3.11.2020 Ajoneuvot Koeajo: Aina vain parempi – Renault Mégane E-Tech Hybrid Sport Tourer Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Renault Mégane saa uutta virtaa kirjaimellisesti sekä symbolisesti faceliftin ja lataushybridin myötä. Kokonaisuus on ehkä luokkansa mukavin. Hyvää: mukavuus, tilat. Huonoa: maltillinen latausteho, hinta ei vielä tiedossa. Hiukan viivelähdöllä hybridien maailmaan saapunut Renault esittelee E-Tech-hybridimallistoaan kerralla kolmen mallin voimin. Osana joukkiota nähdään myös Méganen lataushybridifarkku, joka saapuu Suomeen perusmalliston faceliftin myötä hiukan myöhemmin.Neljännen polven Mégane esiteltiin 2016, joten tutuksi muodostunut Renaultin perheauto on virkistysiässä. Lataushybridin kohdalla tarkempana koriversiona on alkuvaiheessa Méganen Sport Tourer -farkkumalli, johon jää hybriditekniikan tilanvaatimusten jälkeenkin 447 litraa tavaratilaa. Sisarmalli Captur E-techin tavoin lataushybridin tapauksessa polttoaineen tankkausluukku siirtyy vasemmalle ja Type 2 -latauspistoke löytyy oikealta takalokasuojasta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyE-Tech pähkinänkuoressaRenault E-Techissä 1,6-litrainen vapaasti hengittävä 91 hevosvoiman bensiinimoottori on yhdistetty kevythybridin tehtäviä suorittavaan starttigeneraattoriin sekä varsinaisesti autoa liikuttavaan sähkömoottoriin. Bensiinimoottori on Renaultin mallistossa uutuus ja sen juuret juontavat Nissanin arkistoihin.Sähkömoottori on teholtaan 49 kilowattia (67 hv) ja koko hybridijärjestelmän yhteisteho on 159 hv (117 kW).Vaihteistona on Renaultin kehittämä kytkimetön ratkaisu, jossa polttomoottorille on neljä ja sähkömoottorille kaksi vaihdetta. Yhteensä järjestelmällä on jopa 15 eri toimintatilaa, mutta kuljettajan kannalta järjestelmä toimii automaattisesti ja näyttäytyy kuusivaihteisena automaattivaihteistona.Mielenkiintoinen piirre Renaultin hybrideissä on, että talvipakkasilla (–8°C) polttomoottori käynnistyy aina, sillä polttomoottori vastaa myös matkustamon merkittävästä lämmityksestä.E-Techistä nähdään myös Cliossa esiintyvä (täys)hybridi, mutta Capturissa ja Méganessa tekniikka esiintyy lataushybridimuodossa. Ajoakku on tuolloin 9,8 kilowattituntia, joskin käytössä on hiukan vähemmän. Latauksen huipputeho on 3,6 kW, rajoittaen esimerkiksi 20 minuutin asiointilataamisen mielekkyyttä. Kotona ilman latauspistettä akun saa täyteen noiden viidessä tunnissa.Vetreä veteraaniKatumaasturisisartaan aerodynaamisempana Mégane Sport Tourer E-Tech suoriutuu 0–100 km/h kiihdytyksestä 9,8 sekunnissa ja auton huippunopeus on 183 km/h. Yhdistetty WLTP-kulutus jää 1,3 litraan per 100 km ja sähkötoimintamatka yhdellä latauksella on niin ikään WLT:P:nä 50 km. Uusi R.S. Line -ulkonäköpaketti antaa Méganelle ripauksen asennetta myös varsinaisen R.S.-sporttiversion ulkopuolella. Sisätiloissa huomio kiinnittyy 9,3-tuumaiseen pystysuuntaiseen EasyLink-tietoviihdejärjestelmään ja 10,2-tuumaiseen digitaalimittaristoon, jotka tuovat Méganen käytettävyyden samalle tasolle muiden uusien Renaultien kanssa. Erilaisten näkymien välillä vaihtamista tehostetaan näyttävillä animaatioilla. Koeajolenkki paljastaa mallitrion ikänestorin olevan päivitysten myötä huippuvedossa, sillä uudistukset korostavat Méganelle luontaista mukavuutta ja hiljaisuutta. Kuljettajan mielenrauhaa on haettu parantamalla ajoavustimia, matkustajille hengityshetki löytyy tilan ja hyvien istuimien kautta.Renault Mégane Sport Tourer E-Tech Plug-in Hybridiä ja muita uudistettuja Méganeja odotetaan Suomeen helmikuusta alkaen. Myöhemmin E-Tech Plug-in Hybrid saapuu myös hatchback-Méganeen.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Renault Mégane Sport Tourer E-Tech Plug-in Hybrid Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. automaattivaihteisto (15 eri tilaa), etuveto. Sähkömoottori 49 kW (67 hv). Teho 68 kW (92 hv), 5600 r/min Vääntö 144 Nm (3200 r/min) Vääntö 144 Nm (3200 r/min) Akku Akuston energiasisältö: teoreettinen/käytössä oleva 9,8 / 7 kWh. Lataus: Type 2 3,6 kW (1 x 16A). Toimintamatka 50 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 117 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,8 s Huippunopeus 183 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,3 (yhd.) CO2-päästöt 29 g/km Mitat pituus 4625 mm, leveys 1870 mm, korkeus 1458 mm, akseliväli 2712 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 750 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 4 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 21.5.2025 Koeajo Koeajo: Dongfeng Nammi Box – nyt ei jää ikävä 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: huima 6 762 matkustajan alus 24.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moton ensihuollossa kävi hupsis – pyörä pajalla koko päivän 24.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: "Mummo Ankan" Detroit Electric 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää