5.11.2020 Ajoneuvot Koeajo: Lataushybridi Renault Captur E-Tech Plug-in ja täyshybridi Renault Clio E-Tech Hybrid Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Renault Captur ja Renault Clio saavat vihdoin odotettua E-Tech-hybriditekniikkaa. Perusperiaatteet ovat samat, oli kyseessä sitten lataushybridi tai niin sanottu täyshybridi. Hyvää: mukavuus, tilat (Captur), tavanomaisuus (Clio). Huonoa: maltillinen latausteho (Captur), karkeahko polttomoottori (erit. Clio). Renaultin viivelähtö hybrideihin ja lataushybrideihin tapahtuu valmistajan omalla tyylillä. E-Techiksi ristitty tekniikkaperhe lainaa valmistajan osaamista Formula 1:stä. Tänä vuonna Suomessa nähdään hybridiversio Cliosta ja lataushybridiversio Capturista. Alkuvuodesta 2021 joukkoon liittyy vielä Renault Mégane E-Tech Plug-in hybrid yleisemmän Mégane-malliston faceliftin osana. Renaultin teknisessä ratkaisussa 1,6-litrainen vapaasti hengittävä 91 hevosvoiman bensiinimoottori on yhdistetty kevythybridin tehtäviä suorittavaan starttigeneraattoriin sekä varsinaisesti autoa liikuttavaan sähkömoottoriin. Vaihteistona on Renaultin kehittämä kytkimetön ratkaisu, jossa polttomoottorille on neljä ja sähkömoottorille kaksi vaihdetta. Yhteensä järjestelmällä on jopa 15 eri toimintatilaa, mutta kuljettajan kannalta järjestelmä toimii kuusivaihteisen automaatin tavoin eikä ajaminen tarvitse erityistä huomiota. Mielenkiintoinen piirre Renaultin hybrideissä on, että talvipakkasilla (–8°C) polttomoottori käynnistyy aina, sillä polttomoottori vastaa myös matkustamon merkittävästä lämmityksestä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lataamatta paras: Clio E-Tech E-Techien peruspalikat ovat samat oli kyseessä lataushybridi tai pelkkä hybridi, teholukemien vaihdellessa lähinnä akun ja alhaisemman jännitteen takia. Clion kohdalla sähkömoottorista saadaan 36 kW (49 hv) ja järjestelmän yhteisteho on 140 hevosvoimaa. Hybridijärjestelmä kertoo tekemisistään mittariston värinäytöllä sekä EasyLink-tietoviihdejärjestelmän kautta, mutta periaatteessa kuljettajan kannalta toiminta on läpinäkyvää, eikä juuri poikkea Clion muista moottorivaihtoehdoista. Clio kiihtyy hybridinä 0–100 km/h 9,9 sekunnissa ja huippunopeus on 180 km/h. Hybridin ansiosta ilmoitettu WLTP-kulutuslukema on 4,3 litraa per 100 km. Tavaratilan hienoista kutistumista vaille Clio on pysynyt ennallaan, joten hybridivoimalinja istuu mallistoon mainiosti. Maltillinen 1,2 kWh ajoakku tosin tarkoittaa, että hiukan karkeakäyntistä polttomoottoria joudutaan vaivaamaan lataushybridejä useammin. Suomessa hybridi-Clio on nyt ennakkomyynnissä alkaen 23 390 euroa. Piuhalla vielä parempi: Captur E-Tech Plug-in Hybrid Ensimmäisenä Renaultin hybriditriosta saapui Captur E-Tech Plug-in hybrid ja mallin ennakkomyynti alkoikin jo loppukesästä. Lataushybridinä Captur on varustettu 9,8 kWh ajoakulla, jonka vaatiman tilan takia myös taka-akseli on siirtynyt käyttämään monivarsituentaa. E-Tech häviää joitain litroja tavaratilaa perusmalleihin verrattuna, mutta toisaalta uusi taka-akseli on entistäkin mukavampi ajettava. Yhdistetyssä ajossa 50 kilometriin yltävä sähköinen toimintamatka tarkoittaa, että Capturilla voi toteuttaa yleiset arkiajot hiljaisella sähköajolla. 3,6 kilowatin latausteho tosin rajoittaa asiointilatauksen mielekkyyttä, mutta akun saa täyteen kolmessa tunnissa Type 2 -latausasemasta ja kotitöpselistäkin noin viidessä tunnissa. Korkeamman akustojännitteen ansiosta Capturin kohdalla sähkömoottorin teho on 49 kW (67 hv) ja järjestelmän yhteisteho on 159 hv. 0–100 km/h luonnistuu 10,1 sekunnissa ja huippunopeus on 175 km/h. Sähköajon huippunopeus on 135 km/h. WLTP-kulutukseksi ilmoitetaan 1,5 litraa per 100 km. Lataushybridissä bensiinitankin täyttöaukko on siirtynyt vasemmalle puolelle autoa, latausluukun löytyessä oikealta puolelta, mutta muuten käyttökokemus on sangen lähellä paremmin varusteltuja perus-Captureita. Uusittu taka-akseli tuntui nopealla kokeilulla hiukan mukavammalta ja hiljaisemmalta, joskin osittain melua "puuttuu" myös sähköajon ansiosta. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Renault Captur E-Tech Plug-in Hybrid Zen Hinta alkaen 29 390 € Koeajetun auton hinta varusteineen 29 390 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. automaattivaihteisto (15 eri tilaa), etuveto. Sähkömoottori 49 kW (67 hv). Teho 68 kW (92 hv), 5600 r/min Vääntö 144 Nm (3200 r/min) Vääntö 144 Nm (3200 r/min) Akku Akuston energiasisältö: teoreettinen/käytössä oleva 9,8 / 7 kWh. Lataus: Type 2 3,6 kW (1 x 16A). Toimintamatka 50 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 117 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,1 s Huippunopeus 175 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,5 (yhd.) CO2-päästöt 33 g/km Mitat pituus 4227 mm, leveys 1797 mm, korkeus 1567 mm, akseliväli 2639 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 750 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 4 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout – enemmän on enemmän 17.5.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Ghost Path Asket Advanced – askeettinen sorapolkujen kulkija 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 15.5.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Cooper SE – sähkö-Mini katsoo menneeseen ja tulevaan 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 14.5.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen T-Cross – perheen pienin siirtyi digiaikaan 13.5.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Kona Electric 48 kWh – vähemmälläkin pärjää 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 18.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten käy lataushybridin ajoakulle, jos se ajetaan tyhjäksi eikä sitä ole mahdollista ladata ajon jälkeen? 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout - enemmän on enemmän 17.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric on tarjolla entistä edullisempaan hintaan 18.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – BMW M3 CS on ajamisen iloa tiivistemuodossa 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe