5.11.2020 Ajoneuvot Koeajo: Lataushybridi Renault Captur E-Tech Plug-in ja täyshybridi Renault Clio E-Tech Hybrid Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Renault Captur ja Renault Clio saavat vihdoin odotettua E-Tech-hybriditekniikkaa. Perusperiaatteet ovat samat, oli kyseessä sitten lataushybridi tai niin sanottu täyshybridi. Hyvää: mukavuus, tilat (Captur), tavanomaisuus (Clio). Huonoa: maltillinen latausteho (Captur), karkeahko polttomoottori (erit. Clio). Renaultin viivelähtö hybrideihin ja lataushybrideihin tapahtuu valmistajan omalla tyylillä. E-Techiksi ristitty tekniikkaperhe lainaa valmistajan osaamista Formula 1:stä. Tänä vuonna Suomessa nähdään hybridiversio Cliosta ja lataushybridiversio Capturista. Alkuvuodesta 2021 joukkoon liittyy vielä Renault Mégane E-Tech Plug-in hybrid yleisemmän Mégane-malliston faceliftin osana.Renaultin teknisessä ratkaisussa 1,6-litrainen vapaasti hengittävä 91 hevosvoiman bensiinimoottori on yhdistetty kevythybridin tehtäviä suorittavaan starttigeneraattoriin sekä varsinaisesti autoa liikuttavaan sähkömoottoriin. Vaihteistona on Renaultin kehittämä kytkimetön ratkaisu, jossa polttomoottorille on neljä ja sähkömoottorille kaksi vaihdetta. Yhteensä järjestelmällä on jopa 15 eri toimintatilaa, mutta kuljettajan kannalta järjestelmä toimii kuusivaihteisen automaatin tavoin eikä ajaminen tarvitse erityistä huomiota.Mielenkiintoinen piirre Renaultin hybrideissä on, että talvipakkasilla (–8°C) polttomoottori käynnistyy aina, sillä polttomoottori vastaa myös matkustamon merkittävästä lämmityksestä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLataamatta paras: Clio E-TechE-Techien peruspalikat ovat samat oli kyseessä lataushybridi tai pelkkä hybridi, teholukemien vaihdellessa lähinnä akun ja alhaisemman jännitteen takia. Clion kohdalla sähkömoottorista saadaan 36 kW (49 hv) ja järjestelmän yhteisteho on 140 hevosvoimaa.Hybridijärjestelmä kertoo tekemisistään mittariston värinäytöllä sekä EasyLink-tietoviihdejärjestelmän kautta, mutta periaatteessa kuljettajan kannalta toiminta on läpinäkyvää, eikä juuri poikkea Clion muista moottorivaihtoehdoista. Clio kiihtyy hybridinä 0–100 km/h 9,9 sekunnissa ja huippunopeus on 180 km/h. Hybridin ansiosta ilmoitettu WLTP-kulutuslukema on 4,3 litraa per 100 km.Tavaratilan hienoista kutistumista vaille Clio on pysynyt ennallaan, joten hybridivoimalinja istuu mallistoon mainiosti. Maltillinen 1,2 kWh ajoakku tosin tarkoittaa, että hiukan karkeakäyntistä polttomoottoria joudutaan vaivaamaan lataushybridejä useammin. Suomessa hybridi-Clio on nyt ennakkomyynnissä alkaen 23 390 euroa.Piuhalla vielä parempi: Captur E-Tech Plug-in HybridEnsimmäisenä Renaultin hybriditriosta saapui Captur E-Tech Plug-in hybrid ja mallin ennakkomyynti alkoikin jo loppukesästä. Lataushybridinä Captur on varustettu 9,8 kWh ajoakulla, jonka vaatiman tilan takia myös taka-akseli on siirtynyt käyttämään monivarsituentaa. E-Tech häviää joitain litroja tavaratilaa perusmalleihin verrattuna, mutta toisaalta uusi taka-akseli on entistäkin mukavampi ajettava.Yhdistetyssä ajossa 50 kilometriin yltävä sähköinen toimintamatka tarkoittaa, että Capturilla voi toteuttaa yleiset arkiajot hiljaisella sähköajolla. 3,6 kilowatin latausteho tosin rajoittaa asiointilatauksen mielekkyyttä, mutta akun saa täyteen kolmessa tunnissa Type 2 -latausasemasta ja kotitöpselistäkin noin viidessä tunnissa.Korkeamman akustojännitteen ansiosta Capturin kohdalla sähkömoottorin teho on 49 kW (67 hv) ja järjestelmän yhteisteho on 159 hv. 0–100 km/h luonnistuu 10,1 sekunnissa ja huippunopeus on 175 km/h. Sähköajon huippunopeus on 135 km/h. WLTP-kulutukseksi ilmoitetaan 1,5 litraa per 100 km. Lataushybridissä bensiinitankin täyttöaukko on siirtynyt vasemmalle puolelle autoa, latausluukun löytyessä oikealta puolelta, mutta muuten käyttökokemus on sangen lähellä paremmin varusteltuja perus-Captureita. Uusittu taka-akseli tuntui nopealla kokeilulla hiukan mukavammalta ja hiljaisemmalta, joskin osittain melua "puuttuu" myös sähköajon ansiosta.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Renault Captur E-Tech Plug-in Hybrid Zen Hinta alkaen 29 390 € Koeajetun auton hinta varusteineen 29 390 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. automaattivaihteisto (15 eri tilaa), etuveto. Sähkömoottori 49 kW (67 hv). Teho 68 kW (92 hv), 5600 r/min Vääntö 144 Nm (3200 r/min) Vääntö 144 Nm (3200 r/min) Akku Akuston energiasisältö: teoreettinen/käytössä oleva 9,8 / 7 kWh. Lataus: Type 2 3,6 kW (1 x 16A). Toimintamatka 50 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 117 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,1 s Huippunopeus 175 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,5 (yhd.) CO2-päästöt 33 g/km Mitat pituus 4227 mm, leveys 1797 mm, korkeus 1567 mm, akseliväli 2639 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 750 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 4 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 22.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: jokunen oivallus villistä lännestä eli siis tuning-osastolta 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Autoilu Valitako pysäköintiruutu ihan toisen auton vierestä vai jättääkö väliin yksi ruutu? 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin