3.11.2020 Ajoneuvot Koeajo: Aina vain parempi – Renault Mégane E-Tech Hybrid Sport Tourer Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Renault Mégane saa uutta virtaa kirjaimellisesti sekä symbolisesti faceliftin ja lataushybridin myötä. Kokonaisuus on ehkä luokkansa mukavin. Hyvää: mukavuus, tilat. Huonoa: maltillinen latausteho, hinta ei vielä tiedossa. Hiukan viivelähdöllä hybridien maailmaan saapunut Renault esittelee E-Tech-hybridimallistoaan kerralla kolmen mallin voimin. Osana joukkiota nähdään myös Méganen lataushybridifarkku, joka saapuu Suomeen perusmalliston faceliftin myötä hiukan myöhemmin.Neljännen polven Mégane esiteltiin 2016, joten tutuksi muodostunut Renaultin perheauto on virkistysiässä. Lataushybridin kohdalla tarkempana koriversiona on alkuvaiheessa Méganen Sport Tourer -farkkumalli, johon jää hybriditekniikan tilanvaatimusten jälkeenkin 447 litraa tavaratilaa. Sisarmalli Captur E-techin tavoin lataushybridin tapauksessa polttoaineen tankkausluukku siirtyy vasemmalle ja Type 2 -latauspistoke löytyy oikealta takalokasuojasta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyE-Tech pähkinänkuoressaRenault E-Techissä 1,6-litrainen vapaasti hengittävä 91 hevosvoiman bensiinimoottori on yhdistetty kevythybridin tehtäviä suorittavaan starttigeneraattoriin sekä varsinaisesti autoa liikuttavaan sähkömoottoriin. Bensiinimoottori on Renaultin mallistossa uutuus ja sen juuret juontavat Nissanin arkistoihin.Sähkömoottori on teholtaan 49 kilowattia (67 hv) ja koko hybridijärjestelmän yhteisteho on 159 hv (117 kW).Vaihteistona on Renaultin kehittämä kytkimetön ratkaisu, jossa polttomoottorille on neljä ja sähkömoottorille kaksi vaihdetta. Yhteensä järjestelmällä on jopa 15 eri toimintatilaa, mutta kuljettajan kannalta järjestelmä toimii automaattisesti ja näyttäytyy kuusivaihteisena automaattivaihteistona.Mielenkiintoinen piirre Renaultin hybrideissä on, että talvipakkasilla (–8°C) polttomoottori käynnistyy aina, sillä polttomoottori vastaa myös matkustamon merkittävästä lämmityksestä.E-Techistä nähdään myös Cliossa esiintyvä (täys)hybridi, mutta Capturissa ja Méganessa tekniikka esiintyy lataushybridimuodossa. Ajoakku on tuolloin 9,8 kilowattituntia, joskin käytössä on hiukan vähemmän. Latauksen huipputeho on 3,6 kW, rajoittaen esimerkiksi 20 minuutin asiointilataamisen mielekkyyttä. Kotona ilman latauspistettä akun saa täyteen noiden viidessä tunnissa.Vetreä veteraaniKatumaasturisisartaan aerodynaamisempana Mégane Sport Tourer E-Tech suoriutuu 0–100 km/h kiihdytyksestä 9,8 sekunnissa ja auton huippunopeus on 183 km/h. Yhdistetty WLTP-kulutus jää 1,3 litraan per 100 km ja sähkötoimintamatka yhdellä latauksella on niin ikään WLT:P:nä 50 km. Uusi R.S. Line -ulkonäköpaketti antaa Méganelle ripauksen asennetta myös varsinaisen R.S.-sporttiversion ulkopuolella. Sisätiloissa huomio kiinnittyy 9,3-tuumaiseen pystysuuntaiseen EasyLink-tietoviihdejärjestelmään ja 10,2-tuumaiseen digitaalimittaristoon, jotka tuovat Méganen käytettävyyden samalle tasolle muiden uusien Renaultien kanssa. Erilaisten näkymien välillä vaihtamista tehostetaan näyttävillä animaatioilla. Koeajolenkki paljastaa mallitrion ikänestorin olevan päivitysten myötä huippuvedossa, sillä uudistukset korostavat Méganelle luontaista mukavuutta ja hiljaisuutta. Kuljettajan mielenrauhaa on haettu parantamalla ajoavustimia, matkustajille hengityshetki löytyy tilan ja hyvien istuimien kautta.Renault Mégane Sport Tourer E-Tech Plug-in Hybridiä ja muita uudistettuja Méganeja odotetaan Suomeen helmikuusta alkaen. Myöhemmin E-Tech Plug-in Hybrid saapuu myös hatchback-Méganeen.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Renault Mégane Sport Tourer E-Tech Plug-in Hybrid Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. automaattivaihteisto (15 eri tilaa), etuveto. Sähkömoottori 49 kW (67 hv). Teho 68 kW (92 hv), 5600 r/min Vääntö 144 Nm (3200 r/min) Vääntö 144 Nm (3200 r/min) Akku Akuston energiasisältö: teoreettinen/käytössä oleva 9,8 / 7 kWh. Lataus: Type 2 3,6 kW (1 x 16A). Toimintamatka 50 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 117 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,8 s Huippunopeus 183 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,3 (yhd.) CO2-päästöt 29 g/km Mitat pituus 4625 mm, leveys 1870 mm, korkeus 1458 mm, akseliväli 2712 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 750 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 4 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 11.11.2024 Ajoneuvot Goldfinger!… Klassikko-Bondin 60-vuotista taivalta juhlistavat sekä hyvis että pahis, Aston Martin ja Rolls-Royce 10.11.2024 Koeajo Koeajo: Opel Grandland Electric – perheelliset kiittävät 10.11.2024 Ajoneuvot Porsche 911 Carrera T on jatkossakin Porschen käsitys perusautojen perusautosta 9.11.2024 Koeajo Koeajo: Renault 5 – ilon ja sähkön vallankumous alle 30000 eurolla 8.11.2024 Ajoneuvot Eläköön Karma Invictus: Fisker Karma on löytänyt jälleen uuden muodon, vaikka jo toinen Fisker-automerkki on nurin 8.11.2024 Ajoneuvot SEMA Show 2024: tällaisena et ole Toyota RAV4:ää ennen nähnyt 7.11.2024 Ajoneuvot SEMA Show 2024: Advntr, Wkndr, Zeus, Thetis ja Gaia – Kia vie tulevaisuuden maastoon 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 7.11.2024 Koeajo Koeajo: Fiat Ducato – vieläkin nykyaikaisempi, mutta onko riittävästi? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 9.11.2024 Laivat Wallenius Wilhelmsen pisti tilaukseen maailman suurimmat autojenkuljetuslaivat - jopa 11 700 uutta autoa saadaan kuljetettua metanolilla 10.11.2024 Koeajo Koeajo: Opel Grandland Electric – perheelliset kiittävät 10.11.2024 Ajoneuvot Porsche 911 Carrera T on jatkossakin Porschen käsitys perusautojen perusautosta 9.11.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viimeinen Mercedes-Benz 300SL Gullwing 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 9.11.2024 Laivat Wallenius Wilhelmsen pisti tilaukseen maailman suurimmat autojenkuljetuslaivat - jopa 11 700 uutta autoa saadaan kuljetettua metanolilla 6.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tässä on upouusi Suzuki eVitara - kuoriiko odotettu Toyota-sisarmalli kermat sen kakun päältä? 5.11.2024 Päivän kuva Päivän kuva: pakko pysähtyä ihailemaan uuden Alfa Romeo Juniorin konehuonetta 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen "Lentävän Lyijykynän" - konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 3.11.2024 Ajatuksia autoista Nykyautot ovat oikeastaan vaikeita ajaa ääriolosuhteissa – Ajatuksia autoista