3.4.2017 Ajoneuvot Koeajo: liukas liikkeissään – Mercedes-Benz E 350 d Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz E 350 d saa kuljettajan odottamaan kevättä. Hyvää: suorituskyky pitävällä pinnalla. Huonoa: nelivedon puute. ”Voima ei ole mitään ilman kontrollia”, viestitti rengasvalmistaja Pirelli kuuluisalla sloganillaan jo vuosia sitten. Mainoksen sanoma – vain kitka ajoalustaan ratkaisee – palasi mieleen, kun koeajoon asettui takavetoinen tehodiesel Mercedes-Benz E 350 d.Neljää vetävää pyörää tulee tosissaan ikävä, kun on jättänyt monta tiukempaa kolmion takaa -kiihdytystä suosiolla väliin, aistinut lukuisia perän sivulle hypähdyksiä ennen ajonvakautuksen puuttumista ja saanut piiskattua kaasu pohjassa hädin tuskin 100 km/h mittariin moottoritien pitkällä kiihdytyskaistalla.V6-dieselmoottorin tuoma 64 hevosvoiman ja 220 newtonmetrin lisä E 220 d -mallin neloskoneeseen nähden tuntuu hukkuvan pöperölumen joukkoon.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyValintavajeitaOsan heikosta vetopidosta voinee laittaa koeajoauton renkaiden piikkiin; muutama tuhat talvikilometriä oli selvästi sudittanut nastakumeista parhaan terän pois. Se ei kuitenkaan sulje pois tosiseikkaa, että kaksi vetävää pyörää, olivat ne sitten takana tai edessä, ovat tehokkaassa autossa ja Suomen säissä aina vajavainen ratkaisu.Tämä ei tietenkään ole yksin mersun akilleenkantapää. Sitä sen sijaan voi kritisoida, että pitovajetta ei saa paikattua edes lisärahalla.Katsaus E-sarjan hinnastoon paljastaa, että neliveto on tarjolla dieselmoottorin yhteydessä ainoastaan E 220 d:hen. Senkin suorituskyky riittää meikäläisiin nopeusrajoituksiin vallan hyvin, mutta samalla jää ylimääräinen tehoherkuttelu kesällä kokematta.Joustavuutta talvikeliin olisivat tuoneet myös ajonvakautuksen monipuolisemmat valintamahdollisuudet.Nyt E 350 d:ssä optiona on ainoastaan ajonvakautuksen täysi mukanaolo, joka antaa vetävien pyörien luistaessa äärimmäisen vähän voimaa käyttöön – tai sitten järjestelmän kytkeminen mutkikkaasti valikosta kokonaan pois, jolloin taas suurempien, yllättävien sladien esiintyminen on riskinä.Omalla pikanappulalla käyttöön otettava, sallivampi ajonvakautuksen välitila jääkin toivelistalle.Kulkee kitkallaPitävällä pinnalla valitus loppuu sitten kuin seinään. Heti kun alle saadaan paljasta asvalttia, kiihtyvyys saa täysin uuden merkityksen, ja iso Mercedes ryhtyy liikkumaan paperiarvojensa edellyttämällä tahdilla. Täyteläistä tehontunnetta täydentävät veekuutosen mehukkaat soundit sekä saumattomasti vaihtava automaatti.Tunne on kaiken kaikkiaan niin valloittava, että se saa haaveilemaan ikuisesta kesästä – tai ainakin takatalvien totaalisesta puuttumisesta.Samalla alkaa ymmärtää, miksi jotkut autonostajat tuhlaavat melkein 20 000 euroa kahteen lisäsylinteriin ja suorituskykyyn, jossa alkaa olla järkeä vasta auton kotimaan baanojen vapaiden nopeuksien spurteissa. Siellähän etenkin 150 km/h yläpuolen kiihtyvyydellä on ihan oikeata käytännön merkitystä.SporttitaksissaAiemmin ajamiimme E-Mercedeksiin nähden tämä 350 d oli astetta sporttisempi tapaus.Leveä, 245/45 R18 -koon nastarengas aiheuttaa oman melutason lisäyksensä muuten äänettömässä autossa, mutta myös alustassa oli ylimääräistä pintakovuutta, neljän pyörän ilmajousituksesta huolimatta. Niinpä aivan edustusautomainen mukavuus jää näillä spekseillä haaveeksi.Hieman yllättäen ohjauksen keskialuekaan ei ollut yhtä tunnokas kuin kapeammilla kitkarenkailla koeajamassamme E 220 d -farmarissa. Kokonaisuutena ajettavuutta ei voi kuitenkaan missään olosuhteissa moittia, kuten ei tasapainoisen auton ominaisuuksia muutenkaan – edellyttäen, että se tunne pidon kontrollista säilyy.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMobiiliainestaE 350 d -ostajan kevätfiilistä nostanee sekin ajatus, että kyseessä on aikanaan varma klassikko: vain reilun vuoden tuotannossa olleen E-sarjan veekuutosdieselit, siis juuri koeajoautossa ollut moottorityyppi, tullaan lähitulevaisuudessa korvaamaan uudella suoralla kuutosmoottorilla.Ehkä sitten se nelivetokin saadaan valikoimaan mukaan.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Roman RazinkovLisätietoja: www.mercedes-benz.fi/e-class Mercedes-Benz E 350 d A Premium Business Hinta alkaen 73 995 € Koeajetun auton hinta varusteineen 115 639 € Moottori Dieselmoottori 2 987 cm³, 6 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, takaveto. Teho 190 kW (258 hv), 3400 r/min Vääntö 620 Nm (1600–2400 r/min) Vääntö 620 Nm (1600–2400 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,9 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 144 g/km Mitat pituus 4923 mm, leveys 1852 mm, korkeus 1474 mm, akseliväli 2939 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW 120 – pientä premiumia kaipaavalle 22.12.2024 Koeajo Koeajo: MG ZS Hybrid+ – jo varsin vakuuttavaa 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja