3.11.2020

Koeajo: Aina vain parempi – Renault Mégane E-Tech Hybrid Sport Tourer

Renault Mégane E-Tech Hybrid Sport Tourer lataushybridi

Renault Mégane saa uutta virtaa kirjaimellisesti sekä symbolisesti faceliftin ja lataushybridin myötä. Kokonaisuus on ehkä luokkansa mukavin. Hyvää: mukavuus, tilat. Huonoa: maltillinen latausteho, hinta ei vielä tiedossa.

Hiukan viivelähdöllä hybridien maailmaan saapunut Renault esittelee E-Tech-hybridimallistoaan kerralla kolmen mallin voimin. Osana joukkiota nähdään myös Méganen lataushybridifarkku, joka saapuu Suomeen perusmalliston faceliftin myötä hiukan myöhemmin.

Renault Mégane E-Tech Hybrid Sport Tourer lataushybridi

Neljännen polven Mégane esiteltiin 2016, joten tutuksi muodostunut Renaultin perheauto on virkistysiässä. Lataushybridin kohdalla tarkempana koriversiona on alkuvaiheessa Méganen Sport Tourer -farkkumalli, johon jää hybriditekniikan tilanvaatimusten jälkeenkin 447 litraa tavaratilaa. Sisarmalli Captur E-techin tavoin lataushybridin tapauksessa polttoaineen tankkausluukku siirtyy vasemmalle ja Type 2 -latauspistoke löytyy oikealta takalokasuojasta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

E-Tech pähkinänkuoressa

Renault E-Techissä 1,6-litrainen vapaasti hengittävä 91 hevosvoiman bensiinimoottori on yhdistetty kevythybridin tehtäviä suorittavaan starttigeneraattoriin sekä varsinaisesti autoa liikuttavaan sähkömoottoriin. Bensiinimoottori on Renaultin mallistossa uutuus ja sen juuret juontavat Nissanin arkistoihin.

Renault Megane E-Tech Plug-in

Sähkömoottori on teholtaan 49 kilowattia (67 hv) ja koko hybridijärjestelmän yhteisteho on 159 hv (117 kW).

Vaihteistona on Renaultin kehittämä kytkimetön ratkaisu, jossa polttomoottorille on neljä ja sähkömoottorille kaksi vaihdetta. Yhteensä järjestelmällä on jopa 15 eri toimintatilaa, mutta kuljettajan kannalta järjestelmä toimii automaattisesti ja näyttäytyy kuusivaihteisena automaattivaihteistona.

Mielenkiintoinen piirre Renaultin hybrideissä on, että talvipakkasilla (–8°C) polttomoottori käynnistyy aina, sillä polttomoottori vastaa myös matkustamon merkittävästä lämmityksestä.

Renault Megane E-Tech Plug-in

E-Techistä nähdään myös Cliossa esiintyvä (täys)hybridi, mutta Capturissa ja Méganessa tekniikka esiintyy lataushybridimuodossa. Ajoakku on tuolloin 9,8 kilowattituntia, joskin käytössä on hiukan vähemmän. Latauksen huipputeho on 3,6 kW, rajoittaen esimerkiksi 20 minuutin asiointilataamisen mielekkyyttä. Kotona ilman latauspistettä akun saa täyteen noiden viidessä tunnissa.

Vetreä veteraani

Katumaasturisisartaan aerodynaamisempana Mégane Sport Tourer E-Tech suoriutuu 0–100 km/h kiihdytyksestä 9,8 sekunnissa ja auton huippunopeus on 183 km/h. Yhdistetty WLTP-kulutus jää 1,3 litraan per 100 km ja sähkötoimintamatka yhdellä latauksella on niin ikään WLT:P:nä 50 km.

Uusi R.S. Line -ulkonäköpaketti antaa Méganelle ripauksen asennetta myös varsinaisen R.S.-sporttiversion ulkopuolella. Sisätiloissa huomio kiinnittyy 9,3-tuumaiseen pystysuuntaiseen EasyLink-tietoviihdejärjestelmään ja 10,2-tuumaiseen digitaalimittaristoon, jotka tuovat Méganen käytettävyyden samalle tasolle muiden uusien Renaultien kanssa. Erilaisten näkymien välillä vaihtamista tehostetaan näyttävillä animaatioilla.

Koeajolenkki paljastaa mallitrion ikänestorin olevan päivitysten myötä huippuvedossa, sillä uudistukset korostavat Méganelle luontaista mukavuutta ja hiljaisuutta. Kuljettajan mielenrauhaa on haettu parantamalla ajoavustimia, matkustajille hengityshetki löytyy tilan ja hyvien istuimien kautta.

Renault Mégane Sport Tourer E-Tech Plug-in Hybridiä ja muita uudistettuja Méganeja odotetaan Suomeen helmikuusta alkaen. Myöhemmin E-Tech Plug-in Hybrid saapuu myös hatchback-Méganeen.

Renault Megane E-Tech Plug-in

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Renault Mégane Sport Tourer E-Tech Plug-in Hybrid

Moottori

Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. automaattivaihteisto (15 eri tilaa), etuveto. Sähkömoottori 49 kW (67 hv).

Teho

68 kW (92 hv), 5600 r/min

Vääntö

144 Nm (3200 r/min)

Vääntö

144 Nm (3200 r/min)

Akku

Akuston energiasisältö: teoreettinen/käytössä oleva 9,8 / 7 kWh. Lataus: Type 2 3,6 kW (1 x 16A).

Toimintamatka

50 km

Hybridijärjestelmän yhteisteho

117 kW

Kiihtyvyys 0–100 km/h

9,8 s

Huippunopeus

183 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 1,3 (yhd.)

CO2-päästöt

29 g/km

Mitat

pituus 4625 mm, leveys 1870 mm, korkeus 1458 mm, akseliväli 2712 mm

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

750 / 750 kg

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

4 vuotta / 100 000 km

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat