3.11.2020 Ajoneuvot Koeajo: Aina vain parempi – Renault Mégane E-Tech Hybrid Sport Tourer Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Renault Mégane saa uutta virtaa kirjaimellisesti sekä symbolisesti faceliftin ja lataushybridin myötä. Kokonaisuus on ehkä luokkansa mukavin. Hyvää: mukavuus, tilat. Huonoa: maltillinen latausteho, hinta ei vielä tiedossa. Hiukan viivelähdöllä hybridien maailmaan saapunut Renault esittelee E-Tech-hybridimallistoaan kerralla kolmen mallin voimin. Osana joukkiota nähdään myös Méganen lataushybridifarkku, joka saapuu Suomeen perusmalliston faceliftin myötä hiukan myöhemmin.Neljännen polven Mégane esiteltiin 2016, joten tutuksi muodostunut Renaultin perheauto on virkistysiässä. Lataushybridin kohdalla tarkempana koriversiona on alkuvaiheessa Méganen Sport Tourer -farkkumalli, johon jää hybriditekniikan tilanvaatimusten jälkeenkin 447 litraa tavaratilaa. Sisarmalli Captur E-techin tavoin lataushybridin tapauksessa polttoaineen tankkausluukku siirtyy vasemmalle ja Type 2 -latauspistoke löytyy oikealta takalokasuojasta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyE-Tech pähkinänkuoressaRenault E-Techissä 1,6-litrainen vapaasti hengittävä 91 hevosvoiman bensiinimoottori on yhdistetty kevythybridin tehtäviä suorittavaan starttigeneraattoriin sekä varsinaisesti autoa liikuttavaan sähkömoottoriin. Bensiinimoottori on Renaultin mallistossa uutuus ja sen juuret juontavat Nissanin arkistoihin.Sähkömoottori on teholtaan 49 kilowattia (67 hv) ja koko hybridijärjestelmän yhteisteho on 159 hv (117 kW).Vaihteistona on Renaultin kehittämä kytkimetön ratkaisu, jossa polttomoottorille on neljä ja sähkömoottorille kaksi vaihdetta. Yhteensä järjestelmällä on jopa 15 eri toimintatilaa, mutta kuljettajan kannalta järjestelmä toimii automaattisesti ja näyttäytyy kuusivaihteisena automaattivaihteistona.Mielenkiintoinen piirre Renaultin hybrideissä on, että talvipakkasilla (–8°C) polttomoottori käynnistyy aina, sillä polttomoottori vastaa myös matkustamon merkittävästä lämmityksestä.E-Techistä nähdään myös Cliossa esiintyvä (täys)hybridi, mutta Capturissa ja Méganessa tekniikka esiintyy lataushybridimuodossa. Ajoakku on tuolloin 9,8 kilowattituntia, joskin käytössä on hiukan vähemmän. Latauksen huipputeho on 3,6 kW, rajoittaen esimerkiksi 20 minuutin asiointilataamisen mielekkyyttä. Kotona ilman latauspistettä akun saa täyteen noiden viidessä tunnissa.Vetreä veteraaniKatumaasturisisartaan aerodynaamisempana Mégane Sport Tourer E-Tech suoriutuu 0–100 km/h kiihdytyksestä 9,8 sekunnissa ja auton huippunopeus on 183 km/h. Yhdistetty WLTP-kulutus jää 1,3 litraan per 100 km ja sähkötoimintamatka yhdellä latauksella on niin ikään WLT:P:nä 50 km. Uusi R.S. Line -ulkonäköpaketti antaa Méganelle ripauksen asennetta myös varsinaisen R.S.-sporttiversion ulkopuolella. Sisätiloissa huomio kiinnittyy 9,3-tuumaiseen pystysuuntaiseen EasyLink-tietoviihdejärjestelmään ja 10,2-tuumaiseen digitaalimittaristoon, jotka tuovat Méganen käytettävyyden samalle tasolle muiden uusien Renaultien kanssa. Erilaisten näkymien välillä vaihtamista tehostetaan näyttävillä animaatioilla. Koeajolenkki paljastaa mallitrion ikänestorin olevan päivitysten myötä huippuvedossa, sillä uudistukset korostavat Méganelle luontaista mukavuutta ja hiljaisuutta. Kuljettajan mielenrauhaa on haettu parantamalla ajoavustimia, matkustajille hengityshetki löytyy tilan ja hyvien istuimien kautta.Renault Mégane Sport Tourer E-Tech Plug-in Hybridiä ja muita uudistettuja Méganeja odotetaan Suomeen helmikuusta alkaen. Myöhemmin E-Tech Plug-in Hybrid saapuu myös hatchback-Méganeen.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Renault Mégane Sport Tourer E-Tech Plug-in Hybrid Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. automaattivaihteisto (15 eri tilaa), etuveto. Sähkömoottori 49 kW (67 hv). Teho 68 kW (92 hv), 5600 r/min Vääntö 144 Nm (3200 r/min) Vääntö 144 Nm (3200 r/min) Akku Akuston energiasisältö: teoreettinen/käytössä oleva 9,8 / 7 kWh. Lataus: Type 2 3,6 kW (1 x 16A). Toimintamatka 50 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 117 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,8 s Huippunopeus 183 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,3 (yhd.) CO2-päästöt 29 g/km Mitat pituus 4625 mm, leveys 1870 mm, korkeus 1458 mm, akseliväli 2712 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 750 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 4 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen