevythybridin tehtäviä suorittavaan starttigeneraattoriin sekä varsinaisesti autoa liikuttavaan sähkömoottoriin. Vaihteistona on Renaultin kehittämä kytkimetön ratkaisu, jossa polttomoottorille on neljä ja sähkömoottorille kaksi vaihdetta. Yhteensä järjestelmällä on jopa 15 eri toimintatilaa, mutta kuljettajan kannalta järjestelmä toimii kuusivaihteisen automaatin tavoin eikä ajaminen tarvitse erityistä huomiota.Mielenkiintoinen piirre Renaultin hybrideissä on, että talvipakkasilla (–8°C) polttomoottori käynnistyy aina, sillä polttomoottori vastaa myös matkustamon merkittävästä lämmityksestä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLataamatta paras: Clio E-TechE-Techien peruspalikat ovat samat oli kyseessä lataushybridi tai pelkkä hybridi, teholukemien vaihdellessa lähinnä akun ja alhaisemman jännitteen takia. Clion kohdalla sähkömoottorista saadaan 36 kW (49 hv) ja järjestelmän yhteisteho on 140 hevosvoimaa.Hybridijärjestelmä kertoo tekemisistään mittariston värinäytöllä sekä EasyLink-tietoviihdejärjestelmän kautta, mutta periaatteessa kuljettajan kannalta toiminta on läpinäkyvää, eikä juuri poikkea Clion muista moottorivaihtoehdoista. Clio kiihtyy hybridinä 0–100 km/h 9,9 sekunnissa ja huippunopeus on 180 km/h. Hybridin ansiosta ilmoitettu WLTP-kulutuslukema on 4,3 litraa per 100 km.Tavaratilan hienoista kutistumista vaille Clio on pysynyt ennallaan, joten hybridivoimalinja istuu mallistoon mainiosti. Maltillinen 1,2 kWh ajoakku tosin tarkoittaa, että hiukan karkeakäyntistä polttomoottoria joudutaan vaivaamaan lataushybridejä useammin. Suomessa hybridi-Clio on nyt ennakkomyynnissä alkaen 23 390 euroa.Piuhalla vielä parempi: Captur E-Tech Plug-in HybridEnsimmäisenä Renaultin hybriditriosta saapui Captur E-Tech Plug-in hybrid ja mallin ennakkomyynti alkoikin jo loppukesästä. Lataushybridinä Captur on varustettu 9,8 kWh ajoakulla, jonka vaatiman tilan takia myös taka-akseli on siirtynyt käyttämään monivarsituentaa. E-Tech häviää joitain litroja tavaratilaa perusmalleihin verrattuna, mutta toisaalta uusi taka-akseli on entistäkin mukavampi ajettava.Yhdistetyssä ajossa 50 kilometriin yltävä sähköinen toimintamatka tarkoittaa, että Capturilla voi toteuttaa yleiset arkiajot hiljaisella sähköajolla. 3,6 kilowatin latausteho tosin rajoittaa asiointilatauksen mielekkyyttä, mutta akun saa täyteen kolmessa tunnissa Type 2 -latausasemasta ja kotitöpselistäkin noin viidessä tunnissa.Korkeamman akustojännitteen ansiosta Capturin kohdalla sähkömoottorin teho on 49 kW (67 hv) ja järjestelmän yhteisteho on 159 hv. 0–100 km/h luonnistuu 10,1 sekunnissa ja huippunopeus on 175 km/h. Sähköajon huippunopeus on 135 km/h. WLTP-kulutukseksi ilmoitetaan 1,5 litraa per 100 km. Lataushybridissä bensiinitankin täyttöaukko on siirtynyt vasemmalle puolelle autoa, latausluukun löytyessä oikealta puolelta, mutta muuten käyttökokemus on sangen lähellä paremmin varusteltuja perus-Captureita. Uusittu taka-akseli tuntui nopealla kokeilulla hiukan mukavammalta ja hiljaisemmalta, joskin osittain melua "puuttuu" myös sähköajon ansiosta.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Renault Captur E-Tech Plug-in Hybrid Zen Hinta alkaen 29 390 € Koeajetun auton hinta varusteineen 29 390 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. automaattivaihteisto (15 eri tilaa), etuveto. Sähkömoottori 49 kW (67 hv). Teho 68 kW (92 hv), 5600 r/min Vääntö 144 Nm (3200 r/min) Vääntö 144 Nm (3200 r/min) Akku Akuston energiasisältö: teoreettinen/käytössä oleva 9,8 / 7 kWh. Lataus: Type 2 3,6 kW (1 x 16A). Toimintamatka 50 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 117 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,1 s Huippunopeus 175 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,5 (yhd.) CO2-päästöt 33 g/km Mitat pituus 4227 mm, leveys 1797 mm, korkeus 1567 mm, akseliväli 2639 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 750 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 4 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 23.6.2025 Koeajo Koeajo: JAC E30X – kulissit kunnossa 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 20.6.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Canyon Grand Canyon:On – laadukasta ajokokemusta kohtuuhintaan 19.6.2025 Koeajo Maistiainen: DS°8 – odotuksia on paljon, mutta niihin myös vastataan 18.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Crafter – mukavuutta ja nykyajan teknologiaa 18.6.2025 Ajoneuvot Viistokattoinen, crossover-mallinen Nissan Leaf on nyt vihdoin tosiasia 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 22.6.2025 Laivat Ja taas romutetaan: entinen Silja Linen ruotsinlaivapioneeri Finlandia purettavana Turkissa 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla