22.8.2020 Ajoneuvot Koeajo: Renault Megane RS 280 on kenties luokkansa komein, mutta löytyykö pinnan alta taikaa? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vuosien odottelun jälkeen Renault Megane RS on saapunut Suomeen. Kannattiko odotus? Hyvää: Ulkonäkö, moottori, mukavuus. Huonoa: Ajoasento, tunnoton ohjaus, tunnoton kytkin, kulutus. Vuoden 2018 helmikuussa Moottorin kannessa komeili oranssi Renault Megane RS 280 kevyessä sivuluisussa. Näyttävä auto pääsi kanteen Espanjassa ajetun ensikoeajon kunniaksi. Kotimaan koeajo seurasi heti perään kesällä 2020. Tänä keväänä Megane ehti saada kevyen kasvojenkohotuksenkin, mutta nyt koeajettu versio edustaa alkuperäistä versiota. Ei anneta sen haitata: metallinoranssi leveäkorinen Megane RS näyttää törkeän hyvältä kesäauringon paahteessa. Pulleiden lokasuojien alta löytää 60 milliä leventyneen etuakselin, takana venähdystä on 45 milliä. Näyttävät korimuutokset viimeistellään hillityn tyylikkäin puskurein ja ruutulippukuvioiduin päiväajovaloin: Megane RS ei huuda suurilla siivillä, mutta sen olemuksesta aistii aikeet. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ajoasentomurheita Sisätilat ovat arkisemmat: hiilikuitujäljitelmän ja punaisten tikkausten lisäksi tunnelmaa tuovat istuinten pulleat sivuttaistuet. Ulkonäkö pettää, sillä pehmeä runko ei tue odotusten mukaisesti. Tukea huonontaa entisestään puuttuva reisituen säätö: jos ajoasennon säätää ohjauspyörän mukaan, nousevat jo keskimittaisen reidet irti istuimesta. Ei ajoasento huono ole, mutta Hyundai i30 N:n, Ford Focus ST:n tai väistyneen Golf GTI:n kaltaiset vaihtoehdot ovat nostaneet luokan riman erittäin korkealle. Valitettavasti Megane RS:n suoritus jää parhaimmillaankin rimaa hipovaksi. Auton 4Control-nelipyöräohjaus on hyvin säädetty: nelipyöräohjauksen käytöksen kanssa ovat kompastelleet niin BMW kuin Audikin, mutta Renaultsportin näkemys tuntuu johdonmukaiselta. Oman luonteensa autolle tuo Race-ajotila, joka muokkaa nelipyöräohjauksen toimintaa huomattavasti aggressiivisemmaksi. Käytöksestä kiitosta, mutta… Megane RS:n peruskäytös on mukavan tasapainoista, eli hauskoille etuvedoille tyypilliseen tapaan auton saa nautinnolliseen sivuluisuun kaasua nostamalla. Valitettavasti yhteys autoon jää etäiseksi: ohjaustuntuma on heikko eikä takapuolituntumakaan välitä tietoja auton aikeista, joten sinänsä mainiosta käytöksestä on vaikea nauttia. Sateella autoa rasittaa Bridgestone S001 -renkaiden liukkaus ja äkkinäisyys – ehkä parempi rengasvalinta korjaisi tuntumaakin? Ylipäänsä auto kaipaisi kipeästi lisävarustelistalta löytyvää tasauspyörästön luistonrajoitinta, sillä ilman sitä vetoluistonesto joutuu rajoittamaan auton voimaa melkoisesti – tai sitten pyörien täytyy antaa sutia. Toisaalta vastapuolena on auton varsin kohtuullinen mukavuus arkipäiväisessä käytössä. RS-malliin kehitetty 1,8-litrainen turboahdettu rivinelonen hoitaa työnsä hyvin, joskin moottori osoittautuu melko janoiseksi. Jo kesärajoituksista nauttiva moottoritieajo uhkaa nostaa kulutusta kympin tasolle, mitä voi pitää varsin hurjana tehoreserveistä huolimatta. Kuusivaihteinen manuaali ilahduttaa olemassaolollaan, joskin vaihteensiirron kankeus ja purevan tunnoton kytkin laskevat tunnelmaa. Arkiajo on vähän rasittavaa. Autoa tarjotaan myös 6-vaihteisella kaksoiskytkinlaatikolla. Kipinä puuttuu Kenties apuja voisi löytää lisävarustelistalta: 3300 eurolla saatavat Recaron istuimet ehkä korjaisivat ajoasentoa, ja 2100 euroa maksavan Cup-paketin alusta ja Torsen-luistonrajoitin tasauspyörästöön voisivat tuoda Meganeen kaivattua terää. Toki autosta tarjotaan myös 300-hevosvoimaista Trophy-versiota, jossa lukko on vakiovaruste. Ilman näitä varusteita Renault Megane RS 280 on vain ihan hyvä auto. Paketista puuttuu takavuosien Renaultsporteista tuttu intohimo, joka korottaisi kokonaisuuden numeroitaan suuremmaksi. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Renault Megane RS 280 Hinta alkaen 39 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 43 762 € Moottori Bensiinimoottori 1 798 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 205 kW (279 hv), 6000 r/min Vääntö 390 Nm (2400–4800 r/min) Vääntö 390 Nm (2400–4800 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,8 s Huippunopeus 255 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 8,0 (yhd.) CO2-päästöt 178 g/km Mitat pituus 4372 mm, leveys 1874 mm, korkeus 1445 mm, akseliväli 2669 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 4 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 15.4.2024 Koeajo Koeajo: Fiat e-Ducato – houkutteleva vaihtoehto 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?