24.9.2020 Ajoneuvot Koeajo: Leppoisasti hybridistrategialla – Audi A8 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vaikka teknologiajohtajaksi synnytetty Audi A8 L 60 TFSI e on joutunut hiukan tinkimään kunnianhimoisista suunnitelmista, ei sähköistämiseltä vältytä edes ministeriluokassa. Hyvää: mukavuus, vaivattomuus. Huonoa: sähkömoottorin voimavarat, menneet lupaukset, kilpailijat. Saksalaisvalmistajan hybridivyörytys etenee kilpakumppaneiden tavoin nyt jo ministeritasolle. Pitkän akselivälin Audi A8 L 60 TFSI e onkin taattua ja vaivatonta mukavuutta erityisesti takapenkkiläiselle. Sähköistäminen myös sopii tähän autoluokkaan erinomaisesti, mutta yllättävästi Audin ratkaisu ei aivan yllä siltä vaaditulle tasolle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTekniikalla eteenpäinAudi A8 esiteltiin nykymuodossaan vuonna 2017 ja tuolloin valmistaja lupaili jopa kolmannen tason “kädet pois ratista” -autonomiaa lippulaivansa kruununjalokiveksi. Toistuvien viivytysten jälkeen ruuhka-ajon automatisoivasta Traffic Jam Pilotista luovuttiin koruttomasti koronakevään muiden uutisten seassa. Audi vetosi kommenteissaan autonomista ajamista koskevan lainsäädännön ja vastuukysymysten epämääräisyyteen.Samalla D5-mallipolven A8 poikkeaa muistakin mallin perinteistä. Aiemmin mainostettu täysalumiininen korirakenne on tehnyt tilaa suurlujuusterästä, alumiinia ja muita materiaaleja yhdistelevälle rakenteelle. Myös aiemmin lippulaiva-Audin keulalla nähty komea W12-moottorityyppi loistaa vain poissaolollaan neljännen A8-polven mallistossa, ainakin tällä haavaa.Helposti tuntuukin, että aina A8:n varjosta löytynyt A6 on hiipinyt entistä lähemmäksi, erityisesti kun nykyinen A6 oppi nopeassa tahdissa useimmat A8:n hienoista tempuista.Jalat pitkäksiEdustustason sedanina A8:lla on kuitenkin yksi etu pikkuveljeensä verrattuna: mukavuus. Kookkaampi kori mahdollistaa lokoisammat oltavat varsinkin takapenkkiläisille, ja todelliseen edustustarpeeseen löytyy nyt koeajettu pitkän akselivälin malli. 13 senttimetriä lisätilaa on pistetty suoraan pomo-osaston mukavuuteen. Kahdella ykkösluokan takaistuimella on hyvä miettiä niin sinfonian sovittamista kuin osakekauppojen koukeroita, kunhan ei harhaudu kyynärnojasta löytyvien säätöjen maailmaan. Ilmajousitettu A8 L ottaa tärkeän tasoeron A6:een myös alustan mukavuudessa. Terävimmät hidastetöyssyt särkevät taikamattounet, mutta muuten kuopat ja kivet ylittyvät vaivattomasti ilman turhia heilahduksia. Ohjaustuntumaa ei juurikaan ole, mutta lineaarinen ohjaus sopii kameroiden ja tutkien kanssa edustuslaivan luotsaamiseen.Moitetta ei löydy myöskään äänieristyksestä, sillä jopa polttomoottorivoimin moottoritietä ajettaessa musiikki ja podcastit soivat kirkkaasti, eikä ääntä tarvitse korottaa edes hands-free puhelussa. Audi on myös malttanut pitää muotoilijat kurissa A8:n kohdalla, joten kookas auto ei järkytä konservatiivisemmisissakaan piireissä. Selkeä kilpailuetu BMW:n 7-sarjaan verrattuna.Lippulaiva – nyt!Odotettu ja julkistuksessa jo vihjattu lataushybridimalli Audi A8 L 60 TFSI e quattro saapui osaksi mallistoa viime vuoden loppupuolella. 3,0-litrainen turboahdettu V6 tuottaa 55 TFSI -version tavoin 340 hevosvoimaa ja 500 newtonmetriä vääntöä. Sen pariksi kahdeksanvaihteisen automaattivaihteiston ääreen on saatu 100 kilowatin (136 hv) ja 350 newtonmetrin sähkömoottori.Voimanlähteet vaihtelevat rooleja hienosti ja huomaamattomasti. Sähkömoottorin voimavarat riittävät 2,4 tonnia painavan auton liikuttamiseen kohtuullisesti, mutta rivakampaa kiihytyvyyttä pyydettäessä on helppo ajautua polttomoottorin käyttöalueelle. Audi ilmoittaakin sähkömoottorille kaupunkialueen 0-60 km/h kiihtyvyydeksi verkkaisen 6,9 sekuntia. Sähköajon huippunopeus on 135 km/h. Tavaratilan alla sijaitseva akku on kapasiteetiltaan 14,1 kilowattituntia ja sen lataaminen onnistuu parhaimmillaan 7,4 kW (2x16A) teholla reilussa parissa tunnissa. WLTP-toimintamatkaksi yhdellä latauksella kerrotaan 46 kilometriä, vastaten toteutuneita lukemia.Tekniikka- ja teknologiaorientoituneelle Audille tilanne onkin hiukan kiusallinen: sen kruununjalokivi on kyllä etevä auto – aivan juuri nyt. Tätä lukiessasi Mercedes-Benzillä valmistaudutaan jo uuden S-sarjan esittelyyn, eikä kukaan suhtaudu edustusautoluokkaan samalla vakavuudella. Stuttgartista kantautuneet ennakkotiedot eivät nekään varmasti naurata Ingolstadtissa.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Audi A8 L 60 TFSI e quattro tiptronic Hinta alkaen 128 243 € Koeajetun auton hinta varusteineen 169 954 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 2 995 cm179#;, 6 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Sähkömoottori 100 kW (136 hv). Teho 250 kW (334 hv), 5000–6400 r/min Vääntö 500 Nm (1370–4500 r/min) Vääntö 500 Nm (1370–4500 r/min) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 14,1 / 10,4 kWh. Lataus: Type 2 7,4 kW (2 x 16 A). Toimintamatka 46 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 330 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,9 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 2,9 (yhd.) CO2-päästöt 66 g/km Mitat pituus 5302 mm, leveys 1945 mm, korkeus 1486 mm, akseliväli 3128 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Koeajo Koeajo: Ford Puma – vähän sähköisempi kissapeto 19.11.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot e-Expert – täyssähköisenä vieläkin parempi 18.11.2024 Koeajo Maistiainen: DFSK E5 – 7-paikkainen ladattava hybridi alle 40 000 eurolla 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Yleinen Maistiainen: Mazda CX-80 – kolme riviä istuimia ja neljä vetävää pyörää 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä – yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä